Reklama

Watykan

Watykan: tegoroczne choinka i żłóbek na Placu św. Piotra nawiązują do rocznic franciszkańskich

Osiemsetna rocznica dwóch ważnych wydarzeń związanych ze św. Franciszkiem z Asyżu i jego zakonem: pierwszej szopki, który on przygotował i pisemnego zatwierdzenia przez Honoriusza III reguły zakonu, który założył, stała się myślą przewodnią dla szopki i choinki, jakie w tym roku staną na Placu św. Piotra. Drzewko bożonarodzeniowe dostarczy maleńka gmina Macra w Piemoncie w północno-zachodnich Włoszech, żłóbek zaś jest dziełem artystów rzemieślników z Valle Reatina z Lacjum.

[ TEMATY ]

Plac św. Piotra

flickr.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgodnie z wieloletnim zwyczajem, oficjalne otwarcie obu wydarzeń, nastąpi na mniej więcej dwa tygodnie przed Świętami Bożego Narodzenia. W sobotę 9 grudnia o godz. 17 przewodniczący Gubernatoratu Państwa Miasta Watykanu kard. Fernando Vérgez w towarzystwie sekretarz generalnej tego urzędu s. Raffaelli Petrini, uroczyście włączy światła na choince i otworzy szopkę. Rankiem tegoż dnia Franciszek przyjmie na audiencji delegacje obu miejscowości, które przedstawią swe dary.

Zarówno szopka, jak i choinka pozostaną na Placu do końca okresu świąt Bożego Narodzenia, który zbiega się z uroczystością Chrztu Pańskiego w niedzielę 7 stycznia 2024 roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Żłóbek, który stanie przed bazyliką św. Piotra, ma przywołać atmosferę z 1233, gdy św. Franciszek po powrocie z pielgrzymki do Ziemi Świętej, zapragnął odtworzyć narodzenie Pana Jezusa i zrobił to w krainie, która przypominała mu Betlejem, czyli w Greccio - w wiosce koło Rieti, między skałami, na wysokości 700 metrów nad poziomem morza.

Tym samym Plac św. Piotra stanie się w przenośni Greccio, w którym nad urwiskiem, w towarzystwie wołu i osiołka, zgromadziło się kilka osób, w tym ci, którzy spełnili marzenie Biedaczyny z Asyżu - szlacheckie małżeństwo Giovanni i Alticana Velita, trzej współbracia Świętego i kilku pasterzy. Jest to nawiązanie do pozostawionego przez Tommaso z Celano opisu tamtego pierwszego w dziejach żłóbka. Scena ukazuje pośrodku fresk z groty w Greccio, przed którą jeden z kapłanów franciszkańskich odprawia Mszę św. w obecności św. Franciszka z Dzieciątkiem na rękach i Maryi, obok stoi św. Józef w postawie uwielbienia, a dalej wół i osioł.

Budowa żłóbka chce przypomnieć skałę Sanktuarium w Greccio wraz z symbolicznym objęciem kolumnady z Placu św. Piotra i osadzona jest na ośmiokącie, nawiązującym do wspomnianego osiemsetlecia. Wewnątrz jest koryto rzeki Velino, która z Valle Reatina (Doliny Świętej) płynie do Rzymu. Woda przywołuje także Franciszkową Pieśń o Stworzeniu i ponad tysiącletnią historię tego miejsca, bogatego w wodę, z którą związane są od pokoleń losy miejscowych mieszkańców. Znalazło się tu również odniesienie do czterech sanktuariów franciszkańskich, wzniesionych w tej Dolinie i do miasta Rieti.

Podziel się cytatem

Reklama

Całość wykonali rzemieślnicy, którzy odczytali na swój sposób projekt szopkarza Francesco Artese. Umieszczone tam postaci, ubrane w szaty z początków XIII wieku, są wielkości naturalnej, ich głowy, ręce i nogi zostały wykonane z malowanej terakoty i osadzone na konstrukcji żelaznej. Równolegle w Auli Pawła VI o narodzeniu Pana Jezusa opowiedzą tysiące płytek ze szkła weneckiego.

Reklama

Dzieciątko w żłóbku ma na sobie białą szatę, podczas gdy błękitna wstęga spływa na ziemię i owija klęczącego św. Franciszka z otwartymi ramionami. Wstęga ta, w zamyśle artystów, symbolizuje wodę jako źródło życia. Niemal za plecami Biedaczyny stoi św. Klara, ubrana w skromny strój klarysek z twarzą zasłoniętą niemal do połowy przez prawie czarny welon. Jej ręce zdają się wspierać Franciszka. Różne aureole nad ich głowami mają wskazywać ich różne role.

Reklama

Przejrzyste i matowe płytki ze szkła weneckiego z gładkimi krawędziami w kolorze żółtego złota, przedstawiają Dzieciątko, Madonnę i św. Józefa, a podobne, ale z krawędziami z białego złota - świętych Franciszka i Klarę. Maryja, mająca na sobie niebieski płaszcz, pokryty od środka gwiazdami, symbolizującymi nieskończoność, i czerwoną suknię, trzyma w rękach Dzieciątko, przedstawiając Je światu. Stojący obok św. Józef ma na sobie szaty w kolorze ziemi. Autorem dzieła jest specjalista od mozaik Alessandro Serena ze Spilimbergo (prowincja Pordenone w płn.-wsch. Włoszech).

Reklama

Z Watykanu wszystkie te monumentalne dzieła trafią na wystawę stałą do Rieti.

Prawie 25-metrowa biała jodła przybędzie na Plac św. Piotra ze szczególnie zielonego obszaru Włoch, jakim jest wysoka dolina alpejska Maira, a jej nazwa pochodzi od płynącego wzdłuż niej strumienia. Znajduje się ona na terenie gminy Macra, w której na rozległych obszarach leśnych rosną obok siebie setki tysięcy miejscowych roślin. Znajduje się ona na wysokości 875 m i składa się z 17 wiosek i przysiółków. Powstała w 1928 z połączenia utworzonych w 1602 gmin autonomicznych Alma i Albaretto. I to właśnie nieliczni już dziś parafianie z Albaretto di Macra, dumni ze swych tradycji ludzi gór, postanowili przekazać swą jodłę na święta w darze Franciszkowi, dając świadectwo swej bliskości z nim. Pomocy w tym przedsięwzięciu udzieliła gmina Cuneo.

Bardzo znamiennym szczegółem ozdób tegorocznej choinki jest wykonanie ich w duchu papieskiej encykliki „Laudato si”. W odróżnieniu od drzewek z lat poprzednich znajdą się na niej tysiące szarotek alpejskich; mają one symbolizować śnieg i przyniosą na Plac św. Piotra te kwiaty charakterystyczne dla doliny Maira. W stanie naturalnym rosną one na wysokości ponad 1,8 tys. metrów. Firma, troszcząca się o środowisko naturalne, uprawia je na równinach, nie naruszając ich naturalnego stanu, dzięki czemu są one zachowane w celu ochrony typowej roślinności górskiej.

Podziel się cytatem

Za ustawienie oświetlenia i ceremonię odpowiadają, jak zwykle, Dyrekcja Infrastruktury i Usług oraz Wydział Koordynacji Wydarzeń Gubernatoratu.

2023-10-31 10:14

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na placu św. Piotra stoi już bożonarodzeniowa choinka

[ TEMATY ]

Watykan

Plac św. Piotra

Włodzimierz Rędzioch

We wtorkowy ranek, 23 listopada na placu św. Piotra ustawiono bożonarodzeniową choinkę.

To imponujący świerk o wysokości 28 m., który został przywieziony z lasów miejscowości Andalo we włoskim regionie Trentino. Jest to 113-letnie drzewo o wadze 80 kwintali. Choinka zostanie ozdobiona oryginalnymi drewnianymi sferami, wykonanymi również w Trentino. Inauguracja zaplanowana jest na popołudnie 10 grudnia. Na ceremonii będzie obecna delegacja z Trentino pod przewodnictwem arcybiskupa Trydentu Lauro Tisi i burmistrza Andalo Alberto Perli.

CZYTAJ DALEJ

Jak udzielić pasterskiego wsparcia

2024-04-27 12:45

[ TEMATY ]

warsztaty

Świebodzin

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

dekanalny ojciec duchowny

Archiwum organizatora

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

W sobotę 27 kwietnia w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie odbyły się warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych, które poprowadził ks. dr Dariusz Wołczecki. Tematem ćwiczeń było, jak rozmawiać, żeby się spotkać relacyjnie i udzielić pasterskiego wsparcia.

Dekanalny ojciec duchowny jest kapłanem wybranym przez biskupa diecezjalnego spośród księży posługujących w dekanacie, który troszczy się o odpowiedni poziom życia duchowego kapłanów. Spotkanie rozpoczęło się wspólną modlitwą brewiarzową i wzajemnym podzieleniem się dylematami i radościami płynącymi z posługi dekanalnego ojca duchownego.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję