Kolejny koncert z cyklu „Dźwiękiem, słowem i obrazem” odbył się 16 października w Sali Złotej Filharmonii Krakowskiej. Tym razem organizatorzy: Fundacja Pomocy Artystom Polskim „Czardasz” i Katolickie Centrum Kultury zaprosiły melomanów na spotkanie promujące album „Pianiści. Studium rubato” Juliusza Multarzyńskiego. To znany artysta fotografik, autor albumów fotograficznych i wielu indywidualnych wystaw w różnych częściach świata. Juliusz Multarzyński zapytany po koncercie, czy łatwo jest fotografować artystów, powiedział: - Artyści są tacy jak wszyscy inni; mniej lub bardziej kapryśni. Są mili, a czasem mniej mili, ale są usprawiedliwieni w każdej sytuacji, bo wykonują wyjątkową pracę. Jeżeli śpiewają czy grają, są w bardzo wielkim napięciu emocjonalnym.
W wydanym przez fundację albumie (wraz z płytą DVD) pt. „Nie wszystek umrę” twórca zaprezentował portrety fotograficzne ponad 160 najwybitniejszych pianistów polskich i zagranicznych. W tej grupie znaleźli się m.in.: Dobrochna Krówka, Katarzyna Mościcka, Jekaterina Sarajewa-Drzewiecka, Krystyna Man Li-Szczepańska, Stanisław Drzewiecki czy Paweł Kubica. I to oni właśnie oraz sopranistka, a zarazem prezes fundacji „Czardasz” Ewa Warta-Śmietana uświetnili spotkanie przygotowanymi minirecitalami, których melomani wysłuchali z uwagą, podziwiając kunszt i mistrzostwo wykonawców. Koncert poprowadził red. Jacek Chodorowski.
Zapytana tuż po koncercie pianistka Krystyna Man Li-Szczepańska, jak odbiera zamieszczenie fotografii w albumie, powiedziała: - Bardzo się cieszę z tego wyróżnienia. Nigdy wcześniej o tym nie pomyślałam. Ewa Warta-Śmietana natomiast podsumowała: - Cieszę się, że mogłam tylu znakomitych artystów usłyszeć w jednym miejscu. Po raz kolejny stwierdzam, że promowanie tych ludzi ma sens. Często jest tak, że znamy nazwiska wielkich kompozytorów, ale już ich twórczości niekoniecznie. To samo jest z wykonawcami. Ponadto uważam, że popularna, popowa muzyka zagłusza naszą duszę, nasze uczucia, wrażenia, dlatego powinno być jak najwięcej koncertów takich jak ten dzisiejszy, abyśmy mogli przyjść i dać się porwać tej wspaniałej muzyce, tym frazom, subtelności, tym brzmieniom, akordom…
Patronat honorowy nad koncertem objął duszpasterz krakowskich artystów ks. inf. Jerzy Bryła, a sponsorem strategicznym była firma „Tauron Polska Energia SA”. Tygodnik Katolicki „Niedziela” natomiast jest patronem medialnym cyklu koncertów „Dźwiękiem, słowem i obrazem”, zaplanowanych na ostatnie miesiące 2011 r.
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
Wielkimi krokami zbliża się Adwent. W głębszym i rodzinnym przeżyciu czasu oczekiwania na Boże Narodzenie przemoże Adwentownik – pomysłowo i pięknie wydany kalendarz wypełniony ciekawostkami, zadaniami i niespodziankami dla całej rodziny.
Występ szkolnych chórów w Dworku im. Fryderyka Chopina w Dusznikach-Zdroju
Nie od dziś wiadomo, że muzyka przynosi wiele różnorodnych korzyści, co potwierdzają wykonawcy i odbiorcy dzieł muzycznych. Muzyka wpływa na rozwój osobisty, pomaga w komunikacji i integracji społecznej, łagodzi obyczaje, jest formą modlitwy.
Patronka śpiewu i muzyki kościelnej św. Cecylia podczas swojej męczeńskiej śmierci śpiewała Bogu w sercu. Zaś św. Augustyn przekonywał, że modlitwa śpiewem jest szczególnie miła Panu Bogu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.