Reklama

Niedziela Legnicka

Aby skutecznie porozumiewać się z uczniem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skrypty psychologiczne dorosłych według koncepcji E. Berna i ich wpływ na zachowanie dziecka w szkole to jeden z głównych tematów warsztatów pedagogiczno-psychologicznych, które odbyły się 7 października w Jeleniej Górze. Prowadziła je Dorota Rzepczyńska – pedagog specjalny, trener treningu kontroli złości H. M. Kellner „Pod kontrolą”, terapeuta i doradca rodzinny, trener Treningu Zastępowania Agresji TZA A. Goldsteina, edukator dla dorosłych w obszarze komunikacji interpersonalnej.

Celem szkolenia było zdobycie przez katechetów wiedzy na temat wpływu skryptów psychologicznych nauczycieli i uczniów na styl funkcjonowania zespołu klasowego. Bardzo dokładnie omówiła cztery tego typu relacje. Skrypt, który nazywany jest także scenariuszem życiowym, przeważnie funkcjonuje i działa na jednostkę na poziomie podświadomym. Jest to struktura, która wykształca się we wczesnym dzieciństwie na podstawie kontaktów, komunikatów (werbalnych i niewerbalnych) oraz relacji z osobami bliskimi w rodzinie. Dziecko asymiluje te treści, koduje nieświadomie w trwałe przekonania na temat swój i świata. Tworzy to trwałą postawę, która rzutuje na dalsze życie człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Prowadząca podkreśliła, że w zawodzie katechety niezbędne jest posiadanie wysokiego poziomu kompetencji w zakresie dwóch podstawowych umiejętności. Pierwsze to umiejętności fachowe, czyli wiedza teoretyczna i merytoryczna, potrzebne, by przekazywać treści programowe. A po drugie, to kompetencje interpersonalne, które bazują na wiedzy psychologicznej, empatii, zdolności nawiązywania i analizowania relacji międzyludzkich. Od poziomu tych właśnie zdolności w dużej mierze zależy funkcjonowanie uczniów i nauczycieli w szkole oraz powodzenie oddziaływań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.

Prelegentka przekazała również podstawową wiedzę na temat przyczyn trudnych zachowań uczniów w różnych sytuacjach, a także próbowała nauczyć, jak interpretować reakcje uczniów i skutecznie reagować wychowawczo. Jednocześnie podkreśliła, iż wielu z nas nieraz nieświadomie może popełniać błędy wychowawcze i wyjaśniła, jak tego unikać. Omówiła także destrukcyjne i konstruktywne strategie przyciągania uwagi stosowane przez uczniów w trakcie zajęć lekcyjnych i pokazała, jakie są sposoby reagowania nauczyciela w klasie. A źródła zachowań uczniów przeszkadzających w lekcji są złożone, specyficzne dla każdego z osobna i zależą od jego indywidualnych doświadczeń. Pomocne w określeniu przyczyn są właśnie wcześniej omówione skrypty.

W zajęciach wzięło udział ponad 30 katechetów. Obecny był również dyrektor Wydziału Katechetycznego – ks. dr Jarosław Kowalczyk.

2014-10-30 10:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warsztaty rodzinne "Na tropach archeologii Afryki"

CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych

[ TEMATY ]

wspomnienia

Karol Porwich/Niedziela

Obchodząc to wspomnienie przypomnijmy sobie, że wiara musi powinna przerodzić się w czyn. Jednak człowiek wierzący nie modli się jedynie ustami. Modli się także dobrem, które spełnia, niosąc pomoc potrzebującym; modli się także odpowiedzialnością za najbliższych.

Tak bliska, Matko nasza.
CZYTAJ DALEJ

Blaski i cienie edukacji

2025-05-25 09:36

Archiwum

Monika ukończyła KUL, swoją wymarzoną uczelnię

Monika ukończyła KUL, swoją wymarzoną uczelnię

Katolickie szkoły zapewniają wysoką jakość kształcenia i wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich.

Trwa intensywny czas poszukiwania dobrych szkół. Rodzice wybierają je dla dzieci na poziomie podstawowym i średnim, maturzyści rozglądają się za ciekawymi kierunkami studiów. Na każdym z tych poziomów znajdziemy propozycje katolickich szkół i uczelni.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję