Reklama

PiS: ostatni bastion politycznego oporu?

Niedziela Ogólnopolska 47/2010, str. 32

Marian Miszalski
Dziennikarz „Niedzieli”, publicysta i komentator polityczny, stale współpracuje z paryskim „Głosem Katolickim” i tygodnikiem „Najwyższy Czas!”; autor kilku powieści i wielu przekładów z literatury francuskiej

Marian Miszalski<br>Dziennikarz „Niedzieli”, publicysta i komentator polityczny, stale współpracuje z paryskim „Głosem Katolickim” i tygodnikiem „Najwyższy Czas!”; autor kilku powieści i wielu przekładów z literatury francuskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Demokracja polska jest ułomna, kaleka, gdyż budowy systemu demokratycznego po półwieczu komunizmu nie rozpoczęto od dekomunizacji.

„Grzech pierworodny” młodej demokracji

Reklama

W Niemczech powojennych (RFN) demokratyzację totalitarnego systemu polityczno-prawnego rozpoczęto od denazyfikacji, przeprowadzonej konsekwentnie, „do bólu” - czołowym funkcjonariuszom reżimu totalitarnego, partii NSDAP i tajnej policji politycznej (Gestapo) wymierzono surowe kary, odsuwając ich członków od wszelkiego życia publicznego. Nikt - i słusznie - nie domagał się wobec nich tolerancji w imię „pokoju społecznego”. Wiarygodny proces demokratyzacji wymagał bowiem wyrwania z korzeniami struktur totalitarnych, wraz z całkowitym obezwładnieniem ich kadr.
Bez wnikania w przyczyny braku dekomunizacji w Polsce - skutki tego wielkiego politycznego grzechu zaniechania są trwałe i groźne, gdyż po roku 1989 - aż do dzisiaj - mamy dwa mechanizmy funkcjonowania państwa: jeden - oficjalny, realizujący się w demokratycznych, konstytucyjnych formach prawnych, i drugi - pozakonstytucyjny, opierający się na nieformalnych, często wręcz mafijnych wpływach wielkiej grupy interesu, jaką tworzą b. komunistyczne kadry partyjne oraz kadry b. komunistycznych służb specjalnych. Ta potężna grupa interesu skorzystała przede wszystkim na transformacji ustrojowej, uwłaszczając się „najtłuściej” z majątku narodowego, zyskując zatem narzędzia do utrwalenia swych wpływów w „nowym” państwie, po wierzchu demokratycznym i pluralistycznym. Po wierzchu - bo przecież majątek, pieniądze i media („czwarta władza”) nie zostały w tym „nowym państwie podzielone ani pluralistycznie, ani demokratycznie... W nową, demokratyczną państwowość wkroczyliśmy zatem z potężną, podziemną komunistyczną „resztówką”, usiłującą do dzisiaj wykorzystywać swój potencjał materialny dla własnych interesów. Wiele wskazuje na to, że partie wywodzące się spod Okrągłego Stołu - z kierownictwem dzisiejszej Platformy Obywatelskiej włącznie - są pod przemożnym wpływem tego pozakonstytucyjnego ośrodka władzy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inny system - podobne metody

Trwa spór o to, czy mamy ciągle jeszcze tylko „PRL-bis”, czy już „III Rzeczpospolitą”, i trwałość tego sporu pokazuje dobitnie, jak wielu obywateli postrzega naszą formalną demokrację jako fasadę, za którą kryją się zgoła niedemokratyczne metody władzy.
Gdy w roku 1980 władze komunistyczne zostały zmuszone do zarejestrowania „Solidarności” jako legalnego związku zawodowego - niemal natychmiast do wszystkich ogniw komunistycznych służb specjalnych poszła dyrektywa nakazująca rozbijanie „Solidarności” od wewnątrz przez nasyłanie w jej szeregi agentów i konfidentów SB i WSI. Pewien wysokiej rangi funkcjonariusz partyjny na poufnym spotkaniu partyjnym określił to tak: „Będziemy postępować wobec «Solidarności» tak jak wobec reakcyjnego podziemia po roku 1945, podsyłając im swoich ludzi”...
Dzisiaj, gdy jeszcze nie pootwierały się do końca archiwa IPN (w 20 lat po „odzyskaniu wolności”!...) wiadomo już wiele o stopniu agenturalnej penetracji nie tylko „Solidarności”, ale i pierwszych powstających po roku 1989 partii politycznych. Jak głęboko sięgała (i sięga dalej) ta penetracja, świadczy fakt, że ówczesny przewodniczący Obywatelskiego Komitetu Wyborczego - śp. Bronisław Geremek zapewniał świeżo wybranych posłów „strony solidarnościowej”, że pośród nich nie ma komunistycznych agentów, chociaż byli, i to wielu, co pokazała późniejsza (niedokończona zresztą do dzisiaj) lustracja.
Inwigilacja prawicy w latach 90., więc już w „demokratycznym państwie”, przez niezdekomunizowane Wojskowe Służby Informacyjne pokazała, że ów pozakonstytucyjny ośrodek władzy rozdaje polityczne role i posługuje się metodami totalniackimi. W raporcie Antoniego Macierewicza o likwidacji WSI (dopiero w roku 2004!) czytamy m.in.: „WSI aktywnie penetrowały środowiska polityczne, przede wszystkim prawicy. (...) Skrupulatnie inwigilowano niektóre ugrupowania prawicowe. Były to środowiska tworzące lub sympatyzujące z Porozumieniem Centrum, Ruchem dla Rzeczpospolitej, Ruchem III Rzeczpospolitej i Polskiej Partii Niepodległościowej. Zorganizowano działania operacyjne nakierowane na Jarosława i Lecha Kaczyńskich. Celem tych działań było rozbicie Porozumienia Centrum, uwikłanie jego przywódców, dezintegracja tej partii. Operacja była prowadzona od 1990 roku do 2001 roku”.
Zaledwie 9 lat temu więc w „demokratycznym” po wierzchu „państwie prawa” b. komunistyczne służby prowadziły swe tajne operacje celem zniszczenia legalnej partii! Niestety, wiele wskazuje na to, że po katastrofie smoleńskiej, w której zagładzie uległ demokratyczny, prezydencki ośrodek władzy, powstrzymujący apetyty totalniaków - praktyki takie powracają. Morderstwo polityczne działacza PiS-u w Łodzi, dokonane przez b.konfidenta komunistycznych służb, jest widomym tego znakiem. Ale są i inne, nie mniej widoczne znaki, że dzisiaj Prawo i Sprawiedliwość oraz Jarosław Kaczyński stają się przedmiotem takich samych działań, podejmowanych podobnymi metodami: podzielić, rozbić, unicestwić. PiS staje się dla „podstolnego układu”, dla tego pozakonstytucyjnego ośrodka władzy, ostatnią polityczną przeszkodą w „demokratycznej legalizacji” swych wpływów. Ta legalizacja ma prawdopodobnie przybrać konkretną postać nowej koalicji sejmowej za rok: sojuszu PO z lewicą. Póki co lewica ta „żre się” wewnętrznie o to, kto ma stanąć na jej czele, ale pokusa współrządzenia najprawdopodobniej zwycięży i pojedna znów (lecz na jak długo?...) „natolińczyków” z „puławianami”, więc „chamów” z „żydami”, jak to pisał w paryskiej „Kulturze” Jerzego Giedroycia prof.Witold Jedlicki („Chamy i Żydy”, paryska „Kultura” nr 12/182 z roku 1962).

Metody zdradzają mocodawców...

Wiadomo: cele polityków są zawsze „wzniosłe i szlachetne”, gorzej z metodami, toteż znać polityków po metodach...
Metoda propagandowa zastosowana wobec PiS to metoda kłamstwa, oczerniania. Jakby „kolektywny Urban” przeniesiony ze stanu wojennego do „demokratycznej” Polski. Znać, że w celujących w tej nagonce mediach - oficerowie prowadzący niezlustrowanych dziennikarzy krzątają się gorliwie... (Ci najgorliwsi dziennikarze mogli się niedawno sami poddać lustracji, ale czemuś bardzo nie chcieli...
Najnowszym przykładem roli agentury w niezlustrowanych mediach jest sprawa wykluczenia dwóch posłanek z PiS. Sprawa w końcu marginalna, całkowicie wewnątrzpartyjna, została nieoczekiwanie tak „nadęta”, że zupełnie przykryła tak ważne dla Polski sprawy, jak fatalna umowa gazowa rządu Tuska z Rosją, jak niemiecka rewizja Traktatu Lizbońskiego, wasalizująca całkowicie Polskę, jak gigantyczny dług publiczny i deficyt budżetowy czy narastająca w Polsce drożyzna. Zamiast komentowania i zatroskania tymi brzemiennymi w bolesne skutki sprawami - rozkazy z „podstolnego ośrodka władzy” zdają się brzmieć: „Atakować PiS, ostatnią przeszkodę dla demokracji ręcznie sterowanej”.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Ambroży obrońca Bożego Prawa

Niedziela łowicka 49/2002

[ TEMATY ]

święty

św. Ambroży

pl.wikiepdia.org

7 grudnia Kościół katolicki obchodzi wspomnienie liturgiczne św. Ambrożego, biskupa i doktora Kościoła, jedną z największych postaci Kościoła Zachodniego w IV w. Dane o wcześniejszym jego życiu są skąpe, natomiast biografia od chwili wybrania go na biskupa jest bardzo bogata.

Ambroży urodził się około roku 340 w Trewirze (dzisiejsze Niemcy), jako syn prefekta Galii. Otrzymawszy staranne wykształcenie w Rzymie, rozpoczął karierę państwową na terenie dzisiejszej Jugosławii. Około roku 370 został mianowany zarządcą - prefektem północnej Italii, mieszkając w Mediolanie. W roku 374 w Mediolanie zmarł tamtejszy biskup. Zapowiadał się burzliwy wybór nowego biskupa, gdyż dwie partie: jedna prawowierna, druga sympatyzująca z arianizmem, wysuwały swoich kandydatów, ale ponieważ głosy były równomierne, wybory się przeciągały. Ambroży, podejrzewając, że może dojść do zamieszek, nie chcąc do nich dopuścić, z urzędu udał się do katedry. Kiedy tam się znalazł, z tłumu jakieś dziecko zwołało: "Ambroży biskupem". Zebrani uznali to za znak opatrznościowy i mimo tego, że Ambroży - choć należał do rodziny chrześcijańskiej - nie był nawet ochrzczony i opierał się, wymogli na nim zgodę. Dla wybierających nie stanowiło to żadnej przeszkody. Wiedzieli, że jest człowiekiem sprawiedliwym i bardzo odpowiedzialnym, a to wystarczyło, by mógł być dobrym biskupem. Przyszłość potwierdziła, że mieli rację. W ciągu ośmiu dni Ambroży przygotował się, przyjął chrzest i pozostałe sakramenty, a 7 grudnia 374 r. został konsekrowany na biskupa Mediolanu. Nowy biskup wiedział, jak małe kompetencje posiada w zakresie znajomości Pisma Świętego i prawd objawionych, dlatego swoje duszpasterzowanie rozpoczął od gruntownego studiowania Biblii i literatury chrześcijańskiej. Miało to służyć jego przepowiadaniu. Wnet zasłynął jako kaznodzieja; podziwiał go św. Augustyn. Św. Ambroży żył i działał w okresie, kiedy dopiero zaczynały się kształtować stosunki Kościoła z państwem (władzą cesarską). Jego postawa i poczynania w tej dziedzinie miały znaczący wpływ na przyszłość tych stosunków. Inicjatywy biskupa Mediolanu były też próbą określenia miejsca Kościoła w społeczeństwie. Z tego też punktu widzenia należy oceniać słynne "potyczki" Ambrożego z władzą cesarską. Najgłośniejszym był konflikt Ambrożego z cesarzem Teodozjuszem. Powodem była rzeź dokonana z rozkazu cesarza w Tessalonikach. Podczas lokalnych zamieszek zginął tam jeden z oficerów rzymskich. W odwecie cesarz zarządził masakrę ludności; mieszkańców zgromadzonych w cyrku zaatakowali żołnierze. Zginęło prawie 700 osób. Wówczas biskup Ambroży nałożył na cesarza obowiązek odbycia pokuty. O dziwo, Teodozjusz uznał swój grzech i zgodził się na określoną przez biskupa pokutę, co było wyrazem wielkiego autorytetu biskupa Ambrożego. Za jego sprawą świat zrozumiał, że władca w Kościele jest tylko wiernym - niczym więcej - i obowiązują go te same zasady Bożego Prawa, które normują życie wszystkich. Sprecyzowane przez św. Ambrożego ustawienie władcy wobec Bożego Prawa, na straży którego stoi biskup, stało się normą w Kościele katolickim i obowiązuje do dziś. Potknął się o tę normę w XVI w. Henryk VIII, który po popełnieniu grzechu, nie chcąc pokutować, wolał oderwać cały Kościół angielski od biskupa Rzymu. Ten zaś, stając na straży Bożego Prawa, nie mógł przyjąć innego rozwiązania. Wspomnienie postaci św. Ambrożego przypomina bardzo trudne zagadnienie relacji Kościoła do państwa, zwłaszcza wtedy, gdy władzę w państwie sprawuje katolik. Ten bowiem jako wierzący musi się nieustannie liczyć z Bożym Prawem. Nie chodzi tu tylko o decyzje, ale i o zachowanie Bożego Prawa w życiu osobistym, które dla podwładnych jest niepisaną normą postępowania. Stąd do historii św. Ambroży przeszedł nie tyle jako teolog, ile jako odważny biskup, wzywający władców (dzisiaj sprawujących władzę na różnym szczeblu życia demokratycznego) do zachowania Prawa Bożego. Św. Ambroży zmarł w Wielką Sobotę 4 kwietnia 397 r. Został pochowany w Mediolanie. Do dziś pozostaje postacią wręcz symboliczną dla tego miasta. Zdumiewała jego aktywność, co podkreślił biograf, notując z podziwem, że po śmierci Ambrożego, jego obowiązki katechetyczne musiały być podzielone między pięciu kapłanów.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

W Kościele katolickim w Polsce "Dzień modlitwy i pomocy materialnej Kościołowi na Wschodzie"

W drugą niedzielę adwentu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest Dzień modlitwy i pomocy materialnej Kościołowi na Wschodzie. Tego dnia w kościołach odbywa się zbiórka ofiar do puszek. Zebrane środki zostaną przeznaczone m.in. na pomoc mieszkańcom ogarniętej wojną Ukrainy.

Celem „Dnia modlitwy i pomocy materialnej Kościołowi na Wschodzie” jest duchowe i materialne wsparcie Kościoła katolickiego w krajach Europy Wschodniej i w Azji Środkowej – w Białorusi, Ukrainie, Mołdawii, Armenii, Azerbejdżanie, Gruzji, Kazachstanie, Tadżykistanie, Kirgizji, Uzbekistanie, Rosji oraz Litwie, Łotwie i Estonii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję