Reklama

Prymas Powstania Styczniowego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Intronizacja relikwii bł. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego
Kraków Skałka, 24 października 2004 r.

Gromadzimy się w bazylice św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa Męczennika, by pokłonić się Bogu Miłosiernemu w dziękczynnym Te Deum za dar beatyfikacji bł. Zygmunta Szczęsnego i prosić z pokorą o łaskę jego kanonizacji. Zauważmy, iż gromadzimy się w szczególnie historycznym miejscu, przypieczętowanym krwią wielkich męczenników, wieszczów narodowych i patriotów. Historia nadała bł. abp. Felińskiemu rangę wieszcza narodowego i tym samym zaliczyła go w poczet wielkich patriotów, tak samo jak św. Stanisław Biskup dążył do wyzwolenia Ojczyzny na drodze moralnego odrodzenia narodu(1). Tak więc Opatrzność sama wyznaczyła to miejsce na modlitwę, by ukazać nam pełniej człowieka prawego, pasterza przeciwstawiającego się kłamstwu, prześladowanego za prawdę, męczennika sprawy narodowej, który poprzez doświadczenia życia upodobnił się do Chrystusa - Dobrego Pasterza.
W obecnym czasie doświadczanym wielorakim cierpieniem, kryzysem wartości i tożsamości osoby ludzkiej, kryzysem rodziny, wspólnoty, społeczeństwa trzeba przywołać pozostawiony nam wzór życia i działalności bł. Pasterza Wygnańca. Jego życie to misterium fidei - tajemnica wiary, dokonująca się w tajemnicy Eucharystii, będącej dla niego źródłem i szczytem chrześcijańskiej egzystencji. Sam potwierdził tę maksymę życiem i przypieczętował myślą: „Stać się podobnym Chrystusowi, przeistoczyć się w Niego - oto szczyt ludzkiej godności, do której wszyscy powinniśmy zdążać”. W roku Eucharystii niech te słowa będą szczególnym wyzwaniem i przynagleniem do tym intensywniejszych poszukiwań Prawdy Objawionej i objawiającej się w naszej codzienności.
Zygmunt Feliński urodził się 1 listopada 1822 r. w Wojutynie na Wołyniu. Rodzicami jego byli: Gerard Feliński herbu Farensbah, członek Głównego Sądu Wołyńskiego w Żytomierzu, i Ewa Felińska z Wendorffów, znana w literaturze polskiej jako autorka powieści obyczajowych, pamiętników i wspomnień z Syberii, gdzie przebywała jako wygnanka za udział w spisku Szymona Konarskiego. Zygmunt był siódmym z jedenaściorga rodzeństwa. Miał 11 lat, gdy zmarł mu ojciec. Poprzez lata dzieciństwa i młodości zdobył solidne wykształcenie, tworząc tym samym fundamenty prawdy, godności, miłości Boga, Ojczyzny i człowieka. Czas studiów w Moskwie, jak i w paryskiej Sorbonie czy Kolegium Francuskim oraz wszelkie spotkania w wysoko cywilizowanych kręgach Wielkiej Emigracji Polskiej tworzyły w nim bezsprzeczny podziw dla niezatartych wartości ojczystych, a także kształtowały właściwy obraz wezwania: Bóg - Honor - Ojczyzna.
Także tu, we Francji, spotykał się z naszym wieszczem narodowym Juliuszem Słowackim. Z czasem połączyła ich prawdziwa przyjaźń i dążenie do wielkich ideałów. Warto zaznaczyć, iż właśnie Słowacki w proroczej wizji niedługo przed swoją śmiercią przekazał Felińskiemu, że widzi gwiazdę nad jego głową i rozmodlone tłumy klęczące u jego stóp w świątyni. Natomiast w jednym z listów do swojej matki napisał: „Felusia ci polecam także (...) wszyscy go tu ukochali, postępki jego anielskie, wiedza rozkwitająca stanie się kiedyś chwałą naszą (...). Jest to więc skarb na przyszłość i jeden z tych, którzy mnie o przyszłość uspokajają”(2).
Bł. Zygmunt Szczęsny Feliński był człowiekiem wielkiego formatu, angażował się w troskę o ubogich, opuszczonych, samotnych, popierał rozwój życia zakonnego. Przepojony duchem miłości i miłosierdzia posiadał wyjątkowy zmysł teologiczny, filozoficzny, historyczny, co znalazło odzwierciedlenie w ofiarnej posłudze w pracy duszpasterskiej, społecznej, oświatowo-wychowawczej, naukowej i ekumenicznej. Na uwagę zasługują usilne jego starania o zgodną współpracę między katolikami różnych obrządków i narodowości. Może więc być wzorem zgody i realnej współpracy ekumenicznej, międzynarodowej, przykładem poszanowania odrębności narodowych, religijnych i kulturowych.
Bóg w osobie bł. Zygmunta Felińskiego daje Kościołowi i Narodowi polskiemu wzór i umocnienie na dzisiejsze trudne czasy napięć międzynarodowych, wzmożonego tempa życia, sprzeczności i wielości informacji, krzyku reklam i bogactwa środków audiowizualnych, abyśmy nie zagubili istoty swego powołania i przemijania.
Obdarzony niezmiernym bogactwem dziedzictwa ojców, bohaterów narodowych, wartości etycznych, rodzinnych, religijnych, patriotycznych wołał, iż prawdy trzeba szukać, znaleźć i bronić, wołał, iż Kościoła i jego praw trzeba strzec, pilnować gorliwie świętej wiary, nie zrażając się przeciwnościami, uobecniając Boga w pamięci i sercu. O Kościół trzeba walczyć - przynaglał - bowiem w nim spotykają się wszystkie promienie miłości. To on - Kościół nosi w sobie tajemnice Boga poświęcającego się dla człowieka i człowieka poświęcającego się dla Boga(3).
Błogosławiony nasz Pasterz właściwie odczytał i wypełnił treść swego posłannictwa i swojej pasterskiej posługi, a można ją niejako streścić w trzech słowach: ofiara, modlitwa i miłosierdzie(4). To, według bł. Zygmunta, jest „najpewniejszy klucz do pomnożenia chwały Bożej na ziemi”(5). Wektorem jego poczynań była zawsze wola Boża, którą przyjmował z wielką stałością zarówno w pomyślności, jak i przeciwności.
Pochylony nad wieloraką nędzą ludzką przygarniał wszystkich z troską dobrego ojca, każdy mógł podejść, przyjść, zatrzymać się, zaczerpnąć ducha Bożego, którym emanował Arcypasterz, potrzebujący mógł u niego znaleźć miejsce zarówno w domu, jak i w sercu, ciągle Bogiem zajęty - służył wszystkim bez wyjątku.
Należał do najbardziej intrygujących postaci polskiego Episkopatu. Jego działalność wykraczała daleko ponad przeciętność, zdecydowanie wyróżniał się w gronie ówczesnego duchowieństwa, a poglądami swoimi wyprzedzał niektóre postanowienia Soboru Watykańskiego II. Religijność i patriotyzm cechowały całą działalność bł. Arcybiskupa. Przebył próbę heroicznej wiary, nadziei i miłości, a jej potęga najpełniej objawiła się podczas szesnastomiesięcznego pasterzowania na stolicy arcybiskupów warszawskich, a następnie podczas dwudziestoletniego zesłania w głąb Rosji do Jarosławia nad Wołgą.
Pasterzowanie, choć krótkie, obfitowało w różnorodną działalność na rzecz człowieka ubogiego, zastraszonego, porzuconego, na rzecz Kościoła i Narodu. Obfitowało wielką troską o rozwój założonego przez siebie Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi, jak i rozwój wielu innych zgromadzeń znajdujących się na terenie archidiecezji.
Okres zesłania był jego żywą ewangelią cierpienia, spełnianego z bezgranicznym zaufaniem wobec znaków Opatrzności Bożej. Napisano o nim, że „w czasie swego wygnania, w ucisku wszechstronnym, w ubóstwie modlitwy, trzymał się ciągle u stóp krzyża i oddawał się miłosierdziu Bożemu”. A gdy wyjechał, mówiono o nim: „Tu mieszkał święty człowiek”. Także prasa pisała o świątobliwości Felińskiego, nazywając go: „wyznawcą wiary, mężem apostolskim, świętym kapłanem i najlepszym Polakiem. Pozostał symbolem wielkiejmiłości do Boga i do Ojczyzny, a papież Pius IX nazwał go wielkim męczennikiem”(6).
Czynił wszystko, aby fundamenty duchowe Kościoła kształtować i umacniać dla obecnych i przyszłych pokoleń. „Dziś, więcej niż kiedyś - mówi bł. Zygmunt Szczęsny - pamiętać wam o tym potrzeba, że Królestwo Boże w was jest; żadne zewnętrzne okoliczności nie zdołają go wam ani dać, ani odjąć”(7). „Nosząc je zaś w sobie, czego możemy się obawiać?”(8).
Wezwanie, które kieruje do nas, jest zachętą do pełniejszego „naśladowania Zbawiciela, nie tylko w Jego pokorze i cichości, ale też w szlachetnej i mężnej prostocie, z jaką wszędzie i zawsze daje świadectwo prawdzie”(9).
Ostatnie chwile życia spędził abp Feliński w Krakowie. Tu 17 września 1895 r. w Pałacu Arcybiskupów Krakowskich zmarł Książę Kościoła, pękło wielkie serce(10) wiernego naśladowcy św. Franciszka, który jako tercjarz, mimo iż nie składał ślubów zakonnych, radami ewangelicznymi żył na co dzień. Tak, że gdy umarł, powiedziano, „iż pozostawił królewski spadek; brewiarz, sutannę i dużo, bardzo dużo cichej miłości ludzkiej”.
Jan Paweł II,dokonując beatyfikacji na krakowskich Błoniach 18 sierpnia 2002 r., powiedział: „Kościół wskazuje na wspaniałe przykłady tych, którzy szli i owoc przynosili”. Do tego grona dołączył bł. Zygmunt Szczęsny. Szczególnym rysem świętości abp. Felińskiego było oddanie się sprawie miłosierdzia w wielorakim wymiarze. Ojciec Święty postawił bł. Zygmunta Szczęsnego jako wzór dla wszystkich braci w biskupstwie, życząc: „Niech abp Feliński patronuje waszym wysiłkom mającym na celu tworzenie duszpasterskiego programu miłosierdzia”(11).
Przywołajmy na koniec słowa bł. abp. Zygmunta, wypowiedziane do alumnów Seminarium Duchownego w Petersburgu, gdzie prowadził katedrę filozofii, a także był ojcem duchownym: „Szczęśliwy będę, jeśli słowa moje staną się dla was zachętą lub pomocą w tej zbawiennej pracy wewnętrznego odrodzenia”(12).

(1) por. Hieronim Wyczawski, Arcybiskup Zygmunt Szczęsny Feliński 1822-1895, Warszawa 1975, s. 439-440.
(2) Juliusz Słowacki, Listy do matki - Salomei Słowackiej-Bécu, 28.03, 25.08, 11.09. 1848.
(3) por. Zygmunt Szczęsny Feliński, Wiara i niewiara w stosunku do szczęścia osobistego, Lwów 1886, s. 286.
(4) por. Zygmunt Szczęsny Feliński, Listy ascetyczne, Warszawa 1995, nr 35, s. 197.
(5) Zygmunt Szczęsny Feliński, Listy ascetyczne, Warszawa 1995, nr 34, s. 188.
(6) List J. Zamoyskiej do s. Heleny Terlifaj, 19.10.1921, Warszawa ARM F-c-12.
(7) Zygmunt Szczęsny Feliński, List do postulantek Rodziny Maryi, 1889.
(8) Zygmunt Szczęsny Feliński, List do Sióstr Wizytek, 28 b. m. 1878.
(9) Zygmunt Szczęsny Feliński, Konferencje duchowne, Lwów 1885, t. II, s. 129.
(10) por. Głos Narodu, 3 (1895) 216.
(11)Jan Paweł II, Bóg bogaty w Miłosierdzie. Pielgrzymka Jana Pawła II do Ojczyzny 16-19.08.2002, Kraków 2002; Homilia wygłoszona podczas Mszy św. beatyfikacyjnej na krakowskich Błoniach 18.08.2002, s. 102-103.
(12) Zygmunt Szczęsny Feliński, Konferencje duchowe, Lwów 1885, s. 6.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II kanonizował siostrę Faustynę Kowalską 30 kwietnia 2000 roku.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Żonkilowa Kwesta

2024-04-30 15:27

[ TEMATY ]

hospicjum

Wałbrzych

Renata Wierzbicka

żonkilowa kwesta

Ryszard Wyszyński

Wolontariusze Wałbrzyskiego Hospicjum im. Jana Pawła II w zaangażowania podczas Żonkilowej Kwesty

Wolontariusze Wałbrzyskiego Hospicjum im. Jana Pawła II w zaangażowania podczas Żonkilowej Kwesty

Serca mieszkańców regionu wałbrzyskiego ponownie rozgrzała charytatywna inicjatywa, która zyskuje na znaczeniu z każdym rokiem.

Podczas kolejnej edycji Żonkilowej Kwesty, zorganizowanej pod patronatem bp Marka Mendyka, lokalna społeczność wykazała się niezwykłą hojnością, wspierając działania Wałbrzyskiego Hospicjum na rzecz najbardziej potrzebujących. Kwesta zorganizowana przez wałbrzyski oddział Polskiego Towarzystwa Opieki Paliatywnej trwała od 23 do 30 kwietnia i zgromadziła niemal tysiąc wolontariuszy – głównie uczniów i młodzieży z lokalnych szkół, którzy z balonami i żonkilami w rękach i żółtymi koszulkami na sobie, zbierali fundusze na ważny cel. Dzięki ich zaangażowaniu oraz hojności darczyńców, zbierane środki mają wesprzeć zakup nowego sprzętu medycznego oraz finansować rehabilitację dzieci, które znajdują się pod opieką Wałbrzyskiego Hospicjum im. św. Jana Pawła II. To placówka, która nie tylko zapewnia opiekę stacjonarną i domową dla setek pacjentów, ale również prowadzi poradnię opieki paliatywnej skupiającą się na wsparciu dla terminalnie chorych dzieci oraz dzieci osieroconych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję