W pamiętne dni kwietniowe 2005 r. towarzyszyliśmy modlitwą i miłością Janowi Pawłowi II w jego drodze do Domu Ojca. Ciągle nosimy w sercu pamięć tych dni. Wydaje się czymś oczywistym, że Ruch Światło-Życie, który Ojcu Świętemu zawdzięcza wiele życzliwości popartej licznymi wypowiedziami, nie może nie sięgnąć do pamięci, do swoich spotkań z kard. Karolem Wojtyłą i Janem Pawłem II. One kształtowały jego tożsamość, określały to, co nasz Założyciel nazwał charyzmatem. Nie chodzi tylko o przypomnienie złotych myśli Jana Pawła II, ale o dogłębną analizę jego wypowiedzi, które zwłaszcza w początkach Ruchu wytyczały kierunki jego rozwoju i pomagały w pełni zrozumieć jego misję jako ruchu posoborowej odnowy Kościoła. Nie ukrywamy radości i dumy, gdy często przywołujemy słowa kard. Wojtyły z lat 70., mówiące, iż Ruch Światło-Życie to eklezjologia Vaticanum II zamieniona na język pewnego ruchu i działania. Podejmując temat roku „Pamięć i tożsamość”, pragniemy z jednej strony spłacić wielki dług wdzięczności wobec Jana Pawła II, a z drugiej - przyjąć raz jeszcze w pogłębiony sposób jego nauczanie skierowane do nas jako wyzwanie wobec czasów, które nadchodzą.
Ks. Roman Litwińczuk Moderator Generalny Ruchu Światło-Życie
Z uzasadnienia wyboru hasła Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie, która odbyła się na Jasnej Górze w dniach 24-27 lutego 2006 r.
Katolicka Nauka Społeczna powołana jest do dostarczenia kluczy interpretacyjnych, które wprowadzają dialog między nauką a sumieniem, dając tym samym zasadniczy wkład w wiedzę, nadzieję i pokój – wskazał Ojciec Święty podczas spotkania z członkami Fundacji Centesimus Annus Pro Pontifice. W Rzymie odbywa się doroczna międzynarodowa konferencja i zgromadzenie ogólne.
Indoktrynacja jest niemoralna, gdyż „uniemożliwia krytyczne myślenie, narusza świętą wolność sumienia – nawet jeśli jest ono błędne – i zamyka się na nowe refleksje, bo odrzuca ruch, zmianę, ewolucję idei wobec nowych wyzwań” – powiedział Papież. Nauczanie Kościoła zaś jest poważną, spokojną i rygorystyczną refleksją; ono chce nas nauczyć jak zbliżać się do sytuacji i do ludzi. „To właśnie poważne podejście, rygor i spokój są tym, czego należy uczyć się z każdej doktryny – również Katolickiej Nauki Społecznej” – dodał Leon XIV.
Urząd Dobroczynności Apostolskiej jest instytucją Stolicy Apostolskiej, który w imieniu Papieża zajmuje się pomocą charytatywną osobom potrzebującym.
Kościół pomagał ubogim od początku swego istnienia – byli za to odpowiedzialni diakoni. W przypadku Papieży działanością tą zajmowali się członkowie tzw. Rodziny Papieskiej. Natomiast w bulli Innocentego III (1198-1216) pojawiła się po raz pierwszy wzmianka o urzędzie Jałmużnika Apostolskiego. Jałmużnik Jego Świątobliwości ma godność Arcybiskupa i należy do Rodziny Papieskiej, co uprawnia go, między innymi, do uczestniczenia w papieskich ceremoniach liturgicznych. Franciszek, który przykładał wielką wagę do działalności charytatywnej wyniósł obecnego Jałmużnika, Konrada Krajewskiego, do godności kardynalskiej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.