Reklama

Spór o politykę prorodzinną

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Debata nad potrzebą polityki prorodzinnej wkracza w nowy etap. Dziś już nikt nie kwestionuje kryzysowej sytuacji polskiej rodziny. Dramatyczny spadek urodzeń, tak że pokolenie dzieci jest ok. 40% mniej liczne niż pokolenie rodziców, dramatyczny wzrost rozwodów, m.in. spowodowany uprzywilejowaniem podatkowym rodzin niepełnych, wzrost związków nieformalnych i związany z tym także wzrost urodzeń pozamałżeńskich, dramatyczny wzrost przemocy nie tylko w rodzinie, ale także wśród dzieci i młodzieży, propaganda dewiacji seksualnych, osłabienie funkcji wychowawczych rodziny - to przejawy głębokiego i narastającego kryzysu polskich rodzin. Kryzysu, który ma wielorakie społeczne, kulturowe, ekonomiczne i polityczne konsekwencje.
Dziś nie sposób zaprzeczyć, że mamy do czynienia z kryzysem, który niszcząc więzi rodzinne, prowadzi do zapaści systemu emerytalnego i kryzysu gospodarczego, gdy w okres emerytalny zacznie wkraczać wyż demograficzny lat 40. i 50., a w życie dorosłe - niż lat 90. i początku naszego wieku. Za lat 20 pokolenie emerytów będzie liczniejsze ok. 60%, a pokolenie wkraczające w życie dorosłe mniejsze o 40%.
Ten stan rzeczy wymaga realnego przeciwstawienia się tym groźnym tendencjom. I dlatego też kwestia polityki prorodzinnej zaczyna być dominującą osią polskiej polityki.
W Polsce faktycznie mamy do czynienia z brakiem polityki prorodzinnej. To, co się często określa jako polityka prorodzinna, jest w rzeczywistości tylko polityką socjalną. Natomiast polityka prorodzinna to taka polityka, która wspiera rodzinę ze względu na fakt posiadania dzieci i wyrównuje jej sytuację materialną w stosunku do tych, którzy dzieci nie posiadają. U źródeł sporu o politykę prorodzinną leżą różnice w rozumieniu istoty człowieczeństwa. Według koncepcji lewicowo-liberalnych, podstawą społeczeństwa jest jednostka ludzka, która ma prawa wobec społeczeństwa, ale nie ma obowiązków. Natomiast chrześcijańska koncepcja społeczeństwa zakłada, że Bóg stworzył człowieka, kobietą i mężczyzną, tzn. realizacja człowieczeństwa jest związana z małżeństwem i rodzicielstwem. A zatem człowiek jest z natury istotą komplementarną i nie może istnieć sam dla siebie; mężczyzna istnieje dla kobiety, kobieta dla mężczyzny, rodzice żyją dla dzieci, a dzieci mają obowiązki wobec rodziców. W chrześcijańskiej koncepcji życia społecznego człowiek ma prawa, ale i obowiązki wobec wspólnot, w których żyje, w tym wobec rodziny, narodu, państwa itp.
Dlatego też prawicowa koncepcja polityki zakłada ochronę i wsparcie dla naturalnych wspólnot społecznych, w tym przede wszystkim wsparcie dla rodziny. Natomiast lewicowa koncepcja społeczna zakłada, w ślad za poglądami Fryderyka Engelsa, że społeczeństwo - także rodzina, jest zagrożeniem ludzkiej wolności. Dlatego w lewicowej koncepcji polityki społecznej postuluje się „wyzwolenie” człowieka z jego naturalnych obowiązków. Stąd ustawodawstwo rozwodowe, które ma „wyzwolić” jednostkę z obowiązków małżeńskich, z odpowiedzialności za współmałżonka i za dzieci urodzone w tym małżeństwie, jak też ustawodawstwo aborcyjne, które ma wyzwolić jednostkę z odpowiedzialności za początek życia. Lewicowa koncepcja polityki zakłada, że ludzka wolność nie ma ograniczeń, że człowiek ma prawo do pornografii, do narkotyków, do demoralizacji, do prawnego sankcjonowania związków homoseksualnych, a każde ograniczenie ustawowe tych patologii traktowane jest jako zamach na ludzką wolność.
W lewicowej koncepcji nie ma miejsca na politykę prorodzinną. Nic też dziwnego, iż rząd Millera zlikwidował nieliczne przejawy polityki prorodzinnej, jakie zostały wprowadzone w okresie rządów AWS. W sytuacji tak dramatycznego kryzysu rodziny wdrożenie polityki prorodzinnej powinno być priorytetem politycznym dla prawicy. Ale polityka prorodzinna to nie szumne deklaracje, a konkrety, przede wszystkim finansowe wsparcie rodzin. Dziś bowiem, według badań, to sytuacja ekonomiczna jest główną barierą w przezwyciężaniu kryzysu demograficznego. Obecnie to młode rodziny i rodziny wielodzietne są najuboższą grupą społeczną.
Polityka prorodzinna opiera się na trzech podstawowych filarach: na dłuższych płatnych urlopach macierzyńskich, ulgach podatkowych na dzieci i finansowym wsparciu dla rodzin wielodzietnych. Finansowe wsparcie dla rodzin wielodzietnych jest dziś najważniejszym zadaniem państwa. Bez tego wsparcia polityka prorodzinna traci swój sens. We Francji, gdzie udało się po wielu latach kryzysu demograficznego przywrócić sytuację, w której pokolenie dzieci odtwarza pokolenie rodziców, na politykę prorodzinną wydaje się 2% PKB. W warunkach polskich byłoby to ponad 20 miliardów złotych.
Program wyborczy PiS przewidywał przeznaczenie dodatkowo 8 miliardów złotych rocznie na wsparcie rodzin. Tymczasem projekt rządowy polityki prorodzinnej zakłada przeznaczenie na nią jedynie 600-700 mln zł. To być może wystarczy, by opinię publiczną przekonać, iż rząd „coś” robi dla rodzin, ale ta suma nie zmieni postaw społecznych. W rzeczywistości mamy więc do czynienia nie z programem polityki prorodzinnej, ale z programem pozorowania polityki prorodzinnej. Jest swoistym paradoksem, że rządy, które uważają się za prawicowe, w centralnym punkcie każdego prawicowego programu, jakim jest obrona praw rodziny, przechodzi na pozycje lewicowe, zachowując jedynie pozory polityki prawicowej. Jak to tej pory, projekty wydłużenia urlopów macierzyńskich czy ulg podatkowych spotkały się z przeciwdziałaniami.
W ten sposób spór o politykę prorodzinną staje się sporem o kształt prawicy, o to, czy prawica ma prowadzić prawicową politykę obrony ładu społecznego, wsparcia rodzin, ochrony chrześcijańskiej tożsamości naszego narodu, czy też te postulaty zredukuje tylko do haseł wyborczych. Blisko 2 lata obecnych rządów coraz bardziej przekonuje, iż niestety, mamy do czynienia jedynie z wariantem pozorowania polityki prawicowej. A sprawa jest fundamentalna dla przyszłości naszego narodu. Czy nasz naród ma się rozwijać, czy też powoli wymierać. Dzisiejszy brak ekonomicznego wsparcia rodziny to zagrożenie za 20-30 lat egzystencji ekonomicznej całego narodu.
Dlatego też tak ważne jest dziś, by ugrupowania prawicowe realizowały prawicowy program ekonomicznego wsparcia polskich rodzin. Dziś potrzeba pełnej społecznej mobilizacji, aby wymusić realizację zapowiadanej w programie wyborczym polityki prorodzinnej. W przeciwnym razie obecna rządząca prawica pójdzie drogą prawicy zachodnioeuropejskiej, w której programie nie ma już nic charakterystycznego dla tradycyjnej prawicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Józefa

[ TEMATY ]

nowenna

św. Józef

Bożena Sztajner/Niedziela

Kaliski wizerunek św. Józefa

Kaliski wizerunek św. Józefa

Wielkimi krokami zbliża się uroczystość św. Józefa, przypadająca na 19 marca. Z tej okazji warto pomyśleć o dołączeniu się do modlitwy nowenną do wyżej wspomnianego świętego, która rozpoczyna się 10 marca.

Dlaczego warto prosić św. Józefa o wstawiennictwo przed Bogiem i pomoc? Odpowiedzi na to pytanie udziela m.in. św. Bernard z Clairvaux (1153 r.): „Od niektórych świętych otrzymujemy pomoc w szczególnych sprawach, ale od św. Józefa pomoc jest udzielana we wszystkich, a poza tym broni on tych wszystkich, którzy z pokorą zwracają się do niego”. Inny św. Bernard, ten ze Sieny (1444 r.), pisał: „Nie ulega wątpliwości, że Chrystus wynagradza św. Józefa teraz nawet więcej, kiedy jest on w niebie, aniżeli był on na ziemi. Nasz Pan, który w życiu ziemskim miał Józefa jako swego ojca, z pewnością nie odmówi mu niczego, o co prosi on w niebie”.
CZYTAJ DALEJ

Rosja: w Irkucku zmarł nagle ks. W. Siek SVD

2025-03-18 21:06

[ TEMATY ]

zmarły

Rosja

Ojcowie Werbiści

W wieku 55 lat zmarł nagle 17 marca na ganku przed katedrą w Irkucku polski werbista ks. Włodzimierz Siek - miejscowy proboszcz i wikariusz generalny diecezji św. .Józefa w tym mieście. Według źródeł rosyjskich przyczyną zgonu był zawał serca.

Ks. Włodzimierz Siek urodził się 6 sierpnia 1969 roku w Radomiu, należącym wówczas do diecezji sandomierskiej i w tamtejszym Wyższym Diecezjalnym Seminarium zaliczył studia filozoficzne, ale w 1991 wstąpił do nowicjatu Zgromadzenia Słowa Bożego (werbistów) i 27 kwietnia 1996 przyjął święcenia kapłańskie po ukończeniu Wyższego Seminarium Duchownego w Pieniężnie. Wkrótce potem wyjechał do pracy duszpasterskiej na Białoruś i tam do 1999 był wikariuszem parafii w Baranowiczach, której proboszczem był ks. Jerzy Mazur, późniejszy pierwszy biskup w Irkucku. Gdy 18 maja 1999 św. Jan Paweł II mianował go przełożonym administratury apostolskiej Syberii Wschodniej z siedzibą w Irkucku, zabrał ze sobą do pomocy na nowym miejscu swego współbrata zakonnego, który odtąd do 2004 był proboszczem w Błagowieszczeńsku (przy granicy z Chinami).
CZYTAJ DALEJ

Wokół myśli ks. prof. Pasierba

2025-03-19 19:46

[ TEMATY ]

bp Michał Janocha

ks. Jan Sochoń

ks. Janusz Pasierb

Teologia Polityczna

Już jutro – w czwartek 20 marca – w siedzibie Teologii Politycznej o książce - antologii tekstów „Kult i kultura” ks. prof. Janusza Pasierba rozmawiać będą bp Michał Janocha i ks. Jan Sochoń.

Nowa seria wydawnicza Teologii Politycznej „Namalować katolicyzm od nowa”, którą otwiera publikacja „Kult i kultura”, jest częścią projektu, którego celem jest odnowa zachodniej sztuki sakralnej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję