Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Chrystus - Sługa Boga

Niedziela Ogólnopolska 45/2005

Grzegorz Gałązka

Podczas audiencji generalnej 26 października 2005 r.

Podczas audiencji generalnej 26 października 2005 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Flp 2, 6-11
z I Nieszporów na niedzielę IV tygodnia
Audiencja generalna, 26 października 2005 r.

1. Raz jeszcze, idąc szlakiem Psalmów i Hymnów zaproponowanych przez Liturgię Nieszporów, słyszeliśmy przed chwilą wspaniały i fundamentalny hymn, włączony przez św. Pawła do Listu do Filipian (2,6-11).
Już w przeszłości podkreślaliśmy, że tekst zawiera podwójne działanie: zstępujące i wstępujące. W pierwszym Jezus Chrystus z przynależnego Mu z samej istoty blasku Boskości wybiera zejście, aż po uniżenie się do „śmierci na krzyżu”. W ten sposób okazuje się On rzeczywiście człowiekiem i naszym Odkupicielem, prawdziwie i w pełni uczestnicząc w naszej rzeczywistości bólu i śmierci.

Reklama

2. Drugie działanie - wstępujące - objawia chwałę paschalną Chrystusa, który po śmierci ukazuje się ponownie w blasku swego Boskiego majestatu.
Ojciec, który przyjął akt posłuszeństwa Syna we Wcieleniu oraz w Męce, teraz Go „wywyższa” w sposób wyjątkowy, jak mówi tekst grecki. To wywyższenie wyraża się nie tylko przez intronizację po prawicy Boga, ale również przez przyznanie Chrystusowi „imienia” które jest „ponad wszelkie imię” (w. 9).
W języku biblijnym „imię” wskazuje prawdziwą istotę oraz specyficzną rolę jakiejś osoby, objawia jej najgłębszą i jedyną rzeczywistość. Synowi, który z miłości uniżył się w śmierci, Ojciec przyznaje niepowtarzalną godność, „Imię” najbardziej wzniosłe, czyli imię „Pana”, właściwe jedynie samemu Bogu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Rzeczywiście, wyznanie wiary, zaintonowane chóralnie przez niebo, ziemię i głębokości, wszystkie pochylone w adoracji, jasno i właściwie wyraża: „Jezus Chrystus jest PANEM” (w. 11). Po grecku stwierdza się, że Jezus jest Kyrios, co oznacza tytuł niewątpliwie królewski, zaś w greckim przekładzie Biblii oddaje to imię Boga objawione Mojżeszowi, imię święte i niewypowiedziane.
Jest to uznanie uniwersalnego panowania Jezusa Chrystusa, który otrzymuje hołd od całego stworzenia, widzianego jako poddane i padające do Jego stóp. Z drugiej strony jednak wyznanie wiary głosi Chrystusa jako współistotnego w formie bądź w stanie Boskim, przedstawiając Go, zatem jako godnego adoracji.

4. W hymnie tym odwołanie do zgorszenia krzyża (por. 1Kor 1,23), a wcześniej jeszcze - do prawdziwego człowieczeństwa Słowa, które stało się ciałem (por. J 1,14), spotyka się i osiąga swój szczyt w wydarzeniu zmartwychwstania. Za ofiarniczym posłuszeństwem Syna następuje wywyższająca Go odpowiedź Ojca, który jednoczy się z adoracją ze strony ludzkości oraz stworzenia. Wyjątkowość Chrystusa wynika z Jego funkcji Pana odkupionego świata, która została Mu powierzona z powodu Jego doskonałego posłuszeństwa „aż do śmierci”. Plan zbawienia osiąga w Synu swoje całkowite wypełnienie, zaś wierzący są wezwani - przede wszystkim w Liturgii - do proklamowania tego wydarzenia i życia jego owocami.
Jest to cel, ku któremu prowadzi nas hymn chrystologiczny, który Kościół od wieków medytuje, śpiewa i uważa za przewodnika w życiu: „To dążenie niech was ożywia; ono też było w Chrystusie Jezusie” (Flp 2, 5).

5. Oddajmy się teraz medytacji, którą św. Grzegorz z Nazjanzu wspaniale zbudował wokół naszego hymnu. W pieśni na cześć Chrystusa ten wielki Doktor Kościoła z IV wieku stwierdza, że Jezus Chrystus „nie ogołocił się z żadnej istotnej części swej Boskiej natury, a mimo to zbawił mnie niczym uzdrowiciel, który pochyla się nad ropiejącymi ranami… Był z potomstwa Dawida, ale był Stworzycielem Adama. Miał ciało, jednakże był również poza ciałem. Został zrodzony z Matki, ale z Matki Dziewicy; był ograniczony, ale był bez granic. Przyjął Go żłób, lecz gwiazda była przewodnikiem Mędrców, którzy przybyli, przynosząc Mu dary, i przed Nim zgięli kolana. Jako śmiertelny walczył z demonem, ale jako niezwyciężony pokonał kusiciela w potrójnej walce… Był ofiarą, ale również Najwyższym
Kapłanem; składał ofiarę, chociaż był Bogiem. Oddał Bogu swoją krew i w ten sposób oczyścił cały świat. Krzyż podniósł Go ponad ziemię, ale grzech został przybity do krzyża gwoździami… Odszedł do zmarłych, ale powstał z piekieł i przywrócił do życia wielu, którzy byli umarli. Pierwsze wydarzenie jest właściwe ludzkiej nędzy, ale drugie odnosi się do bogactwa istoty bezcielesnej… Tę ziemską formę wziął na siebie Syn nieśmiertelny, ponieważ On cię kocha” (Carmina arcana, 2: Collana di Patristici, LVIII, Rzym 1986, s. 236-238).

Z języka włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ronald Hicks arcybiskupem Nowego Jorku. Zastępuje kard. Dolana

2025-12-18 17:44

[ TEMATY ]

Nowy Jork

Papież Leon XIV

Bp Ronald Hicks

@Vatican Media

Ronald Hicks, nowo mianowany arcybiskup Nowego Jorku

Ronald Hicks, nowo mianowany arcybiskup Nowego Jorku

Biskup Ronald Hicks, został mianowany przez Papieża Leona XIV nowym arcybiskupem Nowego Jorku. Zastępuje w tej funkcji kardynała Tymothy’ego Dolana, który osiągnął wiek emerytalny i złożył rezygnację na ręce Ojca Świętego. Nowy arcybiskup dorastał niedaleko miejsca, gdzie wychowywał się obecny Papież. Przez kilka lat współpracował z kard. Blase Cupichem.

Nominowany przez Papieża nowy arcybiskup ma 58 lat, święcenia kapłańskie przyjął w 1994 roku, a sakrę biskupią otrzymał w 2018 roku. Oo 2020 roku był biskupem diecezji Joliet w amerykańskim stanie Illinois. Wcześniej, od 2015 roku pomagał kardynałowi Blase’owi Cupichowi w kierowaniu Archidiecezją Chicago jako biskup pomocniczy i wikariusz generalny.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję