Reklama

Włochy

El Greco w Rzymie

Pierwsze duże wydarzenie kulturalne w ramach przygotowań do Jubileuszu 2025.

[ TEMATY ]

kultura

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już od wielu miesięcy trwają przygotowania do Roku Jubileuszowego 2025 r. Ale oprócz przygotowań organizacyjnych podejmowane są już także inicjatywy, które wpisują się w bogaty program wydarzeń kulturalnych organizowanych przez Dykasterię ds. Ewangelizacji. „Otwarte Niebo. El Greco w Rzymie” (I Cieli aperti. El Greco a Roma) to wyjątkowa wystawa inaugurująca „pielgrzymkę” piękna i sztuki w stronę kolejnego Roku Świętego. Od 1 września 2023 r. do 5 października 2023 r. w rzymskim kościele św. Agnieszki in Agone można podziwiać trzy arcydzieła wielkiego artysty manieryzmu Domínikosa Theotokópoulosa, czyli El Greco. Na wystawie prezentowane są trzy wyjątkowe obrazy, które po raz pierwszy opuszczają hiszpańskie muzea: „Święta Rodzina ze św. Anną”, „Chrzest Chrystusa” i „Chrystus obejmujący krzyż”. Dwa pierwsze dzieła pochodzą z Toledo, z dawnego szpitala św. Jana Chrzciciela znanego jako Hospital de Tevera, natomiast obraz „Chystus obejmujący krzyż” został wypożyczony z muzeum parafii św. Katarzyny w miejscowości El Bonillo. Te trzy dzieła genialnego artysty urodzonego na wyspie Krecie w 1541 r. wystawiane są w mieście, gdzie Grek spędził kilka lat – wiadomo, że od końca 1570 r. przebywał w Rzymie, gdzie na początku był gościem kard. Alessandro Farnese i mieszkał w jego pałacu, ale wiemy także, że październiku 1576 r. był już w Madrycie; w Hiszpani pozostanie do końca życia – umrze w Toledo w 1614 r.

Włodzimierz Rędzioch

Należy podkreślić fakt, że wystawę zorganizowano w kościele sant’Agnese in Agone, który stoi przy placu Navona, czyli w jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc Wiecznego Miasta. Świątynia została wybudowana na zlecenie papieża Innocentego X w miejscu dawnego stadionu Domicjana, który, według tradycji, był miejscem męczeńskiej śmierci św. Agnieszki.

Wystawę można zwiedzać codziennie w godzinach 9:00 – 21:00, a wstęp jest bezpłatny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-09-12 09:08

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Europejska nagroda Wolności dla Poetki pro publico bono

Dla Any Blandiany wszystko jest i było poezją. 17-letnia Otilia Valeria (ur. w 1942 r.w Timiszoarze) w słowa zamieniała prześladowania komunistyczne rodziny Coman: ojciec Jerzy, Gheorghe, major jeszcze królewskiej armii, duchowny prawosławny, był nieobecny dla córek przez 12 lat podczas 4 kolejnych więzień po 1947 r. Pierwszą wolność od tamtej rzeczywistości i do wolności poetyckiej wybrała pseudonimem Blandiana – od nazwy rodzinnej wioski jej matki, Otylii Diacu, w historycznym województwie i sąsiedztwie stolicy Alba Iulia.

CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem - #V niedziela wielkanocna

2024-04-27 10:33

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję