Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Muzyka z kościele

Organy, gospel, Vivaldi

Tegoroczne Polickie Dni Muzyki odbywały się pod honorowym patronatem metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, a ich program był bogatszy niż w latach ubiegłych i niezwykle urozmaicony

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Inauguracja imprezy 19 października miała miejsce jak zwykle w kościele pw. św. Kazimierza. Sprawujący kierownictwo artystyczne „Dni” Paweł Osuchowski powitał organizatorów, sponsorów, gości z Niemiec i wszystkich słuchaczy, po czym burmistrz Polic Władysław Diakun w krótkim przemówieniu oficjalnie otworzył imprezę. Bohaterem inaugurującego koncertu był wybitny organista, profesor krakowskiej Akademii Muzycznej Andrzej Białko, który swą sztukę wykonawczą zaprezentował w ośmiopunktowym programie rozpoczętym słynną Toccata d-moll Bacha, po której nastąpiły utwory Francka, Liszta, Surzyńskiego, Vierne’a, Widora, Boveta i Merkela. Niezawodna technika gry, interesująca rejestracja wykorzystująca dyspozycję 55-głosowego instrumentu produkcji szwajcarskiego organmistrza Metzlera, trafne uchwycenie stylu poszczególnych pozycji programu cechowały występ artysty. Kapitalnym pomysłem była jego wizualizacja - projekcja obrazu na ścianie absydy pozwalała słuchaczom obserwować grę solisty na trzech manuałach i na pedale, widzieć jego twarz pełną skupienia i pogody, a także instrument - nie tylko zewnętrzny prospekt, lecz również „wnętrze” organów. W ostatniej pozycji programu - Sonacie organowej Merkela na cztery ręce (i cztery nogi) - do mistrza dołączył się jego syn Michał Białko. Wypełniający ławy świątyni liczni słuchacze długotrwałym aplauzem dziękowali artystom, w odpowiedzi na co Andrzej Białko zdecydował się bisować.

Zupełnie odmienny charakter miał sobotni koncert w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP zatytułowany „Radość przez śpiew”. Tytuł był adekwatny do typu koncertu wypełnionego radosnym śpiewem zespołu „Rainbow Gospel Chor” z Neheim w Westfalii (Niemcy). 26-osobowy chór mieszany wykonał kilkanaście utworów gospelowych w różnych opracowaniach, w tym także oryginalną XIX-wieczną kompozycję Sarah Adams i Edwarda Bickerstetha „Nearer my got to thee” (która jest śpiewana w naszych kościołach „Być bliżej Ciebie chcę”). Wykonaniem dyrygował od keyboardu Albert Göken, w niektórych pozycjach towarzyszyła także gra saksofonisty, zaś zespół momentami ilustrował gestem treści śpiewanych pieśni. W programie wokalnym pojawiły się także dwa swego rodzaju „przerywniki” instrumentalne - występ pięcioosobowego zespołu „Sounds Good” grającego na różnego rodzaju bębnach i innych instrumentach perkusyjnych. W wykonywaniu kilku ostatnich pozycji programu chóralnego wziął też udział Policki Chór Kameralny „Postscriptum” pod dyrekcją Marzeny Więch, który świetnie dostosował się do stylu pełnego swobodnej radości śpiewu niemieckich gości. Szkoda tylko, że brak sprawnego nagłośnienia utrudniał nieraz zrozumienie niewątpliwie interesujących zapowiedzi poszczególnych punktów programu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wieczór sobotni wypełnił występ Miki Urbaniak w programie „Follow You” w Miejskim Ośrodku Kultury w Policach, zaś w niedzielne południe w kościele pw. św. Kazimierza sprawowana był Msza św. z oprawą muzyczną realizowaną przez zespoły biorące udział w Polickich Dniach Muzyki.

Ostatnią odsłoną imprezy w niedzielne popołudnie 21 października stanowił „Koncert Narodów” w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Wystąpili: Orkiestra Fundacji Akademia Muzyki Dawnej (Famd.pl), Barocktrompeten Ensemble Berlin, Chór Collegium Mariorum ZUT w Szczecinie oraz soliści Joanna Tylkowska - sopran, Adrianna Bujak-Cyran - sopran, Łukasz Dulewicz - kontratenor. Koncert poświęcony w całości twórczości Antonia Vivaldiego - czołowego obok Bacha i Haendla kompozytora epoki baroku - rozpoczęto Concerto grosso d-moll, po którym nastąpił motet „In furore iustissimae irae” z udziałem dwóch wymienionych śpiewaczek. Główną pozycją programu była Gloria D-dur - rodzaj 12-częściowej kantaty z udziałem wszystkich wykonawców koncertu pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego. Wysoki kunszt artystyczny dał się zauważyć w śpiewie solistów w duecie sopranowym i w dwóch ariach altowych wykonywanych przez kontratenora, a także w śpiewie chóru i w grze orkiestry solidnie przygotowywanych i nienagannie zaprezentowanych. Całość zrobił wielkie wrażenie na licznie zgromadzonych słuchaczach, którzy gorąco przyjęli tę wspaniałą muzykę. Na zakończenie burmistrz Władysław Diakun podziękował wszystkim, którzy się przyczynili do sprawnego przebiegu Polickich Dni Muzyki, po czym ogłosił oficjalnie zakończenie imprezy, zaś Paweł Osuchowski zaprosił słuchaczy na spotkanie w przyszłym roku.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Od Lady Gagi do Mahlera

O filmie, który stał się pretekstem do poznania niezwykłej muzyki.

Spectrum estetycznych zainteresowań Bradleya Coopera jest więcej niż szerokie. O ile Narodziny gwiazdy z racji stricte komercyjnego aspektu muzyki i obsady poprzedziła wielka kampania medialna, o tyle obraz Maestro, dedykowany postaci Leonarda Bernsteina, zaistniał w świadomości kinomanów i melomanów miesiąc przed premierą.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Wspaniałe świadectwo wrażliwości liturgicznej

2024-03-28 12:37

[ TEMATY ]

Msza Wieczerzy Pańskiej

parafia św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze

procesja z darami

Archiwum parafii

Kolejny rok przygotowujemy bardzo uroczystą procesję z darami na Wielki Czwartek. To taka tradycja w naszej parafii - mówi Iwona Szablewska (pierwsza z prawej)

Kolejny rok przygotowujemy bardzo uroczystą procesję z darami na Wielki Czwartek. To taka tradycja w naszej parafii - mówi Iwona Szablewska (pierwsza z prawej)

Parafia wprawdzie niewielka, ale zaangażowanie i hojność wiernych – bardzo duże. Parafia św. Stanisława Kostki to zielonogórski fenomen. W tym roku na procesję z darami na Mszę Wieczerzy Pańskiej uzbierano tam ogromną sumę, a w samą procesję zaangażowało się ponad 200 osób!

- Kolejny rok przygotowujemy bardzo uroczystą procesję z darami na Wielki Czwartek. To taka tradycja w naszej parafii, bardzo związana z tym jak mocno stawiamy na liturgię i na edukację liturgiczną wszystkich wiernych – mówi Iwona Szablewska, wiceprzewodnicząca duszpasterskiej rady parafialnej i precentorka. - Jesteśmy bardzo małą parafią jak na realia Zielonej Góry, bo liczymy 3,5 tys. mieszkańców, a do kościoła w niedzielę na Mszę św. regularnie przychodzi 400 osób. W procesję z darami w tym roku zaangażowało się 250 osób. To ponad 70 rodzin, co daje nam 150 osób, i kolejne 100 osób, niepowtarzalnych, to ci, którzy są we wspólnotach. Zwyczaj jest taki, że w ciągu roku przyglądamy się, co jest tak naprawdę potrzebne jeszcze do sprawowania liturgii, a że jesteśmy młodą parafią „na dorobku” to wiele rzeczy nam brakowało, więc zawsze staramy się ustalać priorytety z proboszczem i służbą liturgiczną – podkreśla pani Iwona. Dodaje, że we wszystkim ważna jest też transparentność, by ofiarodawcy mieli świadomość, na co i w jaki sposób zostały rozdysponowane pieniądze. - W procesję z darami czynnie zaangażowało się 62,5% parafian. To wspaniałe świadectwo wrażliwości liturgicznej, dbania o jej piękno – to wszystko dla naszego Pana Jezusa Chrystusa – mówi Iwona Szablewska.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję