Reklama

Przyszłość jest w rękach Boga

Pomimo istniejących jeszcze problemów teologicznych i narosłych w ciągu wieków uprzedzeń, w ostatnich latach daje się zauważyć znaczną poprawę w stosunkach katolicko-prawosławnych. Dialog z Patriarchatem Moskiewskim pozostaje trudny, ale uczyniono wiele na drodze zbliżenia z poszczególnymi Kościołami prawosławnymi Rumunii, Bułgarii, Serbii i Grecji. Szczególne znaczenie ma zacieśnienie kontaktów między Kościołem katolickim a grecką Cerkwią, ze względu na jej wielką rolę w świecie prawosławnym. Po pielgrzymce Jana Pawła II do Grecji w 2001 r. podjęto wiele inicjatyw współpracy, które służą lepszemu wzajemnemu poznawaniu się oraz formacji młodych pokoleń. Wymiana wizyt, stypendia naukowe i współpraca na polu wydawniczym okazały się pożyteczne dla rozwoju dialogu i pogłębienia miłości między obu Kościołami. W dniach 24-29 lutego przebywała z wizytą w Rzymie grupa 31 prawosławnych księży i seminarzystów studiujących na uniwersytecie w Atenach, na czele z bp. Agathangelosem, dyrektorem generalnym Diakonii Apostolskiej. Delegacja została przyjęta przez Papieża Benedykta XVI. Natomiast w pierwszych dniach czerwca br. w Grecji przebywał kard. Angelo Scola, patriarcha Wenecji, z grupą 50 pielgrzymów. Patriarcha spotkał się z arcybiskupem Aten Christodoulosem, który zapowiedział, że wkrótce odwiedzi Rzym. Celem pielgrzymki będzie odwzajemnienie wizyty Jana Pawła II z 2001 r. i spotkanie z Benedyktem XVI.

Niedziela Ogólnopolska 26/2006, str. 9

Bp Agathangelos z członkami delegacji greckiego Kościoła prawosławnego w rzymskim kościele św. Teodora (u stóp Palatynu), który Jan Paweł II podarował Cerkwii prawosławnej
Włodzimierz Rędzioch

Bp Agathangelos z członkami delegacji greckiego Kościoła prawosławnego w rzymskim kościele św. Teodora (u stóp Palatynu), który Jan Paweł II podarował Cerkwii prawosławnej<br>Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Włodzimierz Rędzioch: - Ekscelencjo, jak mam przedstawić Jego Ekscelencję naszym Czytelnikom?

Bp Agathangelos: - Mnie, jako biskupowi prawosławnemu, trudno jest mówić o sobie samym. Mogę natomiast powiedzieć o tym, co powierzył mi Święty Synod mojego Kościoła. Arcybiskup Aten i całej Grecji Christodoulos zaproponował mnie na stanowisko dyrektora generalnego organizacji „Apostoliki Diaconia” (strona internetowa: www.apostoliki-diakonia.gr), która w prawosławnym Kościele Grecji zajmuje się misjami, katechizacją, kształceniem kleryków i sektorem wydawniczym. „Apostoliki Diaconia” powstała 90 lat temu, ale od 50 lat zajmuje się w szczególny sposób działalnością misyjną w krajach będących w potrzebie. Udziela pomocy innym Kościołom, szczególnie w Afryce i Azji. Stara się opłacać działalność kleryków w krajach ubogich, gdzie buduje kościoły, szpitale i wydaje książki w lokalnych językach i dialektach. Ostatnio oprócz książek o tematyce teologicznej i katechetycznej wydajemy także publikacje poświęcone zdrowiu. To bardzo ważne w krajach tropikalnych. Pracujący tam lekarze przekonali nas, by publikować materiały nt. zapobiegania chorobom tropikalnym. Jak widać, Kościół nie tylko zajmuje się sprawami duszy, ale także ciała.

Reklama

- Jaki był cel wizyty w Rzymie delegacji greckiego Kościoła prawosławnego, której Ksiądz Biskup przewodniczył pod koniec lutego br.?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Celem wizyty było zapoznanie się członków naszej organizacji z tradycją i kulturą Kościoła rzymskokatolickiego. Przyjechaliśmy tu głównie po to, by odkryć wszystko, czym żyliśmy w pierwszym tysiącleciu chrześcijaństwa, gdy nasze Kościoły nie były jeszcze podzielone. Dlatego np. odwiedziliśmy katakumby. To bardzo ważne, byśmy się lepiej poznali, wysłuchali jedni drugich i dyskutowali bez obaw i uprzedzeń. Było to możliwie dzięki modlitwie i wzajemnej miłości, bo miłość obala bariery strachu. Odnosi się to do poszczególnych wiernych, jak również do wszystkich Kościołów.

- Jak ocenia Ksiądz Biskup stosunki między Kościołem katolickim a greckim Kościołem prawosławnym?

Reklama

- Stosunki te uległy ostatnio znacznej poprawie. Decydujący wpływ na tę poprawę miała wizyta Jana Pawła II w Grecji w 2001 r., który podążając śladami św. Pawła odwiedził ateński Areopag, gdzie Apostoł nauczał Ateńczyków o ukrzyżowanym i zmartwychwstałym Chrystusie. Na Areopagu odbyło się spotkanie Papieża z arcybiskupem Aten i całej Grecji Christodoulosem, który następnie przyjął Jana Pawła II w swej siedzibie arcybiskupiej. W następnych latach po wizycie, tzn. od kiedy przewodniczę organizacji „Apostoliki Diaconia”, nawiązaliśmy kontakty z Kościołem katolickim, szczególnie z Papieską Radą ds. Jedności Chrześcijan. Owocem naszej współpracy było m.in. wydanie faksimile rękopisu Menologionu cesarza Bazylego II, który przechowywany jest w Bibliotece Watykańskiej. Jest to bogato zdobiony miniaturami manuskrypt poświęcony żywotom świętych. Ma on szczególne znaczenie, gdyż został wydany tuż po okresie ikonoklazmu (ikonoklazm lub obrazoburstwo - ruch religijny przeciwstawiający się kultowi obrazów i figur religijnych, rozwijający się w VIII i IX wieku głównie we wschodniej części Bizancjum; na jego powstanie duży wpływ wywarły tradycje żydowskie i islamskie - przyp. W. R.). Kodeks ten stanowił niejako punkt zwrotny w dziejach Kościoła wschodniego, który znowu zaczął otaczać czcią obrazy i ponownie odkrył znaczenie piękna. Gdy wydaliśmy faksimile Menologionu, zaprosiliśmy do Aten przedstawiciela Watykanu - kard. Jeana-Louisa Taurana, bibliotekarza Kościoła Świętego, który przekazał nam pozdrowienia od Benedykta XVI. Przy tej okazji zaprosił abp. Christodoulosa do odwiedzenia Watykanu.
W zeszłym roku za pośrednictwem Nuncjatury Apostolskiej w Atenach ofiarowaliśmy Kościołowi rzymskokatolickiemu 30 stypendiów dla jego członków, aby mogli odwiedzić nas w Grecji w okresie wakacyjnym, nauczyć się naszego języka, poznać naszą kulturę i tradycję prawosławną. Jednym słowem, aby zbliżyli się do „drugiej części” Kościoła, z którym przez tysiąc lat „stanowili jedno”.

- Czy grecki Kościół prawosławny może stać się dla innych Kościołów prawosławnych przykładem współpracy ekumenicznej z Kościołem katolickim?

- Wierzę, że każdy człowiek dobrej woli może odkryć sens tego typu współpracy i nauczyć się współpracować. Współpracy między Kościołami nie można porównać do relacji między państwami. Ma ona wiele aspektów, a jednym z nich są wzajemne wizyty, które pozwalają nam przezwyciężać uprzedzenia. Jest to bardzo ważne, gdyż rozpoczynamy nowy etap dialogu między Kościołami. To znaczące, że wiele prawosławnych Kościołów i patriarchatów - Ekumeniczny Patriarchat Konstantynopola, Patriarchat Aleksandryjski, Partiarchat Jerozolimski, Kościoły Cypru i Albanii - współpracuje w dziedzinie ekumenicznej i wyznacza na swoich reprezentantów do spraw kontaktów ekumeniczych Greków, którzy są profesorami na uczelniach teologicznych.

- Kościół katolicki jest zaniepokojony niektórymi aspektami polityki Unii Europejskiej, szczególnie propagowaniem wizji człowieka i małżeństwa przeciwnej antropologii chrześcijańskiej. Jaki jest stosunek greckiego Kościoła prawosławnego do tego wszystkiego, co dzieje się w UE?

Reklama

- Te same obawy żywi również nasz Kościół. Ze smutkiem stwierdzamy, że Europa - głównie zachodnia - odchodzi od chrześcijaństwa. Politycy nie chcą uznać tożsamości naszego kontynentu, która wynika z jej historii. To trudna sprawa i w przyszłości możemy mieć wiele problemów. Aby temu stawić czoło, Kościoły muszą ze sobą współpracować.
Rodzi się jednak pytanie: W jaki sposób mamy przekonać polityków UE, by nie podejmowali decyzji godzących w rodzinę, skoro niektóre Kościoły protestanckie uznają związki osób tej samej płci, tzw. śluby homoseksualistów? Dlatego dialog między Kościołem katolickim a prawosławnym ma wielkie znaczenie. Łączy nas bardzo wiele: wspólna tradycja, teologia, sukcesja apostolska, mamy takie same poglądy w sprawach bioetyki, praw człowieka czy pokoju na świecie. Przez tysiąc lat żyliśmy razem, przez następne tysiąclecie byliśmy podzieleni. Wiele razy w historii dochodziło do nieprzyjemnych sytuacji, wiele razy czuliśmy się zranieni, nie oznacza to jednak, że dziś, gdy wchodzimy w trzecie tysiąclecie, nie możemy żyć razem, jak bracia.

- W jaki sposób nasze Kościoły mogą współpracować, by przeciwstawić się polityce antychrześcijańskiej i zahamować proces sekularyzacji zachodnich społeczeństw?

- Przede wszystkim chciałbym podkreślić fakt, że nasz dialog teologiczny daje świadectwo o Chrystusie. Dzisiaj ludzie poszukują prawdy i pytają nas, dlaczego jesteśmy podzieleni. W jaki sposób wy, w Kościele katolickim, i my, w Kościele prawosławnym, przekonamy naszych wiernych o miłości Chrystusa?

- Delegacja, której przewodził Ksiądz Biskup, spotkała się z Ojcem Świętym Benedyktem XVI...

- Bardzo ważne dla każdego z nas było móc się spotkać z Benedyktem XVI i osobiście usłyszeć płynące z jego serca słowa o teologii. Po naszej wizycie u Papieża wszyscy wyjeżdżamy podbudowani na duchu, by pracować na rzecz zjednoczenia naszych Kościołów. Będziemy się o to stale modlić. To są nasze ludzkie plany, a Bóg to dostrzeże i nam pobłogosławi, jeżeli będziemy mieli dobre chęci i otwarte serca. Przyszłość świata i Kościoła jest „otwarta”, gdyż jest w rękach Boga.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości

2025-09-18 09:34

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
CZYTAJ DALEJ

Najstarszy kardynał Kościoła katolickiego kończy 100 lat

2025-09-21 13:51

[ TEMATY ]

Kard. Angelo Acerbi

wikidata.org/By James Bradley

Angelo Acerbi

Angelo Acerbi

Najstarszy kardynał katolickiego Kościoła powszechnego, Angelo Acerbi, emerytowany dyplomata watykański, we wtorek, 23 września, kończy 100 lat. W październiku 2024 r. papież Franciszek przyjął Włocha do Kolegium Kardynałów - w uznaniu jego życiowych osiągnięć i zasług.

Kard. Acerbi urodził się 23 września 1925 w Sesta Godano w Ligurii we Włoszech. 27 marca 1948 otrzymał święcenia kapłańskie i został inkardynowany do diecezji La Spezia. W 1954 rozpoczął przygotowanie do służby dyplomatycznej na Papieskiej Akademii Kościelnej.
CZYTAJ DALEJ

Zwycięstwo księży

2025-09-21 21:09

ks. Łukasz Romańczuk

Smogorzów: Na zaproszenie ks. Tomasza Broszko, proboszcza parafii św. Jana Chrzciciela reprezentacja księży Archidiecezji Wrocławskiej zmierzyły się z reprezentacją Stowarzyszenia “Nasz Smogorzów.

Mecz trwał 60 minut i zakończył się wynikiem 11:5 [2:1] dla księży. Bramki strzelali: 5. ks. Marek Sumara SDS, 2 ks. Piotr Szczypior, 2. kl. Jan Kołwzan, 1 ks. Marek Stępkowski. 1 gol samobójczy Skład księży: ks. Łukasz Romańczuk [par. św. Jana Apostoła Wrocław - Zakrzów, ks. Jakub Sadzyński [par. śś. Apostołów Piotra i Pawła w Oławie], ks. Piotr Szczypior [par. św. Mikołaja w Wiązowie], ks. Adam Błaszczyk [par. św. Jadwigi Śl. Wrocław - Kozanów], ks. Marek Stępkowski [Katedra wrocławska], ks. Marek Sumara [par. św. Judy Tadeusza i św. Antoniego Padewskiego w Obornikach Śl], kl. Jan Kołwzan [MWSD we Wrocławiu]
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję