Triduum Paschalne to najważniejsze święto w całym Kościele. Uroczyste liturgie i nabożeństwa odprawiano we wszystkich kościołach parafialnych i wielu filialnych naszej diecezji. W głównych świątyniach modlitwie przewodniczyli księża biskupi
Zanim w Wielki Czwartek wieczorem rozpoczęła się Msza Wieczerzy Pańskiej, rano biskupi i kapłani spotkali się w kościele pw. Pierwszych Męczenników Polski w Gorzowie na Mszy Krzyżma, podczas której zostało poświęcone święte krzyżmo oraz olej chorych i olej katechumenów. Od czwartkowego wieczora aż do wieczora Niedzieli Zmartwychwstania trwało święte Triduum Paschalne. Były to trzy dni poświęcone liturgicznym obchodom męki, śmierci i zmartwychwstania Pańskiego. Stanowią one szczyt całego roku liturgicznego.
Mszy Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek w konkatedrze przewodniczył bp Adam Dyczkowski, w głogowskim kościele pw. św. Mikołaja modlił się bp Stefan Regmunt, w kościele pw. Pierwszych Męczenników Polski w Gorzowie – bp. Tadeusz Lityński, a bp Paweł Socha celebrował w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Żaganiu.
Liturgię Męki Pańskiej w Wielki Piątek księża biskupi odprawiali w następujących świątyniach: konkatedra – bp Lityński, kościół pw. św. Mikołaja w Głogowie – bp Socha, kościół pw. Pierwszych Męczenników Polski w Gorzowie – bp. Regmunt.
W Wigilię Paschalną w Wielką Noc bp Regmunt przewodniczył liturgii w zielonogórskiej konkatedrze, bp Lityński w Głogowie, a bp Socha w Gorzowie. Porannej Mszy św. w dzień Zmartwychwstania Pańskiego księża biskupi modlili się z diecezjanami w konkatedrze (bp. Lityński), w Głogowie (bp Regmunt) oraz w bazylice rokitniańskiej (bp Socha).
Triduum Paschalne zaczyna się w Wielki Czwartek wieczorem, potem jest Wielki Piątek, Wielka Sobota oraz Wigilia Paschalna. W tych dniach celebrujemy Mękę, Śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa, gdzie żywa wiara i uczestnictwo w obrzędach Kościoła łączą się z opowiadaniem językiem symboli o rzeczywistości ofiary Syna Bożego. Dodatki pozaliturgiczne, wywodzące się z obrzędowości ludowej, stanowią uzupełnienie i jakby „pomoc katechetyczną”, nie mogą ich jednak zastąpić
Jak i dlaczego się stało, że np. tzw. święconka czy udział w rezurekcji wyparły świadome zaangażowanie w czas Triduum? – Jest to konsekwencja braku pogłębionej relacji z Bogiem, na rzecz tradycjonalizmu, gdy przecież Triduum jest zrozumieniem istoty chrześcijaństwa. Jednak jest lepiej, z każdym rokiem świadomość wagi Triduum wzrasta wśród wiernych, nie wolno nam jednak zaniechać pracy na tym polu – uważa gwardian z Chęcin, franciszkanin o. Paweł Chmura.
Polityka to sztuka pozorów – ale nawet w tej dyscyplinie przychodzi moment, w którym maska opada. Najnowsza odsłona sporu o tzw. Ustawę wiatrakową i jej prezydenckie weto pokazuje to aż nadto wyraźnie. Donald Tusk i jego koalicja rządząca zbudowali całą narrację na hasłach „obniżymy ceny energii” i „będziemy państwem przewidywalnym”. Problem w tym, że kiedy przyszło co do czego, zamiast spełniać obietnice, zaczęli rozgrywać… Karola Nawrockiego.
Bo właśnie Nawrocki, po zawetowaniu ustawy wiatrakowej, przedstawił własny projekt obniżki cen energii – pozbawiony kontrowersyjnych zapisów o wiatrakach, które pachniały lobbingiem. Co więcej, ustawa ta w kluczowych punktach jest kopią rozwiązań z wersji „wiatrakowej”. Logika podpowiadałaby, że skoro przepisy są takie same, większość sejmowa powinna poprzeć projekt bez wahania. A jednak wcale się do tego nie pali. Dlaczego? Bo nie chodzi o realne rozwiązania, tylko o polityczną grę i możliwość obarczenia winą kogoś innego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.