Reklama

Kościół

Japonia: Polonia pielgrzymowała do Matki Bożej na górę Fuji

Zgodnie z kilkuletnim zwyczajem w niedzielę 14 maja kilkunastoosobowa grupa polskich pielgrzymów z ambasadorem RP Pawłem Milewskim na czele przybyła, mimo deszczu, na nabożeństwo majowe przed posąg Matki Bożej z góry Fuji (na wysokości 1500 m). Podobnie jak w zeszłym roku pątnicy nawiedzili najpierw znajdujący się na cmentarzu Fuji Reien pomnik wybitnego polskiego misjonarza br. Zenona Żebrowskiego (1898-1982), towarzysza św. Maksymiliana Kolbego i odmówili tam różaniec.

[ TEMATY ]

Japonia

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Następnie udali się pod figurę Matki Bożej „Fuji no Seibo” i tam odśpiewali Litanie Loretańską, po czym wzięli udział we Mszy św. odprawionej w pobliskim klasztorze sióstr salezjanek nad jeziorem Yamanaka – jednym z pięciu, położonych u stóp świętej góry. Tam też odśpiewano pieśni maryjne i patriotyczne pod kierunkiem polsko-japońskiego małżeństwa muzyków.

Mszę św. w intencji „najbliższych wyborów w Polsce – aby odbyły się one zgodnie z wolą Bożą”, sprawował duszpasterz Polonii o. Paweł Janociński OP. W kazaniu skupił się na znaczeniu „wypełnienia woli Bożej”, tłumacząc, że „powinniśmy się uczyć tego od samego Zbawiciela, który «przyszedł wypełnić wolę Ojca» i od Służebnicy Bożej – Królowej Korony Polskiej”. W kontekście zbliżających się wyborów parlamentarnych odwołał się do katolickiej nauki społecznej, w której w dalszym ciągu dużą rolę odgrywa encyklika Leona XIII „Rerum Novarum” z 1891, wyznaczająca właściwy stosunek pracodawcy do pracowników tak, aby mogli on godziwe żyć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Polsko-japońskie małżeństwo muzyków Jadwiga i Keiho Sakakibara specjalnie przyjechało na tę pielgrzymkę aż z Kobe. Kilka dni wcześniej, 10 maja, w ambasadzie RP w Tokio na uroczystym przyjęciu z okazji wizyty ministra spraw zagranicznych Zbigniewa Raua odśpiewali oni hymny polski i japoński. Teraz, w klasztorze w Yamanace poprowadzili koncert pieśni maryjnych i patriotycznych, którego wysłuchało także kilkanaście tamtejszych sióstr salezjanek. Pan Keiho Sakakibara jest pianistą, ukończył studia muzyczne w Katowicach i obecnie wykłada muzykologię w Kobe oraz koncertuje, wykonując m.in. utwory F. Chopina. W klasztorze zagrał on Etiudę Rewolucyjną. Jego żona Jadwiga jest śpiewaczką operową.

Koncert rozpoczęła „Bogurodzica”, po czym zaśpiewano pieśni maryjne, przy czym niektóre z nich, np. „Po górach, dolinach” po polsku i japońsku. Zakonnice japońskie dobrze znały też piosenkę „Szła dzieweczka”, która stała się tam popularna od czasów wizyty św. Jana Pawła II w Japonii w 1982, gdy papież zaśpiewał ją razem z dziećmi w hali Budokan w Tokio.

W pielgrzymce wziął udział także związany z Polonią Ukrainiec Ołeś Jaruczyk, który obecnie studiuje na tokijskim uniwersytecie Musashino. Ostatnio, jako mający polskie korzenie otrzymał on w ambasadzie RP „Kartę Polaka”.

Pod figurą Matki Bożej, wzniesioną na wysokości ok. 1500 m npm. w 1964, pielgrzymi odmówili także Litanię Loretańską. A zarówno przed pomnikiem br. Zenona, jak i u Matki Bożej modlono się za Ukrainę i jej mieszkańców oraz o sprawiedliwy pokój dla tego kraju. Miejsca modlitw były udekorowane flagami: polską i ukraińską.

2023-05-14 20:33

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek do Japończyków: przybywam, by zachęcić was do ochrony życia

O celach swojej rozpoczynającej się w najbliższą sobotę, 23 listopada wizyty w Japonii mówił papież w swoim przesłaniu wideo, skierowanym do wszystkich mieszkańców tego kraju. Podkreślił stanowczy sprzeciw przeciwko wykorzystywaniu broni nuklearnej i zaapelował o krzewieniu kultury braterstwa oraz ochronę środowiska naturalnego człowieka.

Oto słowa Ojca Świętego w tłumaczeniu na język polski:
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego 8 września błogosławi się ziarno na zasiew?

2025-09-08 17:37

[ TEMATY ]

Narodzenie NMP

Grażyna Kołek

8 września przypada święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Tego dnia wierni przynoszą do kościołów ziarno przeznaczone na zasiew. Skąd wywodzi się ta tradycja i dlaczego trwa? Na te pytania odpowiedział liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

8 września obchodzone jest święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. – W Piśmie Świętym nie znajdziemy opisu narodzenia Maryi, ani informacji o jej rodzicach. Te wiadomości czerpiemy z apokryfów, zwłaszcza z Protoewangelii Jakuba z II wieku. Według niej rodzicami Maryi byli Joachim i Anna, którzy po długiej modlitwie otrzymali od Boga dar potomstwa – wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz. – Według apokryfu z pierwszych wieków, z Ewangelii Narodzenia Maryi, Święta Rodzina, uciekając do Egiptu przed żołnierzami, spotkała rolnika, który siał pszenicę. Mężczyzna przyjął ich bardzo życzliwie i poczęstował ich tym co miał – plackami z mąki pszennej – mówi liturgista, dodając, że mężczyzna bardzo przejął się i zapytał Maryi i Józefa, co ma powiedzieć żołnierzom, gdy będą o nich pytać. – Matka Boża odpowiedziała, żeby mówił tylko prawdę, bo każde kłamstwo jest grzechem i nie podoba się ono Panu Bogu. Gdy rolnik wyjaśnił wojom, kiedy widział Świętą Rodzinę, ci zawrócili pościg za nimi. Gospodarz natomiast zobaczył wówczas, że na tym polu, które obsiał, jest już dojrzała pszennica – opowiada ks. dr Kilanowcz.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Na początek nowego sezonu artystycznego

2025-09-08 17:51

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.

W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję