Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie jest uczelnią państwową. Ma siedem Wydziałów: Teologiczny, Filozofii Chrześcijańskiej, Prawa Kanonicznego, Nauk Historycznych i Społecznych, Nauk Matematyczno-Przyrodniczych, Humanistyczny oraz Prawa. W roku akademickim 2006/2007 na UKSW studiuje ponad 18 tys. osób.
Od 1992 r. na Wydziale Teologicznym UKSW istnieje ośrodek studiów teologiczno-medialno-dziennikarskich. Po 10 latach jego dynamicznego rozwoju - w 2002 r. został powołany Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa, w którym są prowadzone jedyne w Polsce 5-letnie studia magisterskie w zakresie edukacji medialnej i dziennikarstwa o profilu i aksjologii chrześcijańskiej. Kształci się w nim obecnie blisko 600 studentów pochodzących z kilkunastu województw Polski i z zagranicy.
Program naukowo-dydaktyczny Instytutu obejmuje przedmioty filozoficzne, teologiczne, historyczne, socjologiczne i politologiczne oraz przedmioty z zakresu komunikacji społecznej, mediów i dziennikarstwa, takie jak: teorie komunikowania społecznego, media w Polsce, historia mediów i dziennikarstwa, nauka Kościoła o mediach i dziennikarstwie, Kościół a polityka, misja i osobowość dziennikarza, etyka dziennikarska, pedagogika mass mediów, dziennikarstwo a kultura, encyklopedia prawa dla dziennikarzy, prawo prasowe i autorskie, kultura i stylistyka języka dziennikarskiego, gatunki dziennikarskie (informacja, wywiad, reportaż, komentarz...), międzynarodowy obieg informacji, retoryka i erystyka, kulturotwórcza funkcja dziennikarstwa, publicystyka religijno-społeczna, reklama, marketing, public relations, „edukacja medialna” w szkole, warsztaty dziennikarstwa prasowego, radiowego i telewizyjnego, nowoczesne technologie w dziennikarstwie, edytorstwo poligraficzne i elektroniczne, techniki komputerowe, publikowanie w internecie, systemy portalowe, fotografia w prasie.
Obowiązkowe praktyki dziennikarskie (4-tygodniowe, po III i IV roku studiów) studenci odbywają w wybranych redakcjach czasopism, radia i telewizji, a także w wydawnictwach, agencjach reklamy, marketingu i public relations. W programie III i IV roku studiów jest sześć specjalizacji: prasowa, radiowa, telewizyjna, reklamowa, internetowa i medialno-edukacyjna (nauczycielska). Działa również Koło Naukowe Studentów IEMiD, które wydaje swoje czasopismo „Obserwator”.
Od 2001 r. w UKSW funkcjonuje 2-letnie Podyplomowe Studium Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej - dla osób z dyplomem magistra lub licencjata, a wyjątkowo także dla studentów z wyższych lat studiów. Program naukowo-dydaktyczny tego Studium obejmuje około 600 godzin wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń (warsztatów) z zakresu mediów i dziennikarstwa oraz reklamy, marketingu i public relations.
Celem studiów - dziennych i podyplomowych - w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa jest kształcenie przyszłych dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych - zarówno w mediach katolickich, jak i innych (np. w dziale religijno-społecznym czy kulturalnym danego medium), pracowników reklamy, marketingu medialnego i public relations w różnych instytucjach, a także rzeczników prasowych, pracowników agencji informacyjnych i nauczycieli „edukacji medialnej” w szkołach.
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE o rekrutacji na studia magisterskie i podyplomowe są dostępne pod adresem:
Pomóż w rozwoju naszego portalu