Reklama

Jasna Góra

Jasna Góra: Tylko prawdziwa miłość umie strzec życia – ogólnopolskie spotkanie dyrektorów szkół katolickich

Szkoły katolickie w obliczu aktualnych zagrożeń bioetycznych w Polsce, jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie, wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i ochrony zdrowia psychicznego - to m.in. tematy dwudniowej Ogólnopolskiej Konferencji Dyrektorów Szkół Katolickich. Konferencja odbyła się na Jasnej Górze i przebiegała pod hasłem: „Szkoła Katolicka w służbie kultury życia”. Wiosenne spotkanie jest jednym z trzech tego typu odbywających się na Jasnej Górze. Wszystkie szkoły katolickie w Polsce są zrzeszone w Radzie Szkół i pozostają pod opieką Konferencji Episkopatu Polski.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

szkoły katolickie

BPJG

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siostra Patrycja Garbacka, kierownik Biura Rady Szkół Katolickich, podkreśliła, że temat obecnej konferencji zrodził się jako pewna reakcja, na to co obserwujemy w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym, stąd podejmowane zagadnienia odnosiły się do kultury życia. Ochrona życia, służba życiu, to jest jedno z zadań szkoły katolickiej, niezmienne bez względu na czasy, sytuację zewnętrzną i wewnętrzną. - To wychowywanie musi się odbywać w środowisku prawdy. Życie w prawdzie jest istotne dla człowieka, bo dopiero na bazie prawdy kształtuje się w człowieku szacunek do życia, a relacje międzyosobowe są prawidłowo nawiązywane - powiedziała s. Garbacka.

Reklama

Podczas Apelu Jasnogórskiego bp Marek Mendyk, asystent kościelny Rady Szkół Katolickich KEP, przypomniał, że autorytet w dziedzinie wychowania jest znacznie trudniejszy niż autorytet znawstwa czy umiejętności, bo wynika z prawdziwości zasad i zgodności z nimi czynów. - Nie można go mieć, autorytetem trzeba po prostu być, wychowywać z miłością i do prawdziwej miłości, bo tylko prawdziwa miłość umie strzec życia - mówił bp Mendyk i przywołał słowa encykliki „Evangelium Vitae” Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego. Papież podkreślał w niej, że „nie można uchylać się od obowiązku zapewnienia młodszej i starszej młodzieży właśnie autentycznego wychowania do miłości, odpowiedzialności, płciowości, formacji zawierającej wychowanie do czystości jako cnoty, która sprzyja osiągnięciu osobowej dojrzałości”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W rozmowie z @JasnaGóraNews bp Marek Mendyk podkreślił, że konieczna jest ciągła troska o życie, cywilizacje miłości. - To jest powracanie do tego, czego nas zawsze uczył św. Jan Paweł II. Kiedy używamy słowa kultura życia, to mamy świadomość, że za tym kryje się cały system wartości, który jest własnością człowieka, ale też własnością danej społeczności, także narodu i to jest odwoływanie się do tego pięknego dziedzictwa, które niesie chrześcijaństwo - mówił asystent kościelny Rady Szkół Katolickich KEP

Reklama

W programie konferencji dyrektorów znalazły się wykłady dotyczące wyzwań kulturowych i społecznych edukacji katolickiej. O „szkołach katolickie w obliczu aktualnych zagrożeń bioetycznych w Polsce” mówiła mec. Katarzyna Gęsiak, dyrektor Centrum Prawa Medycznego i Bioetyki Ordo Iuris. Temat „Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i ochrony zdrowia psychicznego” podjął mgr inż. Marcin Mądry, prezes Fundacji Wychowanie i Profilaktyka im. Filipa Neri. „O antykoncepcji i aborcji z młodzieżą - trudnych pytaniach, niełatwych odpowiedziach” mówiła z kolei Magdalena Guziak-Nowak z Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka. Podjęte też zostały zagadnienia związane z wychowaniem do życia w rodzinie a także z dziedziny medycyny jak terapia hormonalna czy zapłodnienie pozaustrojowe. Zaproszeni zostali specjaliści z zakresu medycyny: prof. dr hab. Andrzej Kochański, genetyk kliniczny, dr n. med. Katarzyna Jankowska, endokrynolog, androlog, immunolog, dr hab. Urszula Tataj-Puzyna, położna z poradni perinatologii Szpitala Specjalistycznego św. Zofii w Warszawie. Temat „Skuteczne pomaganie rodzinie wymaga dobrej diagnozy - propozycja metod diagnostycznych dla doradców rodziny, pedagogów i psychologów” podjęła prof. ucz. dr hab. Maria Ryś, psycholog.

- Konferencje tego typu są czasem refleksji, one też nadają kierunek w mojej pracy - powiedziała Dorota Koprowska, dyrektor liceum katolickiego w Łazach. Wskazała na konieczność rzetelnego i szerokiego spojrzenia na wyzwania współczesności. - W momencie, kiedy jesteśmy często przewodnikami dla młodych ludzi, konkretna wiedza oparta o nauczanie Kościoła, ale też o medyczną prawdę jest nam bardzo potrzebna. Często uczestniczymy w dyskusjach z młodymi ludźmi i potrzebujemy też mądrych argumentów opartych o prawdę i o naukowe badania. Widzimy zmiany cywilizacyjne i pewne uprzedmiotowienie kobiet i musimy temu przeciwdziałać, jako nauczyciele i jako ludzie wierzący - mówiła Koprowska.

Z kolei Piotr Makos z publicznej Szkoły Podstawowej z oddziałami integracyjnymi w Strugach zauważył, że formacja katolicka, również w szkołach o takim profilu jest wciąż niezbędna. - Nie wyobrażam sobie sytuacji, by nie uczestniczyć w tego typu szkoleniach m.in. ze względu na duży przepływ informacji, bardzo bogatą bazę i tematykę zagadnień, które są nam dyrektorom przekazywane, a my przekazujemy to dalej. Prowadząc szkołę katolicką, musimy młodzież uświadamiać, że powinniśmy postępować według pewnych zasad etycznych, nie możemy odchodzić od prawdy - podkreślał uczestnik spotkania.

Wszystkie szkoły katolickie w Polsce są zrzeszone w Radzie Szkół Katolickich i pozostają pod opieką Konferencji Episkopatu Polski. Konferencje mają one na celu realizację zadań statutowych Rady Szkół Katolickich tzn. wspieranie szkolnictwa katolickiego w wypełnianiu jego misji. Patronką szkolnictwa katolickiego w Polsce jest Matka Boża Jasnogórska.

Placówki zrzeszone w Radzie Szkół Katolickich i pozostają pod opieką Konferencji Episkopatu Polski. Według najnowszych statystyk, do szkół katolickich uczęszcza ponad 70 tysięcy uczniów.

2024-02-29 16:02

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pielgrzymka Franciszkańskiego Zakonu Świeckich na Jasną Górę

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka

Św. Franciszek z Asyżu, fresk Giotto, bazylika św. Francszka, Asyż

Św. Franciszek z Asyżu, fresk Giotto, bazylika św. Francszka, Asyż

Jubileuszowa 20. Pielgrzymka Franciszkańskiego Zakonu Świeckich odbyła się w dniach 19-20 lipca 2013 r. na Jasnej Górze. Mottem pielgrzymki jest Dziewięcioletnia Nowenna przed Jubileuszem 800. rocznicy powstania III Zakonu Świętego Franciszka. Temat do rozważań na rok 2013 z Listu do wszystkich wiernych (redakcja pierwsza) św. Franciszka z Asyżu: „Mają w nienawiści ciała swoje z wadami i grzechami”.

Centralnym punktem spotkania była uroczysta Eucharystia odprawiona o godz. 11.00 pod Szczytem jasnogórskim. Mszy św. koncelebrowanej przewodniczył i homilię wygłosił bp Ignacy Dec, bp świdnicki.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Ksiądz z osiedla: warto kultywować tradycję, ale święconka nie jest najważniejsza w Wielkanocy

2025-04-19 07:54

[ TEMATY ]

Wielkanoc

archiwum prywatne

ks. Rafał Główczyński

ks. Rafał Główczyński

Warto kultywować tradycję, ale święconka nie jest najważniejszym elementem Wielkanocy. Od święcenia pokarmów ważniejsze jest uczestnictwo w Triduum Paschalnym, szczera spowiedź i przyjęcie Jezusa w Eucharystii - powiedział PAP ks. Rafał Główczyński, prowadzący na YouTube kanał Ksiądz z osiedla.

W Wielką Sobotę w Kościele katolickim przez cały dzień trwa święcenie pokarmów i adoracja Chrystusa złożonego do grobu. Tego dnia wierni przychodzą do kościołów ze święconkami w koszykach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję