W Domu Rekolekcyjnym Misjonarek Niepokalanej Ojca Kolbego w Harmężach odbyły się rekolekcje kolbiańskie dla uczczenia 40. rocznicy kanonizacji św. Maksymiliana.
Prelegenci skupiali się na nim jako nauczycielu życia duchowego. Poprowadził je franciszkanin z Harmęż o. Arkadiusz Bąk wraz z misjonarkami Niepokalanej. – Zależało nam, aby pokazać ludziom świętość o. Kolbego, by móc się wpatrywać w niego jako na wzór do naśladowania. Opieraliśmy się na jego zapiskach i różnych wypowiedziach, które przybliżaliśmy uczestnikom. Życie wewnętrzne, duchowe, było ważnym aspektem u św. Maksymiliana – miał niesamowitą głęboką relację z Panem Bogiem. Ważna dla niego była Eucharystia – mówi o. Arkadiusz Bąk.
Nie zabrakło Mszy św. i modlitwy, a także czasu na rozmowę. Był też dzień ciszy po to, aby ludzie mogli wejść bardziej w życie duchowe. Na koniec uczestnicy spotkali się z misjonarką Ann Odonnell i przełożoną generalną Instytutu Niepokalanej Ojca Kolbego Giovanną Venturi.
W ostatnich dniach grudnia w Harmężach odbywają się rekolekcje dla młodzieży, organizowane po to, aby młodzi ludzie mogli wejść w nowym rok z Panem Bogiem.
W Harmężach odbyły się Rekolekcje Kolbiańskie wokół zagadnienia świętości, a następnie spotkanie dla młodzieży.
Rekolekcje z okazji 80. rocznicy męczeństwa o. Kolbego prowadził o. Arkadiusz Bąk OFMConv wspólnie z misjonarkami Niepokalanej, koncentrując je wokół świętości. Omówił to zagadnienie w kontekście powołania i przybliżył drogę o. Kolbego – jak żył jako święty, jakie były jego czyny, słowa i działalność. Na koniec przybliżył, co o tym mówił św. Maksymilian, dla którego regulaminem, sensem i esencją życia były słowa: „Muszę być świętym jak największym”.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
W Jerozolimie uroczystej eucharystii Niedzieli Palmowej w bazylice Bożego Grobu oraz tradycyjnej procesji palmowej z Betfage na Górze Oliwnej przewodniczył łaciński patriarcha kard. Pierbattista Pizzaballa.
W koncelebrowanej Eucharystii wzięło udział 4 biskupów, 80 kapłanów oraz wierni lokalnego kościoła i pielgrzymi przybyli na Wielkanoc do Jerozolimy. Po poświęceniu palmowych liści i gałązek oliwnych procesja trzykrotnie okrążyła grób Zmartwychwstałego Pana.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.