Wszyscy wiemy, że trzeba dbać o higienę osobistą. Gorzej z praktykowaniem tej zasady w codziennym życiu. Badania przeprowadzone wśród Brytyjczyków pokazały, że po wyjściu z toalety rąk nie myje aż 70% panów oraz 36% pań. Na polskim gruncie ten wynik jest bardzo podobny. Wielu z nas zapomina także o dezynfekcji dłoni po powrocie z podwórka, po kontakcie ze zwierzętami czy nawet przed posiłkiem.
Tymczasem na jednym centymetrze kwadratowym nieumytej dłoni znajdować się może aż 5 milionów groźnych dla zdrowia drobnoustrojów! Są one przyczyną większości chorób. Uświadomić to wszystkim Polakom postanowili studenci dziennikarstwa UKSW.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wyjść do ludzi
Akcję zainaugurowano ponad rok temu. Dziś kontynuowany jest on przez kolejny rocznik studentów, a idea dokładnego mycia rąk już dawno przestała ograniczać się do społeczności stolicy. Dziesiątki osób zaangażowanych w kampanię pracuje nad tym, aby jak najwięcej osób dowiedziało się, jak ważne jest dbanie o higienę rąk.
Reklama
– Mamy wielkie ambicje, jeśli chodzi o rozszerzanie się naszej kampanii w całym kraju! Jednak ponieważ to tu, w Warszawie wszystko się zaczyna, nasze najbardziej intensywne działania skupiają się na edukacji mieszkańców miasta – mówi Izabela Polańska, studentka UKSW biorąca czynny udział w kampanii. – Uważamy, że od rozgłosu w mediach ważniejsza jest realna praca, wyjście do ludzi. Nie chcemy, żeby to była tylko anonimowa kampania „jakichś studentów”, ale przede wszystkim spotkania z realnymi ludźmi, którzy chcą światu coś ważnego przekazać i uświadomić. To dlatego organizujemy w Warszawie liczne wydarzenia.
Na swoim koncie grupa ma już między innymi spotkanie z kibicami Legii Warszawa i ze strażakami z Ochotniczej Straży w Skierniewicach.
– Zawsze jest dużo zabawy, ale i nauki. Najchętniej w myciu rąk szkolą się dzieci, ale jak pokazuje przykład strażaków, z którymi nasi przedstawiciele mieli przyjemność się spotkać, dorośli też mogą dowiedzieć się czegoś – dodaje Iza.
Małe łapki bez bakterii
Jednym z głównych działań młodych twórców jest przeprowadzanie lekcji pokazowych w szkołach i przedszkolach, które mają podwójny cel: uświadomienie dzieci jak powinny prawidłowo dbać o czystość rąk oraz zainteresowanie rodziców i nauczycieli kampanią CPMR.
W ostatnim czasie reprezentacja studentek odwiedziła między innymi Szkołę Podstawową nr 357 na Bemowie. W zajęciach uczestniczyło aż 6 klas, a dzieciaki za każdym razem były rozgadane i chętne do współpracy.
– Lekcje pokazowe w szkołach nigdy nie wyglądają tak samo. Nie tylko dlatego, że każdy konspekt zajęć układamy biorąc pod uwagę wiek dzieci, ale także dlatego, że każda lekcja toczy się inaczej – mówi Dominika Zygmunt, która w ostatnim czasie odwiedziła 4 szkoły i przedszkola.
Reklama
– Praca z dziećmi jest trudna, ale za to przynosi wiele satysfakcji. Kiedy widzę, jak maluchy uważnie słuchają o technikach mycia rąk i próbują to robić „na sucho”, aby jak najlepiej się nauczyć, to wiem, że to co robimy ma sens. Oczywiście na końcu każdej lekcji idziemy do łazienki i wspólnie ćwiczymy już z prawdziwym mydłem i wodą. To tak prosta czynność, a dzieci bawią się przy niej świetnie! – cieszy się Marta Obłąkowska, która wraz z koleżankami odwiedziła niedawno Przedszkole nr 417 na Bielanach.
Czyste ręce w Internecie
Projekt można śledzić w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube) pod nazwą „Cała Polska myje ręce”. Każdy fanpage działa bardzo prężnie. Można tam znaleźć zarówno posty motywacyjne, jak też praktyczne wskazówki dotyczące poprawnej techniki i częstotliwości mycia rąk. Treści dla dużych i dla małych, bez względu na miejsce zamieszkania.
Kampania jest także obecna w mediach tradycyjnych. Koordynatorka projektu, Karolina Słojewska, już dwukrotnie wystąpiła w telewizji, gdzie opowiadała o idei kampanii. Ostatnio pojawiła się w TVP Warszawa.
– Kampania skierowana jest do wszystkich Polaków, bo wszystkich ten problem dotyczy. Polacy przeznaczają na mycie rąk średnio około 6 sekund, a to za mało. 80 proc. chorób, które nas dotykają, zaczyna się od brudnych rąk. A tymczasem wystarczy regularnie poświęcić tylko 20 sekund na spotkanie z wodą i mydłem, aby cieszyć się zdrowiem – mówiła na antenie Karolina.
Znani też myją
Kampanię „Cała Polska Myje Ręce” wsparło wiele sławnych osób. Na Facebooku można znaleźć zdjęcia gwiazd trzymających kartkę z hasłem projektu lub będących w trakcie mycia rąk. CPMR wspierają m.in.: modelka Ilona Felicjańska, aktorzy Dorota Czaja i Łukasz Nowicki.
Zachęcamy wszystkich do śledzenia kampanii w Internecie, a przede wszystkim do dbania o higienę rąk!