Reklama

Jaka przyszłość szkolnictwa

Czy ideologia gender na stałe zagości w programach edukacyjnych państwczłonkowskich ONZ? Niestety, można mieć uzasadnione obawy, że na to się zanosi

Niedziela Ogólnopolska 27/2015, str. 49

nick.amoscato / photo on flickr

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W siedzibie UNESCO w Paryżu 3 czerwca br. odbyła się kolejna światowa konferencja na temat: „Wychowywać dziś i jutro”. Konferencję zorganizowało UNESCO we współpracy ze Stolicą Apostolską. Watykańską Kongregację ds. Edukacji Katolickiej reprezentował kard. Zenon Grocholewski, Sekretariat Stanu – kard. Pietro Parolin, a Stałe Przedstawicielstwo przy UNESCO – ks. prał. Francesco Follo. Gdy bowiem chodzi o strategię wypracowania programów wychowawczych w szkolnictwie (i to dla wszystkich krajów członkowskich ONZ), należy uobecnić program wychowawczy Kościoła i jego strategię wychowawczą. Konferencję otworzyli Hao Ping i Irina Bokova, dyrektor UNESCO.

Prawie miliard analfabetów

Wkład Kościoła w dziedzinę edukacji pozostaje imponujący: ponad 50 mln uczniów i studentów w katolickich szkołach i na katolickich uniwersytetach! Inicjatywa Kościoła w UNESCO zbiegła się nie tylko z 70. rocznicą powstania tej organizacji, ale także z dwiema ważnymi rocznicami: 50-leciem soborowej deklaracji „Gravissimum educationis” i 25-leciem konstytucji apostolskiej „Ex corde Ecclesiae” Jana Pawła II, poświęconej katolickim uniwersytetom. Strategię wychowawczą Kościoła najzwięźlej wyraża „integralny rozwój osoby ludzkiej”, podkreślany przez obydwa wspomniane wyżej dokumenty. Konkretyzują to liczne światowe, kontynentalne i krajowe organizacje katolickie, zawsze otwarte na dialog z innymi paralelnymi organizacjami i z ministerstwami oświaty we wszystkich krajach. Kościół pozostaje na tym polu poważnym partnerem dialogu nad strategią wychowawczą także na forum ONZ/UNESCO dla całej rodziny ludzkiej. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie przez ww. instancje „prawa do edukacji dla wszystkich”, jako że na świecie wciąż jest ponad 770 mln analfabetów!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dużym zaskoczeniem dla uczestników konferencji było to, że instancje UNESCO zaprezentowały własne starania w tym względzie – długofalowe, konsekwentne i... (niestety) nie bez wpływów ideologicznych. Pierwsza konferencja na temat „Wychowanie na rok 2030” odbyła się już 25 lat temu – w roku 1990 – w tajlandzkim Jomtien! Drugą – w roku 2000 – gościł Dakar, stolica Senegalu. Obydwie dotyczyły roli krajów członkowskich ONZ w szerzeniu „prawa do edukacji dla wszystkich” zarówno na poziomie podstawowym, jak i średnim. O ile nie budzi żadnych zastrzeżeń wprowadzenie „prawa do edukacji dla wszystkich”, o tyle jednak poważne zastrzeżenia budzi „Deklaracja z Jomtien”, która w punkcie 8. zawierała podkreślenie, że ideologię gender muszą (sic!) wprowadzać wszystkie kraje członkowskie ONZ! Co więcej, kraje członkowskie muszą monitorować/nadzorować w tym względzie nauczycieli, wychowawców i profesorów, a nadto urabiać opinię publiczną.

Reklama

Integralny rozwój człowieka

Szczegółowy kalendarz wdrażania programu „Wychowanie na rok 2030” wydaje się wyraźnie przyspieszany: w lipcu 2015 r. na konferencji w stolicy Etiopii (Addis Abebie) będą omawiane sprawy finansowania „Programu 2030”. Spotkanie na szczycie w Nowym Jorku we wrześniu br. będzie dotyczyło kalendarza wprowadzania „Programu 2030” w życie, a na 38. Sesji Generalnej UNESCO – już w listopadzie – tenże program ma zostać oficjalnie ogłoszony jako obowiązujący!

Tegoroczna konferencja w Paryżu miała charakter konsultacyjny. Czy jednak głos Kościoła i jego wkład na polu edukacji zostanie uwzględniony? Z całą pewnością UNESCO/ONZ ma przewagę administracyjną w stosunku do swoich krajów członkowskich. Niemniej we wszystkich spośród nich działają także zrzeszenia różnych szczebli specjalizujące się w propagowaniu strategii wychowawczej zgodnej z nauczaniem Kościoła. W najbliższych miesiącach oczekiwać się będzie z ich strony na zdecydowane głosy na rzecz, owszem, „powszechnego prawa do edukacji”, ale równocześnie – na rzecz strategii „integralnego rozwoju człowieka” w programach wychowawczych – nie tylko w szkołach i na uniwersytetach katolickich. Ogromną rolę na tym polu mają do odegrania: katoliccy nauczyciele, profesorzy, komitety rodzicielskie, katolickie stowarzyszenia, ugrupowania parlamentarne i hierarchia Kościoła. Zorganizowana przez Stolicę Apostolską konferencja w UNESCO na temat „Wychowywać dziś i jutro” staje się wzorem do naśladowania na wszystkich szczeblach troski o programy wychowawcze – także w Polsce i wśród Polonii we wszystkich zakątkach świata.

2015-06-30 11:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Do Maryi po wysłuchanie Jej dobrych rad

2024-05-01 19:10

Wiktor Cyran

We wspomnienie świętego Józefa, rzemieślnika prawie 300 wiernych wyruszyło na pielgrzymi szlak z Sanktuarium NMP Matki Nowej Ewangelizacji i św. Anny do Sanktuarium NMP Matki Dobrej Rady w Sulistrowiczkach.

Tradycja tej pielgrzymki wywodzi się od śp. ks. Orzechowskiego, który w czasach trudnych, komunistycznych zabierał studentów i innych chętnych na Ślężę, aby nie szli na pochody pierwszomajowe – tłumaczy ks. Tomasz Płukarski.

CZYTAJ DALEJ

Francja: Kapitan siatkarzy kończy karierę i wstępuje do opactwa

2024-04-30 07:47

[ TEMATY ]

świadectwo

fr.wikipedia.org

Ludovic Duée

Ludovic Duée

Kapitan drużyny Saint-Nazaire - nowych zdobywców tytułu mistrzów Francji w siatkówce, 32-letni Ludovic Duee kończy karierę sportową i wstępuje do opactwa Lagrasse. Jak poinformował francuski dziennik „La Croix”, najlepszy sportowiec rozegrał swój ostatni mecz w niedzielnym finale z reprezentacją Tours 28 kwietnia i teraz poprosi o dołączenie do tradycjonalistycznej katolickiej wspólnoty kanoników regularnych w południowo-francuskim departamencie Aude.

Według „La Croix”, Duee poznał wspólnotę niedaleko Narbonne w regionie Occitanie, gdy przebywał tam podczas pandemii koronawirusa. Mierzący 1,92 m mężczyzna powiedział, że zakonnicy byli bardzo przyjaźni, otwarci i dynamiczni, mieli też odpowiedzi na wiele jego pytań. Siatkarz przyznał, że spotkanie z duchowością braci zmieniło również jego relację z Bogiem.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 2.): No to trudno

2024-05-01 20:20

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, jeśli w ogóle nie czuję Maryi? Albo relacja z Nią jest dla mnie trudna bądź po prostu obojętna? Zapraszamy na drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o możliwych trudnościach w relacji z Maryją oraz o tym, jak je pokonać.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję