Reklama

Sofokles przez pryzmat chrześcijaństwa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Barbara Surzyn z Andrychowa to z pewnością bardzo uzdolniona młoda reżyserka, która nie po raz pierwszy spogląda na sceniczny świat przez pryzmat chrześcijaństwa. Takie były jej plenerowe sceny w ramach Teatru Ekspresji przed zagórnicką kapliczką kilka lat temu, a rok wcześniej - sztuka o miłości, niezwykły spektakl przepełniony wiarą, nadzieją i miłością, nawiązujący do historii Świętej Rodziny.
Zagórnik to mała wioska w malowniczym zakątku Beskidu Małego, położona u stóp maleńkiego sanktuarium „Wzgórze Miłosierdzia”. Z 9-osobowej rodziny Surzynów wyszło wielu uzdolnionych artystów, konserwatorów dzieł sztuki; nestorka rodu to ludowa artystka malarka i rzeźbiarka. Unosi się nad tym miejscem duch anielski i duch sztuki.
Kolejna premiera miała miejsce w salce domu kultury, który na czas wielotygodniowych prób oraz premiery przekształca się w salę teatralną.
Adwent (13 grudnia 2009) zaowocował bowiem premierą teatralną tragedii „Antygona” Sofoklesa w reżyserii Barbary Surzyn.
Tym razem pamiętne słowa Papieża Jana Pawła II, wypowiedziane podczas wizyty w Wadowicach w 1999 r., kiedy wspominał szkolne inscenizacje tej antycznej sztuki, spowodowały, iż zagórnicki Teatr Ekspresji dokonał nie tylko swoistej rekonstrukcji klimatu tej papies-
kiej-uczniowskiej inscenizacji, lecz wykonał także jakąś wielką pracę, nie wahamy się powiedzieć - stworzył profesjonalną inscenizację, bo choć wykonawcy nie byli zawodowymi aktorami, to poziom występu nie odbiegał od tego, co proponują w pełni zawodowe sceny w Krakowie czy Bielsku-Białej. Obejrzeliśmy inscenizację konwencjonalną, czyli z pełnym zachowaniem greckich kostiumów, uczesania, bez modnego ostatnio wprowadzania elementów współczesnego stroju. Odtworzono kształt dawnego amfiteatru, stawiając okrągły podest na środku sali, a wokół niego ustawiając amfiteatralnie krzesła. Widownię podzielono - po jednej stronie sali jak antyczny chór czytały tekst chóralnego komentarza z tragedii Sofoklesa kobiety, po drugiej - mężczyźni. To współuczestnictwo w wydarzeniach było dla wszystkich niezwykłym doświadczeniem. Światła starożytnych pochodni czy kaganków oliwnych zastąpiły błyski reflektorów teatralnych.
Treść sztuki Sofoklesa o dramacie wyborów moralnych (spór między władcą Kreonem a Antygoną o godne pochowanie zwłok zabitego pod murami Teb jej brata) wspaniale docierała do widowni, do ostatniego miejsca wypełniającej salę. Najbardziej wzruszające sceny rozgrywały się na podeście między Kreonem i jego synem Hajmonem. Złe wybory władzy, przeciwne prawom boskim, szacunkowi do drugiego człowieka, i majestatowi śmierci, zaowocowały tragedią rodzinną władcy. Takich wyborów dokonuje człowiek na szczycie władzy po dzień dzisiejszy.
Zadziwia niezwykła plastyka tego spektaklu, przepojona duchem chrześcijaństwa - nawiązanie do tradycji Piety we wzruszającej scenie żalu ojca nad zwłokami syna, a także wiele innych odniesień.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pozytywna opinia Dykasterii Nauki Wiary ws. objawień Pieriny Gilli

[ TEMATY ]

objawienia

pl.wikipedia.org

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Dykasteria Nauki Wiary wydała pozytywną opinię na temat objawień, jakich doznała włoska mistyczka Pierina Gilli. Zgodnie z nowymi normami ws. zjawisk nadprzyrodzonych dykasteria stwierdziła, że w treści objawień nie znaleziono żadnych elementów bezpośrednio sprzecznych z nauczaniem Kościoła.

Objawienia miały miejsce w 1947 i 1966 roku. Maryja przedstawiła się w nich jako Mistyczna Róża i Matka Kościoła. Na swych białych szatach miała trzy róże: białą, czerwoną i żółtą, symbolizujące modlitwę, pokutę i cierpienie. Podczas drugiego objawienia Maryja wskazała Pierinie źródło wody w miejscowości Fontanelle koło Brescii jako miejsce oczyszczenia i źródło łask. W latach 60-tych ówczesny biskup Brescii Gciacinto Tredici nie wierzył w nadprzyrodzony charakter objawień. Takie samo stanowisko zajmowali też jego następcy. Dopiero w 2001 r. w dziesiątą rocznicę śmierci wizjonerki biskup wyznaczył kapłana, który miał śledzić kult rozwijający się w Fontanelle. W 2019 r. ogłoszono je diecezjalnym sanktuarium.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Od początku w łasce

2025-12-07 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Rdz 3, 9-15.20 • Ps 98 • Ef 1, 3-6. 11-12 • Łk 1, 26-38
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Odpoczynek dla zmęczonych serc

2025-12-09 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 40, 25-31 • Mt 11, 28-30
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję