Reklama

W wolnej chwili

Kultura według Pasierba

„Namalować katolicyzm od nowa”. Teologia Polityczna zainaugurowała cykl publikacji poświęconych sztuce sakralnej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Seria wydawnicza stanowi część projektu malarskiego pod tą samą nazwą (o którym mieliśmy już okazję pisać na łamach Niedzieli).

Nowe tłumaczenie

Jego celem jest, przypomnijmy, odnowienie zachodniej sztuki sakralnej, która w XXI wieku staje się coraz bardziej niezrozumiała dla przeciętnego człowieka, i „przetłumaczenie” jej na nowo przez wprowadzenie do przestrzeni kościelnej wysokiej klasy współczesnych obrazów. Zaproszeni do udziału w projekcie wybitni polscy artyści mają w założeniu zrealizować dwadzieścia jeden tematów malarstwa religijnego (w tym dwadzieścia tajemnic Różańca); dotąd światło dzienne ujrzały nowe wizerunki Jezusa Miłosiernego (2022) oraz obrazy tajemnic Zwiastowania (2023) i Nawiedzenia (2024). Pod koniec tego roku zaprezentowana zostanie wystawa obrazów poświęconych tajemnicy Bożego Narodzenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pomysł na stworzenie cyklu wydawniczego towarzyszącego projektowi malarskiemu zrodził się w środowisku Teologii Politycznej z potrzeby uzupełnienia inicjatywy artystycznej o głęboki namysł nad kulturą jako taką, a przede wszystkim nad sztuką, również tą sakralną.

O sztuce na poważnie

Reklama

Pierwsza publikacja w serii, Kult i kultura ks. Janusza Pasierba (1928-93), jest zbiorem tekstów „bardzo ważnego polskiego myśliciela, który o sztuce sakralnej myślał poważnie i głęboko” – jak powiedział o autorze Dariusz Karłowicz, redaktor naczelny Teologii Politycznej i pomysłodawca projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Ksiądz Pasierb podejmuje w nich tematykę kultury: jej istoty, genezy oraz współczesnych aspektów. „Czytelnik znajdzie tu eseje, artykuły naukowe i publicystyczne, teksty prelekcji wygłaszanych podczas konferencji, recenzje wystaw, wstępy do książek, kazania, notatki, wiersze, poetyckie ekfrazy. Objawia się w nich Pasierb – historyk sztuki, Pasierb – naukowiec, Pasierb – erudyta, Pasierb – myśliciel, Pasierb – humanista, Pasierb – egzystencjalista chrześcijański, Pasierb – poeta liryczny, Pasierb – ksiądz, Pasierb – kaznodzieja...” – napisał we Wstępie biskup pomocniczy warszawski Michał Janocha, profesor historii sztuki, autor wyboru tekstów i opracowania tomu Kult i kultura, uczeń i przez lata asystent ks. Pasierba.

Kolejnym tytułem w cyklu jest wydany w lutym Zakazany obraz. Intelektualna historia ikonoklazmu Alaina Besançona. Obecnie trwają prace nad wydaniem Odpowiedzialności artysty Jacques’a Maritaina, a w planach pozostaje opracowanie tekstów o sztuce autorstwa Jana Pawła II i Benedykta XVI oraz Sztuki i anarchii Edgara Winda.

O wizji, celu i nie tylko

W związku z premierą antologii Kult i kultura w redakcji Teologii Politycznej 20 marca odbyło się spotkanie „Kult i kultura. Jak duchowe i społeczne fundamenty kształtują naszą rzeczywistość”, w którym uczestniczyli bp Janocha, ks. Jan Sochoń – profesor filozofii, poeta, przyjaciel ks. Pasierba – oraz redaktor Teologii Politycznej Mikołaj Marczak.

Prelegenci zastanawiali się m.in. nad tym, jaką wizję kultury prezentował ks. Pasierb, jaki, jego zdaniem, miała cel. – Najważniejszy wymiar kultury streszcza jeden z jego esejów, pt. Pionowy wymiar kultury – wskazał bp Janocha. – Nie umiałbym zdefiniować jego widzenia kultury, raczej wskazać jakieś pewne intuicje – dodał. Z dyskusji wyłonił się wniosek, że ks. Pasierb rozróżniał kulturę – rozumianą jako, jak wyjaśnił ks. Sochoń, „poszukiwanie formy” – na tę pojętą tradycyjnie (tj. taką, która wiązała się z tym, że człowiek wiedział, co ma robić w codzienności życia, jak wiązać relacje z innymi ludźmi; wszystko było uporządkowane i harmonijne i ludzie nie zastanawiali się nad swoją tożsamością) i współczesną – w jego czasach (taką, która przestała pełnić funkcję scalającą ludzi i ich relacje ze światem, z innymi). Prelegenci zwrócili także uwagę, że ks. Pasierb pojmował kulturę jako chrystocentryczną.

Ksiądz Sochoń, który ks. Pasierba nazwał teologiem kultury, w dłuższej wypowiedzi przybliżył jego poezję; wytłumaczył ponadto różnicę między sztuką religijną (która tylko przedstawia treści religijne) i sakralną (przeznaczoną do kultu, która musi zostać zaakceptowana przez religijną wspólnotę, ponieważ to jest warunek otwarcia odbiorców na Boże tajemnice).

2025-04-08 15:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiara w architekturze

Niedziela warszawska 46/2019, str. 3

[ TEMATY ]

architektura

wspomnienie

sztuka sakralna

Stanisław Niemczyk

Łukasz Krzysztofka

Stanisław Niemczyk był autorem wielu elementów świątyni na Służewiu

Stanisław Niemczyk był autorem wielu elementów świątyni na Służewiu

Był najlepszym teologiem wśród architektów – tak śp. Stanisława Niemczyka wspominano w czasie XI Seminarium poświęconego architekturze i sztuce sakralnej

Seminarium organizowane jest co roku przez Kurię Metropolitalną Warszawską. W tym roku odbyło się w klasztorze Dominikanów na Służewiu. Miejsce nie było przypadkowe, ponieważ zmarły w maju br. Stanisław Niemczyk był autorem wielu elementów tej dominikańskiej świątyni, m.in. kaplic Matki Bożej, sakramentu pokuty, Jezusa Miłosiernego i św. Dominika, a także kaplicy Przemienienia Pańskiego, znajdującej się nad zakrystią, która zostanie oddana do użytku w ciągu najbliższych miesięcy. – Stanisław Niemczyk należał do wybitnych. Miałem szczęście poznać go jeszcze wtedy, gdy projektował w Krakowie. Budził we mnie wielki szacunek i uznanie – powiedział na rozpoczęcie konferencji kard. Kazimierz Nycz.
CZYTAJ DALEJ

Niezwyciężony Triumf serca

2025-09-02 08:23

Niedziela Ogólnopolska 36/2025, str. 54-55

[ TEMATY ]

film

kino

Mat.prasowy

12 września na ekrany kin wchodzi ekranizacja amerykańskiego reżysera o polskim męczenniku.

I zaprowadzili ich do bloku numer 11, oznaczonego wówczas numerem 13. Kazali im rozebrać się do naga. Wpędzili ich wszystkich dziesięciu do piwnicy, do celi numer 18, bardzo niskiej i małej, o wymiarach dwa i pół metra na dwa i pół metra, z jednym zakratowanym, kwadratowym okienkiem pod sufitem, z podłogą z betonu. W rogu stało wiadro na odchody. Tam mieli umrzeć głodową męką. Esesmani zatrzasnęli żelazne drzwi” (z opisu śmierci św. Maksymiliana według tekstu Transitus z Harmęży).
CZYTAJ DALEJ

„Pilecki–Wyszyński. Portret podwójny” – ważna wystawa w Warszawie

2025-09-12 19:34

[ TEMATY ]

bł. kard. Stefan Wyszyński

rtm. Witold Pilecki

Vatican Media

Przed Świątynią Opatrzności Bożej w Warszawie otwarto wystawę „Pilecki–Wyszyński. Portret podwójny”. Ekspozycja przybliża niezwykle ważne postacie dla najnowszej historii Polski – rotmistrza Witolda Pileckiego i bł. prymasa Stefana Wyszyńskiego. Choć urodzili się w tym samym roku i byli związani z ziemią ostrowską, nigdy się nie spotkali. Pozostają jednak duchowo bliscy, a łączy ich wierność, odwaga i niezłomność.

Wystawa powstała z inicjatywy Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego oraz Muzeum Domu Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję