Reklama

Niedziela Podlaska

Historia zbawienia w szopce ukazana

Za nami nie tylko okres Bożego Narodzenia, ale i święto Ofiarowania Pańskiego, po którym znikają ostatnie z naszego otoczenia dekoracje, upamiętniające przyjście na świat Mesjasza. Zdarzają się jednak pewne – i to uzasadnione – wyjątki.

Niedziela podlaska 6/2023, str. IV

[ TEMATY ]

szopki

Ks. Z. Czumaj

Centralna scena ruchomej szopki autorstwa Stanisława Soroty

Centralna scena ruchomej szopki autorstwa  Stanisława Soroty

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie aż do końca października tego roku można zobaczyć ruchomą szopkę, wykonaną przez pana Stanisława Sorotę, organistę z Liwa. Powodów, dla których ta szopka jest dostępna praktycznie przez cały rok, mamy kilka, a przede wszystkim fakt, że w tym roku minie równo 800 lat od powstania pierwszej świątecznej szopki.

Przykład św. Franciszka

Niespełna 100 km na północ od watykańskiej Bazyliki św. Piotra leży Greccio – włoska miejscowość rozłożona u stóp jednego z apenińskich szczytów, wznoszącego się ponad 1200 m nad poziom morza. Podobna liczba osób zamieszkuje tę osadę, w której 24 grudnia 1223 r. św. Franciszek z Asyżu „zorganizował” pierwszą żywą szopkę bożonarodzeniową.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Gdy żył założyciel wspólnoty Braci Mniejszych, doroczne wspominanie pierwszego przyjścia na ziemię Syna Bożego było już ugruntowane w Kościele od stuleci. W zachodniej Europie w tamtych czasach świętowanie dodatkowo ożywiały opowieści pielgrzymów, którzy w dobie wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej w większej liczbie mogli nawiedzać Betlejem. Coraz częściej świątynie ozdabiano też malowidłami, ukazującymi to zbawcze wydarzenie. Święty Franciszek zapragnął jednak, aby przybywającym do skromnej kaplicy w Greccio przybliżyć atmosferę nocy Bożego Narodzenia w inny sposób, bardzo prosty i realistyczny – poprzez żywą szopkę.

Reklama

Tak opisuje to autor jego pierwszej biografii, br. Tomasz z Celano: „Nastał dzień radości, nadszedł czas wesela. Z wielu miejscowości zwołano braci. Mężczyźni przygotowali świece i pochodnie dla oświetlenia nocy, co promienistą gwiazdą oświetliła niegdyś wszystkie dnie i lata. Wreszcie przybył święty Boży i znalazłszy wszystko przygotowane, ujrzał i ucieszył się. Mianowicie nagotowano żłóbek, przyniesiono siano, przyprowadzono wołu i osła. Uczczono prostotę, wysławiono ubóstwo, podkreślono pokorę. I tak Greccio stało się jakby nowym Betlejem”.

„Żywa szopka” poruszyła serca wielu ludzi. Szybko też zaczęto to naśladować w innych miejscach, zaczynając od Italii, chociaż najczęściej w formie dekoracji.

Szopka bogactwem kultury

Brzmi to niezwykle poważnie, ale rzeczywiście świąteczne szopki stały się swego rodzaju fenomenem kulturowym środowiska kultury łacińskiej. Nie jest to przesadne określenie, gdyż w tworzenie tych dzieł od ośmiu wieków angażują się rzesze ludzi. Rozpowszechnienie się zwyczaju w różnych krajach, wśród społeczności o różnych możliwościach artystycznych i finansowych, a także rozwój technologiczny, przyczyniły się do wyodrębnienia różnych typów szopek. Na ziemiach polskich oprócz najbardziej tradycyjnych „Betlejemek” również wykształciły się pewne tradycje regionalne. Najbardziej znane są wielobarwne szopki krakowskie, chociaż nie mniej uroku posiadają te wykonane z opłatków, zachwycające swą bielą i do niedawna dość popularne na Podlasiu i wschodnim Mazowszu.

Reklama

Brat Tomasz z Celano, opisując pierwszą szopkę z Greccio, zaznaczył też jeden niezwykły szczegół, jaki wtedy miał miejsce: „A pewien cnotliwy mąż miał dziwne widzenie. Widział w żłóbku leżące dzieciątko, bez życia, ale kiedy święty Boży zbliżył się doń, ono jakby ożyło”. Trudno powiedzieć, czy te właśnie słowa franciszkańskiego kronikarza stały się inspiracją dla Longina Wittiga z Góry Świętej Anny na Śląsku, gdy w połowie XIX wieku zaczął budować najstarszą ruchomą szopkę. Gdy przeniósł się z rodziną do Wambierzyc, zabrał swe dzieło ze sobą, a po jego śmierci zostało ono jeszcze rozbudowane przez syna Hermana. Dziś liczy około 800 figurek, z których ponad 300 się porusza.

Dobra Nowina dla wszystkich

Właśnie dziełem z Wambierzyc zachwycił się jako dziecko Stanisław Sorota, pochodzący z Małopolski – wykonawca szopki, prezentowanej obecnie w drohiczyńskim muzeum. Gdy po latach, będąc już organistą, znów trafił na Śląsk, postanowił sprawić radość dzieciom z parafii, gdzie pracował. Mając ku temu zdolności wykonał niewielką szopkę z kilkunastoma postaciami. Pierwsi mali widzowie byli przeszczęśliwi, co skłoniło autora do jej powiększania o kolejne postaci, a potem nowe sceny.

Wzorem twórcy najstarszej ruchomej szopki, pan Stanisław nie ograniczył się tylko do Bożego Narodzenia i Objawienia Pańskiego, ale stopniowo rozszerzał ją o inne wydarzenie biblijne. Podobnie jak w przypadku dzieła z Wambierzyc i tutaj nie zabrakło odniesień do bliższej nam czasowo rzeczywistości. Zobaczymy tu obok siebie postaci w strojach z różnych krajów i epok. Górnicy fedrujący węgiel w kopalni, upamiętniają region powstania najstarszej części, tj. Śląsk, znajdziemy jednak także rolników i pasterzy, muzykantów, kominiarza, a nawet siostrę zakonną, wzywającą dzwonem do modlitwy.

Oryginalna katecheza

Dotychczas za największą szopkę ruchomą w północno-wschodniej części Polski uchodziło blisko stuletnie dzieło br. Piusa Janowskiego, udostępniane w okresie świątecznym u ojców kapucynów w Łomży. Liczy ona ok. 50 postaci. Teraz ten honor (co nie odbiera znaczenia szopce łomżyńskiej) przypada pracy pana Soroty. Szopkę, która na ten rok trafiła z Liwa do Drohiczyna, tworzy ponad 320 postaci: 160 ludzi, 120 zwierząt oraz 25 aniołów. Blisko jedna trzecia się porusza, a niektóre ptaki i owieczki wydają również głos. Do tego trzeba dodać różnorodną scenerię: oprócz okolic Betlejem jest m.in. rajski ogród, zbocze góry Synaj, pałac Salomona, jaskinia w Persji, sala weselna w Kanie Galilejskiej, brama Jerycha, dziedziniec arcykapłański w Jerozolimie oraz Golgota i pusty Grób Pański.

Nie jest tu jednak najważniejsza liczba figurek i czasem drobiazgowo wykonane otoczenie, lecz przede wszystkim treści, przekazane w formie tak urokliwej, chociaż wymagającej od twórcy wyjątkowej pomysłowości i cierpliwości. Nie sposób pominąć wiedzę o wydarzeniach biblijnych, które wpisują się w historię zbawienia ludzkości. Dzięki temu szopka (nie tylko bożonarodzeniowa), stanowi oryginalną katechezę. Pierwszym oficjalnym gościem, który z niej skorzystał po zainstalowaniu jej w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie, był bp Piotr Sawczuk, pasterz diecezji drohiczyńskiej, wraz z towarzyszącymi mu kapłanami. Z kolei pierwszą grupą – Koła Misyjne z opiekunami z Sawic, Siemiatycz i Stoczka. Na kolejne osoby – dzieci z rodzicami, katechetami, nauczycielami i duszpasterzami – całoroczna szopka czeka.

Muzeum Diecezjalne w Drohiczynie jest czynne od wtorku do soboty w godz. 10-16 (od maja 9.30-17.30), a w niedzielę 15-16.30 (od maja w godz. 15-18). Grupy należy zgłaszać telefonicznie: 531 103 303.

2023-01-31 15:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: 87 prac w kolejnym Konkursie Szopek Krakowskich

[ TEMATY ]

konkurs

Kraków

szopki

Karol Porwich/Niedziela

W tym roku do tradycyjnego Konkursu Szopek Krakowskich zgłoszono 87 prac. Z racji pandemii dzisiaj nie odbyła się prezentacja prac szopkarzy przy pomniku Adama Mickiewicza na krakowskim rynku, ale za to przeprowadzono zdalne obrady jury.

Prace na tegoroczny konkurs były zbierane od połowy do końca listopada. Do 78. Konkurs Szopek Krakowskich zgłoszono 87 prac.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Grób Pański na Jasnej Górze - kilkumetrowy krzyż, kamień z Golgoty i stare wrota

2025-04-19 11:41

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Monika Książek

Ustawiony w centralnym miejscu, tuż przy figurze Chrystusa, kilkumetrowy drewniany krzyż ze stułą, wkomponowany w drewnianą kolumnę kamień z Golgoty oraz mnóstwo zieleni – to główne elementy wystroju Bożego Grobu w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze. Jego tło stanowią stare wrota.

„Kamień z Golgoty, Jezus w Grobie, Najświętszy Sakrament, krzyż, dalej już tylko niebo” - opisywał odpowiedzialny za dekorację Grobu brat Dawid Respondek, cytowany przez biuro prasowe Jasnej Góry.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję