Reklama

Niedziela Częstochowska

Przed nami XIX Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Impreza organizowana jest w dniach 5-13 października. Koncerty odbędą się w zabytkowych świątyniach oraz w auli Zespołu Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego. We wszystkich tych miejscach jest znakomita akustyka oraz znajdują się bardzo dobrej klasy organy o walorach koncertowych.

2024-10-01 12:44

[ TEMATY ]

Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Zbigniew Burda

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal, organizowany przez Towarzystwo Muzyczne w Częstochowie od 2005 r., spotyka się z dużym zainteresowaniem mieszkańców naszego miasta i regionu. W istotny sposób wzbogaca on jego ofertę kulturalną. W przedsięwzięciu brali dotychczas udział wybitni artyści z kraju i zagranicy. Gościliśmy muzyków z: Francji, Holandii, Niemiec, Rosji, Włoch i ze Stanów Zjednoczonych, a wśród nich takie sławy jak: Daniel Roth (St. Sulpice, Paryż), Pierre Pincemaille (St.Denis, Paryż), David Titterington (Royal Academy of Music, Londyn), oraz gwiazdy polskiego jazzu – Wojciecha Karolaka i Pawła Serafińskiego.

Podczas tegorocznej edycji planowane są 4 koncerty oraz warsztaty dla studentów Uniwersytetu Jana Długosza i Zespołu Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Program:

5 października – sobota, godz. 19 – kościół Najświętszego Imienia Maryi, al. NMP 56

Recital Michała Kopycińskiego. Artysta będzie grał zarówno na zabytkowych organach kościoła, jak i na przywiezionej przez siebie zabytkowej koncertowej fisharmonii firmy Mustel z 1904 r.

6 października – niedziela, godz. 19 – kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Sikorskiego 85

Reklama

Recital dr hab. Hanny Dys, adiunkt na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, która także wielokrotnie brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Artystce będzie towarzyszył Szymon Zawodny, saksofonista. Mimo że instrument ten kojarzony był z muzyką jazzową od drugiej połowy XX wieku, to pierwotnie pisano na taki skład sporo muzyki religijnej. Sam saksofon swoim brzmieniem nawiązuje do innego instrumentu zwanego duduk, znanego na Bliskim Wschodzie jeszcze w czasach przed Chrystusem, a rozpowszechnionego później w kulturze ormiańskiej.

11 października – piątek, godz. 19 – kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Sikorskiego 85

Recital oraz warsztaty dla uczniów klasy organów Zespołu Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego prowadzone przez Ilonę Kubiaczyk-Adler z Phoenix (Stany Zjednoczone).

13 października – niedziela, godz. 19 – kościół św. Andrzeja Boboli, ul. Ludowa 68

Koncert kameralny Marcina Armańskiego (organy, pozytyw) oraz trębacza Wojciecha Kubiaka – muzyki XVII i XVIII wieku. Trąbka była także wiodącym instrumentem kompozytorów jasnogórskich na początku XVIII wieku.

Koncert finałowy odbędzie się w kościele św. Andrzeja Boboli, gdzie proboszcz ks. Adam Zyzik otacza muzykę liturgiczną szczególną troską. Znajdują się tu świetne organy, ale też działa parafialny chór mieszany.

Szczegółowe informacje, w tym m.in. biogramy artystów, są dostępne na stronie internetowej: www.cdmo.pl .

Organizatorem wydarzenia jest Towarzystwo Muzyczne w Częstochowie – jedna z najstarszych organizacji pozarządowych w regionie. Od ponad 40 lat zajmuje się organizowaniem koncertów, konkursów muzycznych oraz edukacją muzyczną najmłodszych. Honorowym patronem wydarzenia jest abp Wacław Depo, metropolita częstochowski. Wstęp na wszystkie koncerty wolny.

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trwają Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

W myśl słów jednej z piosenek Zbigniewa Wodeckiego „Zacznij od Bacha”, w sobotę 28 września wykonaniem hymnu „Komm, Heiliger Geist” autorstwa niemieckiego kompozytora amerykańska organistka Gail Archer zainaugurowała w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego XIV Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Pierwszy dzień festiwalu zdominowała polifoniczna muzyka barokowa. Usłyszeliśmy także inny hymn Johanna Sebastiana Bacha „Allein Gott in der Höh sei Ehr” (odpowiednik „Chwała na wysokości Bogu”) i „Magnificat VII. Toni” Heinricha Scheidemanna. Gail Archer wykonała też utwory: Johannesa Brahmsa, Jeanne’a Demessieux, Oliviera Messiaena i Maxa Regera.
CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Sokalska – od trzystu lat w koronie

2024-09-30 12:43

[ TEMATY ]

rozważania różańcowe

Red

Wydarzenia ostatnich tygodni związane z powodzią wywołały w nas wszystkich smutek i poruszenie serc. Można sobie jedynie wyobrazić co czują ci, których woda pozbawiła życiowego dobytku, zabierając domy, niszcząc miejsca pracy, pozbywając nadziei. Trzeba też zauważyć, że ta tragedia wywołała wielkie poruszenie wśród społeczeństwa. Jak Polska długa i szeroka, ze wszystkich stron jechały konwoje z pomocą. Rzesza ludzi ruszyła, by pomóc w porządkowaniu zalanych domostw i gospodarstw. Ci, co nie mogli pojechać, wspierali materialnie a przede wszystkim modlitwą. Wielu z nas w modlitwie szukało nadziei, wsparcia i pocieszenia. Wielu prosiło Boga za wstawiennictwem świętych i błogosławionych.

CZYTAJ DALEJ

Koncert "Witaj Królowo Niebios"

2024-10-01 13:02

Archiwum CSW

W niedzielne popołudnie 29 września 2024 r. piękna świątynia pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Raniżowie rozbrzmiewała śpiewem i muzyką. A to za sprawą charytatywnego koncertu „Witaj Królowo Niebios” na rzecz ubogich kameruńskich dzieci w wykonaniu młodych artystów z Centrum Sztuki Wokalnej z Rzeszowa pod kierownictwem dr Anny Czenczek.

Na zaproszenie ks. proboszcza Bogdana Piekuta oraz dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Raniżowie Dariusza Sobolewskiego podopieczni Centrum oraz jako solistka Anna Czenczek zaśpiewali pieśni m. in. „Panis Angelicus”, „Agnus Dei”, „Veni, Sancte Spiritus”, „Grzeszni, senni, zapomniani”, ‘Panno Pszeniczna” i wiele innych w symfonicznej oprawie. Koncert raniżowski był w kontynuacją koncertów w kościołach Podkarpacia w ramach cyklu „Klasyka bez granic”. Młodzi artyści pokazali swoje umiejętności wokalne, pasję śpiewania i to, że doskonale czują się na scenie, śpiewając zarówno w świątyni, jak i na scenach wielu instytucji kultury. Część utworów wykonanych podczas koncertu można znaleźć na płytach „W każdym z nas” i „Ave Regina Caelorum”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję