Reklama

Bez prawa nie ma praw

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prawo kanoniczne jest terminem technicznym używanym w podwójnym znaczeniu. W pierwszym - jest zespołem norm, jakimi rządzi się Kościół katolicki, spośród których część jest pochodzenia Bożego, a część kościelnego. Zebrany został przede wszystkim w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. W drugim znaczeniu prawo kanoniczne jest dyscypliną naukową, zwaną kanonistyką, oznaczającą metodyczne, logiczne i systematyczne poznawanie ustaw kościelnych.

Prawo kanoniczne

Reklama

Realizacja obydwu znaczeń, czyli procesy stosowania i poznawania prawa, w dużej mierze zależy od nauczania, sposobu wykładania tej dziedziny wiedzy i od powagi studiów kanonistycznych. Nie można pominąć także historycznego wkładu prawa kanonicznego w europejską kulturę prawną oraz akceptacji autonomicznego, kościelnego porządku prawnego przez współczesne państwa i społeczność międzynarodową. Prawo kanoniczne, jako dyscyplina naukowa, wykładane jest w ośrodkach uniwersyteckich całego świata, nie tylko na uczelniach kościelnych, ale także państwowych. W Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II studium prawa kanonicznego funkcjonuje od początku jego istnienia. Od 1918 r. wychowuje i kształci polską młodzież, spośród której wiele osób, takich jak kard. Stefan Wyszyński, należy do grona jego wybitnych absolwentów. Dlatego też należy „rozumieć i (…) kochać prawo kanoniczne, biorąc pod uwagę jego istotną konieczność i formy praktycznego zastosowania: społeczeństwo bez prawa byłoby społecznością pozbawioną praw. Prawo jest warunkiem miłości” (Benedykt XVI, List do seminarzystów, 18 października 2010 r.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Konkurs kanonistów

Nie inaczej jak tylko z miłości do prawa kanonicznego można odczytywać ideę, jaka kierowała organizatorami drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Prawa Kanonicznego, jak również studentami - zawodnikami biorącymi w nim udział.
Tegoroczny finał konkursu odbył się 21 marca 2012 r. w Auli Jana Pawła II Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Reprezentacja Instytutu Prawa Kanonicznego na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL-u, w składzie: Magdalena Lenart, Sylwia Tyl, Paweł Zając, zajęła pierwsze miejsce, tym samym powtórzyła sukces sprzed roku. W klasyfikacji indywidualnej spośród wszystkich uczestników biorących udział w konkursie zwycięstwo odniosła studentka KUL-u - Magdalena Lenart, drugie miejsce zajął Paweł Zając (KUL), trzecie - Grzegorz Marciniak (UKSW).
Organizatorami konkursu były: Wydział Prawa Kanonicznego UKSW, Koło Naukowe Cywilistów WPK UKSW oraz Koło Naukowe „Utriusque Iuris” WPK UKSW. Patronat nad konkursem sprawowali: Rada Prawna Konferencji Episkopatu Polski, Rektor UKSW, Dziekan WPK UKSW oraz Stowarzyszenie Kanonistów Polskich.
Uprawnione do udziału w konkursie były uczelnie państwowe oraz prywatne, prowadzące naukę prawa kanonicznego w randze katedry, instytutu lub wydziału, reprezentowane przez wyłonioną w drodze eliminacji na poziomie danej uczelni reprezentację, którą stanowili świeccy studenci oraz ich opiekunowie. Do finału zakwalifikowały się drużyny z następujących ośrodków naukowych: UKSW (Adrianna Rzeszot, Grzegorz Marciniak, Radosław Zawadzki, ks. dr hab. Henryk Stawniak, prof. UKSW - opiekun); Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (Malwina Głażewska, Ewelina Rzeczuch, Joanna Rybicka-Ziarko, dr Justyna Krzywkowska - opiekun) oraz KUL-u (Magdalena Lenart, Sylwia Tyl, Paweł Zając, mgr lic. Anna Słowikowska - opiekun).

Finał konkursu

Materiałem obowiązującym podczas finału konkursu była Księga IV Kodeksu Prawa Kanonicznego - Uświęcające zadanie Kościoła: kanony wprowadzające oraz część I: Sakramenty (kan. 834-1165). Konkurs składał się z trzech etapów.
Największą liczbę punktów w klasyfikacji drużynowej uzyskała reprezentacja IPK KUL, zajmując tym samym pierwsze miejsce w II Ogólnopolskim Konkursie Prawa Kanonicznego, drugie miejsce zajęli studenci Wydziału Prawa Kanonicznego z UKSW, natomiast trzecie - studenci z UWM.
Organizatorzy konkursu wyznaczyli precyzyjne cele dla podejmowanego dzieła. Wśród nich wymienili: pogłębianie wiedzy z zakresu prawa kanonicznego, rozwijanie u studentów umiejętności rozwiązywania problemów, szerzenie świadomości prawnej oraz integrację środowisk akademickich. Dobrana na tegoroczną edycję problematyka sakramentów, przez które wyraża się i wzmacnia wiara, oddawany jest Bogu kult i dokonuje się uświęcenie człowieka, pozostaje w korelacji z papieskim wezwaniem: „Prawo kanoniczne jest ukierunkowane na zbawienie dusz i ma na celu przede wszystkim to, aby dzięki łasce Bożej, którą człowiek otrzymuje w sakramentach, ludzie żyli jako święci i jako święci umierali” (Pius XII, 24 czerwca 1939 r.).

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nauczyciel życia duchowego

Święty Paweł VI uważał go za wzór do naśladowania dla wszystkich współczesnych księży cierpiących na kryzys tożsamości.

Święty Jan z Ávili urodził się w rodzinie szlacheckiej o korzeniach żydowskich. Już jako 14-latek studiował prawo na uniwersytecie w Salamance, a potem filozofię i teologię w seminarium w Alcalá. Od samego początku jednak chciał służyć biednym. Po śmierci swoich rodziców rozdał majątek ubogim, a na przyjęcie po święceniach kapłańskich zaprosił dwunastu żebraków i osobiście im usługiwał. Jego wielkim pragnieniem były misje w Ameryce, jednak na polecenie arcybiskupa Sewilli został misjonarzem ludowym. Głosząc misje w Andaluzji, katechizował dzieci, uczył dorosłych modlitwy, był gorliwym spowiednikiem. W 1531 r. trafił do więzienia inkwizycji, gdyż oskarżono go o herezję iluminizmu (przeświadczenie, że prawdę można poznać wyłącznie intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga). Po licznych interwencjach oczyszczono go jednak z zarzutów i został uwolniony. Założył m.in. uniwersytet w Baeza, na południu Hiszpanii. Powołał także do istnienia stowarzyszenie życia wewnętrznego. Prowadził korespondencję duchową m.in. z Ludwikiem z Granady, Ignacym Loyolą i Teresą z Ávili.
CZYTAJ DALEJ

Julia Osęka, delegatka z USA na Synod o synodalności: Leon XIV przedstawił się jak brat

2025-05-09 16:24

[ TEMATY ]

rozmowa

Synod o Synodalności

Papież Leon XIV

PAP/ANDREA SOLERO

Leon XIV nawet w papieskich szatach przedstawił się nam jako brat, jako pielgrzym, jako ten, który szuka Chrystusa - mówi w rozmowie z KAI Julia Osęka, studentka fizyki i teologii na Uniwersytecie św. Józefa w Filadelfii, która była najmłodszą uczestniczką Synodu o synodalności jako delegatka Ameryki Północnej. Opowiada o swoich spotkaniach z nowym papieżem, jego stylu pracy i nadziejach związanych z początkiem pontyfikatu.

Dawid Gospodarek (KAI): Kiedy po raz pierwszy usłyszałaś o kard. Robercie Prevoście? Julia Osęka: Jesienią 2023 roku, kiedy to rywalizujący z moim uniwersytetem Villanova University opublikował post o nominacji kardynalskiej ich absolwenta — biskupa Roberta Prevosta. Szybkie wyszukiwanie w Google pocieszyło mnie informacją, że młody Robert nie grał w koszykówkę przeciwko moim Saint Joe’s Hawks, ale za to studiował matematykę — swój człowiek. Data konsystorza została wyznaczona na 30 września — tylko dzień przed rozpoczęciem pierwszej sesji Synodu o synodalności, w której brałam udział jako delegatka z Ameryki Północnej. Kilka dni później, stojąc w kolejce do kontroli bezpieczeństwa na lotnisku w Filadelfii, zamieniłam kilka zdań ze znajomymi augustianami, którzy wybierali się do Rzymu tym samym lotem co ja, żeby świętować razem z ich współbratem. Wspominali go ciepło, jako dobrego współbrata, administratora, misjonarza i generała ich zakonu. Pomyślałam wtedy, że dobrze mieć w naszym Kościele kardynałów, którzy mają nie tylko doktoraty i tytuły, ale też dobrych kumpli z Filadelfii - to dobrze świadczy o człowieku. Na konsystorz ostatecznie nie poszłam, wybrałam warsztaty z grupą z Taizé w ramach spotkania młodych przed modlitwą ekumeniczną, która odbyła się wieczorem 30 września 2023, otwierając tym samym zgromadzenie generalne Synodu o synodalności. Teraz myślę, że gdyby papież Leon mógł wybrać, to pewnie też poszedłby z nami na te warsztaty.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV to Papież głęboko zakorzeniony w myśli i duchowości św. Augustyna

2025-05-09 19:15

[ TEMATY ]

św. Augustyn

Papież Leon XIV

Vatican News

Grób św. Augustyna w Pawii

Grób św. Augustyna w Pawii

Leon XIV jest głęboko zakorzeniony w teologii, a przede wszystkim w duchowości i myśli św. Augustyna – mówi o. Gianfranco Casagrande, kustosz relikwii świętego biskupa Hippony. Jego zdaniem skorzysta na tym cały Kościół. Pomoże to w głębszym przylgnięciu do Chrystusa zmartwychwstałego, bo tylko z tego, jak podkreśla, rodzi się jedność, poczucie, że jesteśmy braćmi i siostrami.

O. Casagrande jest przełożonym wspólnoty augustianów w Pawii, gdzie czczone są relikwie św. Augustyna. Jest przekonany, że ten starożytny Ojciec Kościoła będzie wspierał posługę Leona XIV. Symbolicznym tego wyrazem jest świeca, którą augustianie w Pawii zapalili przy grobie swego założyciela, jak tylko dotarła do nich wiadomość o wyniku konklawe. Jak mówi, to właśnie tu znajduje się też serce nowego Papieża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję