Reklama

Z Jasnej Góry

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pielgrzymka księży

Częstochowscy kapłani zawierzenia

Reklama

Kapłani posługujący na terenie archidiecezji częstochowskiej odbyli w sobotę 25 października swoją doroczną pielgrzymkę na Jasną Górę. Razem z księżmi modlili się: metropolita częstochowski abp Stanisław Nowak oraz biskupi pomocniczy: Antoni Długosz i Jan Wątroba. Przybyłych powitał o. Mieczysław Polak, podprzeor klasztoru. Abp Nowak, który przewodniczył Mszy św., przypomniał kapłanom, że ich wspólne spotkanie jest przede wszystkim pielgrzymką zawierzenia. - Czy trzeba całkowicie się zawierzyć, czy trzeba być aż tak pobożnym, jak to jest w Księdze, być tak religijnym, tak oddanym człowiekowi, tak nieposiadającym nic dla siebie? - pytał abp Nowak i odpowiadał: - Być kapłanem to znaczy dać siebie Jezusowi. A Jezus cały jest oddany Ojcu i cały jest oddany ludowi. I dlatego że jesteśmy Jezusowi, dlatego że oddaliśmy się Mu w chwili święceń kapłańskich - powinniśmy dawać wszystko, czyli być ludźmi zawierzenia.
Kapłani zgromadzili się wcześniej w archikatedrze częstochowskiej, skąd przeszli w procesji na Jasną Górę. Uczestniczyli w nabożeństwie Drogi Krzyżowej na wałach. Pielgrzymowanie zakończył Akt Zawierzenia w Kaplicy Matki Bożej. Oprawę muzyczną Mszy św. przygotowali klerycy Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej, obecny był ks. Andrzej Przybylski, rektor Seminarium. Za organizację odpowiadał ks. Grzegorz Ślęzak, wikariusz biskupi ds. instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego. W archidiecezji częstochowskiej posługuje ponad 700 kapłanów.

Spotkanie Władz Zgromadzenia

Powołanie Zmartwychwstanek

Ponad 30 sióstr zmartwychwstanek, przebywających w Częstochowie na spotkaniu poszerzonej Rady Generalnej Zgromadzenia, przybyło 22 października na Jasną Górę. - Co roku mamy takie spotkanie w różnych częściach świata. W tym roku zdecydowałyśmy, że spotkamy się u stóp Matki Bożej Jasnogórskiej. Nasze Zgromadzenie ma wielkie nabożeństwo do Matki Najświętszej - powiedziała m. Dolores Stępień, przełożona generalna Sióstr Zmartwychwstanek. - Powierzamy Matce Bożej sprawy Zgromadzenia, sprawy prowincji i prosimy o nowe powołania, o gorliwość dla wszystkich członkiń naszego Zgromadzenia - dodała przełożona prowincji poznańskiej s. Elżbieta Pionk. - Podczas spotkania zastanawiamy się nad stanem naszego Zgromadzenia, przygotowujemy się do Kapituły Generalnej, mówimy o potrzebach sióstr, o tym, jak możemy sobie pomagać. Niestety, problemem jest brak powołań, bo cały świat staje się coraz bardziej „świecki” i ważne, żeby siostry, które są, były wierne, oddane Kościołowi i naszej pracy - podkreśliła m. Dolores Stępień.
Mszę św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej odprawił dla sióstr o. Szymon Stefanowicz. - Każdy ma swoje powołanie - zauważył w homilii. - Wy macie szczególne powołanie - do życia zakonnego w dobrym Zgromadzeniu Zmartwychwstanek, bo wy jesteście „specjalistki” od Zmartwychwstania Chrystusa Pana przez przykład, przez nauczanie, przez pracę tu i za granicą.

O. Stanisław Tomoń OSPPE - Rzecznik Prasowy Jasnej Góry

Wyróżnienie dla paulina

Paulin o. Jan Zinówko 14 października otrzymał dyplom od Śląskiego Kuratora Oświaty za szczególne osiągnięcia na rzecz rozwoju systemu edukacji w województwie śląskim. Wcześniej, 29 maja br., został odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania. O. Jan Zinówko jest wieloletnim katechetą. Ten były górnik pracę katechetyczną w oświacie rozpoczął zaraz po święceniach kapłańskich. Najpierw nauczał na terenie diecezji opolskiej, potem w diecezji siedleckiej. Po przeniesieniu do Częstochowy został katechetą w Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych, a następnie w Zespole Szkół Samochodowo-Budowlanych, gdzie pracuje obecnie. - Jestem bardzo usatysfakcjonowany tymi wyróżnieniami. Bardzo to przeżywam. Medal Komisji Edukacji Narodowej jest w resorcie oświaty najwyższym odznaczeniem. Jestem wdzięczny obu dyrekcjom szkół, profesorom, gronu pedagogicznemu, że dostrzegli mnie i wysunęli moją kandydaturę. Na pewno jest to duże wyróżnienie i cenię je sobie bardzo - powiedział o. Jan Zinówko.

Krótko

24 października przybyli na Jasną Górę maturzyści diecezji łomżyńskiej. Pielgrzymka liczyła ponad 3 tys. osób. Młodzieży towarzyszył biskup pomocniczy Tadeusz Bronakowski.

25 października w sanktuarium modliło się ok. 5 tys. maturzystów diecezji zamojsko-lubaczowskiej. Mszy św. przewodniczył bp Wacław Depo.

25 października jubileusz 50-lecia istnienia VII Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Częstochowie świętowali profesorowie wraz z dyrekcją liceum, uczniowie i absolwenci szkoły. Mszy św. przewodniczył ks. Zbigniew Rembisz, pallotyn, absolwent szkoły.

Zapowiedzi

14/15 listopada - Jasnogórska Noc Czuwania w intencji polskich emigrantów i ich duszpasterzy - księża chrystusowcy

14-16 listopada - Europejska Pielgrzymka Rycerzy Jasnogórskiej Bogurodzicy

15/16 listopada - Czuwanie Współpracowników Apostolskich Sióstr Pallotynek

Jasnogórski telefon zaufania (0-34) 365-22-55 czynny codziennie od 20.00 do 24.00

www.jasnagora.com

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe informacje o życiu siostry Łucji, uczestniczki objawień fatimskich

2025-09-30 19:10

[ TEMATY ]

objawienia fatimskie

nowe informacje

siostra Łucja

Coimbra – Muzeum S. Łucji/ zdjęcia: Grażyna Kołek

Na rynku wydawniczym w Portugalii pojawiły się dwie publikacje zawierające wspomnienia siostry Łucji dos Santos, karmelitanki bosej, która była jedną z trojga uczestników objawień maryjnych w Fatimie trwających pomiędzy 13 maja i 13 października 1917 roku.

Jedną z nowości jest książka autorstwa siostry Ângeli Coelho, wicepostulatorki procesu beatyfikacyjnego portugalskiej wizjonerki, zatytułowana „Viver na Luz de Deus” (Żyjąc w Bożym świetle). Publikacja, której współautorem jest francuski karmelita bosy o. François Marie Léthel, została wydana przez Edições Carmelo. Rzuca ona nowe światło na życie siostry Łucji.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję