Reklama

Ekumeniczna jałmużna

Już od 15 lat chrześcijanie różnych wyznań w Polsce niosą wspólnie pomoc potrzebującym. Akcja Caritas Polska, prawosławnej Eleos i ewangelickich Diakonii to świadectwo naszej miłości do Jezusa obecnego w drugim człowieku.

Niedziela Ogólnopolska 9/2021, str. 22

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Celem tegorocznej akcji Jałmużna Wielkopostna jest pomoc seniorom dotkniętym przez pandemię i promocja rozwoju osobistego w duchu miłości do bliźniego. W Środę Popielcową w wielu szkołach i parafiach pojawiły się kartonowe skarbonki. W sumie jest ich blisko 350 tys. Można do nich wrzucać swoją ofiarę dla bliźniego w potrzebie.

Wymaga wiele

Hasłem akcji są słowa: „Czas miłosierdzia”. Miłosierdzie jest najbardziej charakterystyczną cechą chrześcijaństwa i fundamentem zbliżającym do siebie podzielonych chrześcijan. Wymaga jednak od świadczącego go nieraz bardzo dużo. – Jeśli miłosierdzie ma być szczere, nie będzie ani łatwe, ani proste. Wymaga czasu, emocji, empatii i oddania – mówi bp Ryszard Bogusz z Kościoła ewangelicko-augsburskiego i dodaje, że miłosierdzie towarzyszyło Kościołowi od samego początku jego powstania i nadal jest wpisane w jego posłannictwo.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Akcja Jałmużny Wielkopostnej trwa przez cały Wielki Post i w następującym po nim Tygodniu Miłosierdzia. Finał zbiórki odbędzie się 11 kwietnia, w Niedzielę Bożego Miłosierdzia. – Środki zostaną w danej parafii i będą przeznaczone na pomoc tamtejszym seniorom, gdyż są oni grupą najbardziej dotkniętą w czasie pandemii – wyjaśnia ks. dr Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.

Reklama

Ekumeniczna akcja to także szczególne wezwanie do zainteresowania się potrzebującymi, będącymi tuż obok nas, których w natłoku codziennych spraw często nie zauważamy.

Chrystus czeka za ścianą

Ważny jest również wymiar duchowy akcji. Jałmużna jest znakiem miłosierdzia i wpisuje się w charakter Wielkiego Postu – okresu wyrzeczeń, które mają głęboki, ewangeliczny sens. Nie chodzi przy tym o wielkie, spektakularne działania. – Jeżeli w kieszeni znajdziemy dwa złote, to złotówkę oddajmy drugiemu. Jeśli mamy w lodówce o jeden jogurt za dużo, przekażmy go innej osobie. Jeżeli mamy w szafie ubrania, których nie nosimy, możemy je rozdać. Możemy poświęcić 5 minut swego czasu, by porozmawiać z sąsiadem i w trudnej chwili go pocieszyć – zachęca ks. dr Doroteusz Sawicki, dyrektor Eleos Kościoła prawosławnego.

W każdą niedzielę Wielkiego Postu Caritas Polska będzie publikowała na swoich kanałach społecznościowych propozycje praktykowania miłosierdzia w codzienności. Wystarczy chwila naszego czasu, aby przełożyć naszą wiarę w konkretny czyn.

– Miłosierdzie to drogowskaz w nauczaniu wszystkich Kościołów. Jest ono szczególnym rodzajem miłości – solidarnością z tymi, którzy mierzą się z trudnościami. Jest współczuciem, życzliwością, okazaniem pomocy bliźniemu bez względu na wyznanie, pochodzenie czy pozycję społeczną. Miłosierdzie to bycie na co dzień miłosiernym Samarytaninem. Miłosierdzie nie jest ani małe, ani duże. Jest jedno i jest darem serca – podkreśla Wanda Falk, dyrektor Diakonii Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego. Jak droga do nieba wiedzie przez ziemię, tak droga do Jezusa – przez drugiego człowieka.

Kampanie? Caritas #CzasMiłosierdzia można wesprzeć m.in. przekazując darowiznę na stronie caritas.pl/jalmuzna .

2021-02-23 11:32

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Manifestacja "Stop zalewaniu Polski migrantami przez Niemcy" w Gubinie

2025-04-05 17:39

[ TEMATY ]

manifestacja

PAP/Lech Muszyński

W przygranicznym Gubienie odbył się protest pod nazwą „Stop zalewaniu Polski migrantami przez Niemcy”, podczas którego zgromadzeni manifestanci domagali się obrony szczelności polskich granic, a także zmiany polityki rządu w tej sprawie.

Tutaj, w Gubinie, jak w Słubicach, Zgorzelcu, tutaj dokonuje się akt bezprawia ze strony Niemiec, którzy narzucają Polakom nielegalnych migrantów, wpychając ich do Polski, destabilizując państwo polskie i narażając nas wszystkich na utratę bezpieczeństwa i spokoju, z którego przecież Polska słynie — mówił.
CZYTAJ DALEJ

Głos Boga jest pierwszym źródłem życia

2025-04-06 15:07

[ TEMATY ]

sanktuarium Otyń

Wielkopostne czuwanie kobiet

Karolina Krasowska

Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet

Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet

„Córka Głosu” – pod takim hasłem w sanktuarium w Otyniu odbyło się wielkopostne czuwanie dla kobiet.

Był czas na konferencję, modlitwę wstawienniczą, adorację Najświętszego Sakramentu i oczywiście Eucharystię. Czuwanie, które odbyło się 5 kwietnia, poprowadziła Wspólnota Ewangelizacyjna „Syjon” wraz z zespołem, a konferencję skierowaną do pań, które wyjątkowo licznie przybyły tego dnia na spotkanie, wygłosiła Justyna Wojtaszewska. Liderka wspólnoty podzieliła się w nim osobistym doświadczeniem swojego życia. – Konferencja jest zbudowana na moim świadectwie życia kobiety, która doświadczyła nawrócenia przez słowo Boże i która każdego dnia, kiedy to słowo otwiera, zmienia przez to swoją rzeczywistość. Składając swoje świadectwo chciałam zaprosić kobiety naszego Kościoła katolickiego do wejścia na tą drogę, żeby nauczyć się życia ze słowem Bożym i tak to spotkanie dzisiaj przygotowaliśmy, żeby kobiety poszły dalej i dały się zaprosić w tą zamianę: przestały analizować, zamartwiać się, tylko, żeby uczyły się tego, że głos Boga jest pierwszym źródłem życia, z którego czerpiemy każdego dnia. Taki jest zamysł tego spotkania, dlatego nazywa się ono „Córka Głosu” – mówi liderka Wspólnoty Ewangelizacyjnej „Syjon”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję