Reklama

Kościół i my, katolicy, wobec ateizmu

Niedziela Ogólnopolska 43/2010, str. 22

Magdalena Niebudek/Niedziela

Orędzie Kościoła dalekie jest od pomniejszania człowieka, niesie dla jego dobra światło, życie i wolność

Orędzie Kościoła dalekie jest od pomniejszania człowieka, niesie dla jego dobra światło, życie i wolność

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przyznaję, że ongiś (powiedzmy między IX a XVIII wiekiem) pojawiły się wśród nas, chrześcijan, poglądy i postawy piętnujące ateistów jako niebezpiecznych wichrzycieli, mogących zmącić źródła wznoszonej przez nas cywilizacji - ale wówczs ateiści nie byli tak liczni jak dziś.

Od krytyki do ateizmu

Kiedy niespodziewanie w XVIII wieku ujawnili swą obecność w elitach, zwłaszcza krajów protestanckich, mianowali się wyzwolicielami ludzkości z mroków średniowiecza, uznali się za bardziej oświeconych od dotychczasowych przewodników. Szok i zaskoczenie były niemałe - tym bardziej że nowo oświeceni pałali wrogością do Kościoła, podkopywali wiarę w Boga i nauczanie Chrystusa.
W wyniku ich poczynań w wielu krajach zaistniały stowarzyszenia tzw. wolnomyślicieli i loże masońskie, którym udało się dość łatwo zainicjować wydarzenia rewolucji francuskiej (1789-99). Do władzy w tym kraju doszli ateiści i zaczęto formować społeczeństwo według ich idei. Kościoły pozamykano, a boską cześć oddawano rozumowi ludzkiemu; katolików mordowano, a duchownych spędzano pod pokłady statków i topiono w Loarze. Były to pierwsze ofiary wojującego ateizmu.
Następstwem rozprzestrzeniania się idei rewolucji francuskiej były w Europie wydarzenia tzw. Wiosny Ludów (1848), a wcześniej na kontynencie amerykańskim powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i innych państw, często zaistniałych dzięki masońskim stowarzyszeniom.
Do rozszerzania się idei socjalistycznych, a w ich następstwie kolejnych rewolucji polityczno-społecznych, walnie przyczynił się brak wystarczającej troski elit rządzących o warunki bytowania i rozwoju cywilizacyjnego zaistniałej w końcu XVIII wieku w wyniku tzw. rewolucji przemysłowej nowej i coraz liczebniejszej we wszystkch krajach klasy robotniczej, a zwłaszcza brak jej ewangelizacji, czyli sycenia jej ideami i wartościami chrześcijańskimi. To wówczas rozpoczęły się procesy laicyzacji, czyli odchodzenia od religijnych korzeni ludności Europy, które powodowały, że idee materialistycznego ateizmu wnikały coraz szerzej i w inne warstwy społeczne.
Przyznajemy, że do popularności krytycznych postaw odnośnie do Kościoła i jego nauczania przyczyniła się wypaczona w średniowieczu religijność, z którą wielu do dziś utożsamia chrześcijaństwo.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ateizm na wzór sowiecki

Kościół na Soborze Watykańskim I (1870) napiętnował wszelkiego rodzaju tzw. racjonalizm i ateizm, utrzymując, że ludzki umysł zdolny jest do poznania istnienia Boga. Nie potrafiono jednak podjąć działań, które zahamowałyby rozszerzanie się socjalistyczno-komunistycznych, materialistycznych i ateistycznych doktryn.
Po 1917 r. tzw. materializm naukowy i ateizm stały się oficjalną doktryną pierwszego państwa ateistycznego - sowieckiej Rosji. Natychmiast przystąpiono w tym kraju do przeprowadzania „kuracji” oderwania ludu od otumaniającego go „opium”, za jakie uznano religię. Najpierw wywożono na Syberię i tam mordowano całe wspólnoty religijne: baptystów, adwentystów, tołstojowców, świadków Jehowy. Radykalnymi metodami niszczono także Cerkiew prawosławną i Kościół katolicki, które obrabowano z majątku, a duchownych zabijano lub zmuszano do publicznego wyrzeczenia się Chrystusa. Ofiarą „naukowego”, ateistycznego światopoglądu padło w Rosji kilkadziesiąt milionów ludzi. Niedobre więc mamy (nie tylko my, ale i inne narody: Meksykanie, Hiszpanie, Rosjanie, Ukraińcy, Wietnamczycy) doświadczenia z ateistami - zwłaszcza gdy dorwą się do władzy (Lenin, Stalin, Hitler, Pol Pot).
Krytykę ateizmu kontynuował Pius XI w kilku swoich encyklikach oraz Pius XII w wielu swoich przemówieniach.

Wskazania Vaticanum II

Stosunek Kościoła do ateistów zmienił się w okresie Soboru Watykańskiego II. Papież Jan XXIII dopuścił możliwość dialogu wierzących z niewierzącymi i wzywał do życzliwości wobec ateistów, do poszanowania przez chrześcijan godności każdej osoby ludzkiej, mimo konieczności odrzucenia jej poglądów. Także papież Paweł VI, choć poddał krytyce ateizm doktrynalny i protestował przeciw naruszaniu wolności religijnej przez „ateizm walczący”, dostrzegał jednak u ateistów pewne wartości i zachęcał do współpracy z nimi w życiu społecznym. W 1965 r. powołał do istnienia Sekretariat ds. Niewierzących, który zajmuje się badaniem ateizmu, przyczyn jego powstawania oraz nawiązywaniem dialogu z niewierzącymi.
Sobór Watykański II ostrzegał przed ateizmem jako doktryną zgubną dla człowieka, a „świadomy wagi zagadnień, jakie ateizm wznieca, oraz wiedziony miłością ku ludziom”, uważał, że przyczyny współczesnego ateizmu należy poddać poważnemu i głębszemu zbadaniu (por. „Gaudium et spes”, 21).
Wytyczne Soboru są dla nas zobowiązujące, dlatego poniżej przytoczę odnośny fragment tej wpowiedzi Soboru, by każdy, kto podejmuje temat „katolicy a ateiści”, wziął ją pod rozwagę:
„Kościół, chociaż odrzuca ateizm całkowicie, to jednak szczerze wyznaje, że wszyscy ludzie, wierzący i niewierzący, powinni się przyczyniać do należytej budowy tego świata, w którym wspólnie żyją; a to z pewnością nie może dziać się bez szczerego i roztropnego dialogu. Boleje więc Kościół nad dyskryminacją wierzących i niewierzących, którą niesprawiedliwie wprowadzają niektórzy kierownicy państw, nieuznający zasadniczych praw osoby ludzkiej. Dla wierzących domaga się wolności działania, aby wolno im było w świecie budować również świątynię Bogu. Ateistów zaś przyjaźnie zaprasza, by otwartym sercem rozważali Ewangelię Chrystusową.
Kościół bowiem jest doskonale świadomy tego, że to, co on wieści, idzie po linii najtajniejszych pragnień ludzkiego serca, gdy broni godności powołania ludzkiego, przywracając nadzieję tym, którzy zwątpili już o swoim wyższym przeznaczeniu. Jego orędzie, dalekie od pomniejszania człowieka, niesie dla jego dobra światło, życie i wolność...” (tamże).

2010-12-31 00:00

Ocena: 0 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

2024-04-26 11:28

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W odcinku odkryjemy historię tragicznego życia i upadku Friedricha Nietzschego, filozofa, który ogłosił "śmierć Boga", a swoje życie zakończył w samotności i obłędzie, nazywając siebie "biednym Chrystusem".

Chcę Ci pokazać , jak życiowe wybory i niewiedza mogą prowadzić do zgubnych konsekwencji, tak jak w przypadku Danniego Simpsona, który nie zdając sobie sprawy z wartości swojego rzadkiego rewolweru, zdecydował się na desperacki napad na bank. A przecież mógł żyć inaczej, gdyby tylko znał wartość tego, co posiadał. Przyłącz się do naszej rozmowy, gdzie zagłębimy się w znaczenie trwania w jedności z Jezusem, jak winna latorość z krzewem, i zobaczymy, jak te duchowe związki wpływają na nasze życie, nasze wybory i naszą przyszłość.

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję