Reklama

17 stycznia 2007 - X Dzień Judaizmu w Kościele Katolickim w Polsce

Judaizm - wyznanie mojżeszowe

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy posiada niewątpliwie wiele wiadomości o religii mojżeszowej. Nie zaszkodzi jednak dorzucić do nich kilku informacji.
Obecnie żyje w Izraelu 4,7 mln Żydów. W USA jest ich 5,6 mln, a w innych krajach całego świata 3 mln.
Najważniejszym dogmatem judaizmu jest wiara w jedynego Boga oraz w szczególne wybraństwo narodu Izraela.
Zburzenie świątyni przez Rzymian w 70 r., a w 135 r. całkowite wyburzenie Jerozolimy przez cesarza Hadriana oraz wydany przez niego zakaz pobytu Żydów w wybudowanym na jej miejscu nowym, rzymsko-greckim mieście spowodowały zanik kultu świątynnego i skoncentrowanie religii wokół Biblii. Żydzi rozproszyli się po całym terenie Imperium Rzymskiego i Bliskiego Wschodu. Miejsce kapłanów zajęli rabini - „uczeni w Piśmie”, którzy odtąd gwarantowali ciągłość wiary żydowskiej. Ich dyskusje, prowadzone w Jawne ok. 100 roku po Chrystusie, zaowocowały ostatecznym ustaleniem kanonu Biblii żydowskiej oraz obowiązującej interpretacji żydowskiego prawa religijnego. W Babilonie i Aleksandrii istniały dwa współpracujące ze sobą ośrodki, które zawarły w Talmudzie - będącym rodzajem komentarza do Pięcioksięgu Mojżeszowego (Tory) - zasady judaizmu w warunkach wypędzenia. Talmud stał się wykładnią zasad w kwestiach kultu, ubioru, odżywiania się, prawa cywilnego i karnego, obowiązującego w żydowskiej wspólnocie.
W VIII wieku (767 r.) część Żydów pod przywództwem Anana ben Dawida odrzuciło Talmud, dając początek religii karaimów. W XII wieku podjęto próby racjonalistycznego uzasadnienia judaizmu. Ich ukoronowaniem był „Podręcznik błądzących” Mojżesza Majmonidesa (1136-1204) - synteza myśli żydowskiej i filozofii Arystotelesa. W XIII wieku w Hiszpanii powstała kabała, której najważniejszą księgą jest Zohar - wyraz żydowskiego mistycyzmu. W XVII i XVIII wieku nadzieje mesjańskie podtrzymywali sabataiści i frankiści, pochodzący od „mesjaszy” Sabbataja Cwi (1626-76) oraz Jakuba Franka (1726-91), z których jednak pierwszy przeszedł na islam, a drugi na chrześcijaństwo.
Wstrząsem dla judaizmu był „Traktat teologiczno-polityczny” filozofa żydowskiego Barucha Spinozy, wydany w 1670 r., który zaatakował podstawy judaizmu: objawienie, koncepcję narodu wybranego, wiarę w cuda, metodę objaśniania Biblii oraz jej Boskie autorstwo. Spinoza za swoje poglądy został wyklęty przez rodzimą gminę amsterdamską.
W XVIII wieku ortodoksyjny judaizm z ideami oświecenia i tolerancji religijnej próbował pogodzić Mojżesz Mendelssohn (1729-86). Otworzył drogę do fali konwersji na chrześcijaństwo. XIX-wieczna myśl żydowska ogniskowała się wokół dwóch tematów: odzyskania państwowości (syjonizm) oraz pogodzenia judaizmu z wymogami nowoczesnego świata. W XX wieku na skutek sukcesów kolonizacji żydowskiej w Palestynie i tragedii Holocaustu dominować zaczął nurt prosyjonistyczny. Godzenie judaizmu ze współczesnością zaowocowało powstaniem judaizmu reformowanego oraz tzw. neoortodoksji.
Tragedia zagłady wielu milionów Żydów podczas II wojny światowej (Holocaust) jest postrzegana przez wielu ortodoksyjnych Żydów jako kara za grzechy (R. Joel Teitelbaum) - przez innych jako odwrócenie się Boga od swego ludu (Martin Buber, Eliezer Berkowitz), jeszcze przez innych jako przejaw niemocy Bożej (Emil Fackenheim), skłaniający do buntu (Elie Wiesel), a nawet dowód na nieistnienie Boga (Richard Rubinstein). Współczesna myśl żydowska oscyluje między inter-pretacjami mesjanistycznymi (grupa Gusz Emu-nim, Menachem Schneerson), negującymi prawa Palestyńczyków, a katastroficznymi, widzącymi w syjonizmie i samowolnym powołaniu państwa żydowskiego wyzwanie rzucone Bogu (grupa Neturei Karta).
Najważniejszymi świętami żydowskimi są: Nowy Rok - Rosz ha-Szana, Dzień Pojednania - Jom Kippur, Święto Namiotów - Sukkot, Chanuka, Purim, Pascha, Zielone Świątki - Szawuot. Żydzi posługują się kalendarzem, w którym obecny rok jest rokiem 5767.
Centrum życia żydowskich wspólnot są synagogi. Panuje w nich zasada segregacji płci (mechica), co w praktyce oznacza, że parter jest zarezerwowany dla mężczyzn, a galeria na piętrze dla kobiet. W centrum znajduje się podium - bima, a na ścianie zorientowanej w kierunku Jerozolimy - arka ze zwojami Tory.
Współczesny judaizm dzieli się na judaizm ortodoksyjny, reformowany, konserwatywny i rekonstrukcjonistyczny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Małżeństwa i rodziny pielgrzymowały na Jasną Górę

2025-09-28 16:03

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Biuro Prasowe Jasnej Góry

„Pielgrzymi nadziei” – pod takim hasłem 27 i 28 września na Jasnej Górze odbyła się 41. Ogólnopolska Pielgrzymka Małżeństw i Rodzin. „Ta Pielgrzymka buduje naszą wiarę – buduje wiarę w to, że droga powołania do świętości idzie przez małżeństwo i rodzinę” – podkreślił biskup płocki Szymon Stułkowski w homilii podczas Mszy św. na Szczycie Jasnogórskim na zakończenie Pielgrzymki.

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. w intencji rodzin z zawierzeniem ich Królowej Polski i odnowieniem przyrzeczeń małżeńskich, sprawowana w niedzielę 28 września na Szczycie Jasnogórskim. Eucharystii przewodniczył biskup płocki Szymon Stułkowski. Eucharystię koncelebrowali: abp Wiesław Śmigiel, przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Rodziny, oraz bp Józef Wróbel, biskup pomocniczy diecezji lubelskiej.
CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

Bp Wojciech Osial: religia ma niezastąpioną rolę w wychowaniu

2025-09-28 19:35

[ TEMATY ]

religia

bp Wojciech Osial

religia w szkole

ks. Marek Weresa / Vatican Media

Bp Wojciech Osial

Bp Wojciech Osial

Podczas jubileuszowego spotkania katechetów w Rzymie bp Wojciech Osial, który towarzyszy pielgrzymom z Polski, podkreślił znaczenie katechezy w kształtowaniu młodego pokolenia. Wskazał na wyzwania, z jakimi mierzą się katecheci w Polsce, krytycznie odniósł się do decyzji władz o redukcji godzin religii w szkole oraz zaapelował o zachowanie nadziei w misji głoszenia Chrystusa.

Bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w rozmowie z mediami watykańskimi zaznaczył, że najważniejszym zadaniem katechetów pozostaje wprowadzanie młodych ludzi w świat wiary. „Na pierwszym miejscu jest wielka troska o wychowanie do wiary dzisiejszego człowieka” - podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję