Reklama

Otrzymaliśmy

Oświadczenie Zarządu Warszawskiej Prowincji Redemptorystów

Niedziela Ogólnopolska 12/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zarząd Warszawskiej Prowincji Redemptorystów ze zdziwieniem obserwuje rozwijaną w niektórych środkach masowego przekazu nieprzyjazną kampanię wobec Radia Maryja. Tego typu działania zmierzają do rozbicia środowiska ludzi wierzących i wyłączenia z publicznej dyskusji wokół kształtu życia społecznego w Polsce głosu obywateli, którzy „mają prawo i zarazem obowiązek poszukiwać prawdy, krzewić prawdy moralne dotyczące życia społecznego, sprawiedliwości, wolności, poszanowania życia oraz innych praw człowieka i bronić ich dozwolonymi środkami” (Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, Rzym 2002, p. 5).
Agresja, z jaką raz po raz spotyka się działalność Radia, to nie tylko jeden z przejawów wojującej nietolerancji wobec tego, co jako chrześcijańskie nie odpowiada narzucanej polskiemu społeczeństwu przez środowiska liberalne tzw. poprawności politycznej. Jako pełnoprawni obywatele naszego państwa, dostrzegamy w tym także wyraźny zamach na polską demokrację, dążący do wyeliminowania z procesu jej budowania głosu pokrzywdzonych, ubogich i bezbronnych, którym Radio Maryja od początku swego istnienia służy jako ośrodek wsparcia duchowego i forum dialogu.
Zgodnie z nauczaniem Kościoła, pragniemy ułatwiać ludziom taką komunikację, która „winna dążyć do konstruktywnego dialogu, mającego na celu promowanie we wspólnocie chrześcijańskiej dobrze poinformowanej opinii publicznej, zdolnej do właściwego rozeznania faktów” (Jan Paweł II, list apostolski Szybki rozwój, Rzym 2004, p. 12). Obywatele, pośród istniejącego pluralizmu myśli i poglądów, mają prawo do prawdy, ponieważ „w społeczeństwie, któremu nie ukazuje się wizji prawdy i które nie próbuje do niej dotrzeć, ograniczone zostają także wszelkie formy praktykowania prawdziwej wolności, przez co otwiera się droga do libertynizmu i indywidualizmu, ze szkodą dla dobra człowieka i całego społeczeństwa” (Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna, p. 6).
W tym kontekście próbę wyciszenia naszej rozgłośni odbieramy jako pogwałcenie prawa i obowiązku Kościoła - w którego posłannictwie Redemptoryści uczestniczą - do występowania w imieniu ubogich, gdyż „Kościół poczuwa się do obowiązku użyczenia z tą samą odwagą swego głosu tym, którzy głosu nie mają. Głos Kościoła jest zawsze ewangelicznym krzykiem w obronie ubogich tego świata, tych, którzy są zagrożeni, otoczeni pogardą, i których prawa ludzkie są gwałcone” (Jan Paweł II, list Il recente concistoro, Rzym 1991). W realizację tej powinności Kościoła włączają się m.in. za pośrednictwem Radia Maryja Redemptoryści, którzy zgodnie z Konstytucjami swego Zgromadzenia mają „obowiązek głoszenia Ewangelii otwarcie, solidaryzowania się z ubogimi i popierania ich fundamentalnych praw do sprawiedliwości i wolności, stosując środki, które byłyby zgodne z Ewangelią, a zarazem skuteczne” (Konstytucje Zgromadzenia Redemptorystów, n. 5).
Wobec pojawiających się w różnych środkach masowego przekazu prób dezinformowania opinii publicznej odnośnie do zadań i podstaw prawnych, na mocy których istnieje i działa Radio Maryja, pragniemy przypomnieć, że:
1. Radio Maryja powołane zostało do istnienia przez Prowincjała Warszawskiej Prowincji Redemptorystów i działa na podstawie koncesji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji udzielonej w 1994 i 2001 r. Zgodnie z koncesją, program Radia Maryja ma mieć charakter społeczno-religijny, co pozwala na realizację dzieła ewangelizacji poprzez przekazywanie treści religijnych i społecznej nauki Kościoła w formie katechez, modlitw i nabożeństw oraz programów publicystycznych. W swojej działalności kieruje się Statutem własnym, który nadaje Prowincjał, oraz przepisami polskiego prawa. Działalność rozgłośni reguluje Umowa dotycząca Radia Maryja 18 listopada 1994 r., zawarta pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski a Warszawską Prowincją Redemptorystów. Na podstawie wyżej wspomnianej umowy pomiędzy Warszawską Prowincją Redemptorystów a większością polskich diecezji zawarte zostały szczegółowe umowy, które określają formy i sposoby działalności naszej rozgłośni na ich terenach.
2. Radio Maryja jest integralną częścią działalności ewangelizacyjnej Warszawskiej Prowincji Redemptorystów i jako takie podlega władzy Zarządu Prowincji. Do niego należy mianowanie i odwoływanie redemptorystów pracujących w Radiu. Na mocy decyzji Zarządu Prowincji dyrektorem rozgłośni jest o. Tadeusz Rydzyk.
Radio Maryja, które formalnie jest własnością Zgromadzenia Redemptorystów, nie istniałoby bez milionów słuchaczy w kraju i za granicą, z których wielu swoją modlitwą, cierpieniem i ofiarami materialnymi utrzymuje i wspiera jego działalność. Tym wszystkim, którzy wspomagają naszą misję, za wszelką pomoc, w tym także za ostatnie wspierające nas wypowiedzi w środkach masowego przekazu oraz za kierowane do nas obficie słowa zapewniające o solidarności w odpieraniu ataków na nasze Radio, z serca dziękujemy.
W klimacie Wielkiego Postu, który zaprasza nas do przemiany naszych serc i postaw, chcemy jeszcze bardziej wsłuchać się w głos Kościoła, który wskazuje, jak harmonijnie łączyć wyznawaną wiarę z codziennym postępowaniem. W życiu chrześcijan „nie może być dwóch równoległych nurtów: z jednej strony tzw. życia duchowego z jego własnymi wartościami i wymogami, z drugiej tzw. życia świeckiego, obejmującego rodzinę, pracę, relacje społeczne, zaangażowanie polityczne i kulturalne. Latorośl wszczepiona w krzew winny, którym jest Chrystus, przynosi owoce w każdej sferze działalności i istnienia” (Jan Paweł II, adhortacja Christifideles laici, Rzym 1988, n. 59).
Oczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że prowadząc działalność za pośrednictwem środków audiowizualnych, możemy popełniać błędy, jest to bowiem rzeczywistość wciąż nowa na polskim terenie i dlatego dziękujemy za każdą życzliwą uwagę, a za potknięcia przepraszamy. W takim duchu chcielibyśmy nadal rozwijać i ulepszać naszą działalność, zmierzając ku tajemnicy Zmartwychwstania Pańskiego, ale też nie możemy zapominać o tym, że ta posługa napotykała, napotyka i będzie napotykać na liczne i czasem bardzo agresywne ataki. Taka jest ziemska rzeczywistość.
Niemniej jednak mamy nadzieję, że wszyscy, którym zależy na tym, aby w społeczeństwie polskim nie doszło do zepchnięcia chrześcijaństwa na margines, dołożą wszelkich starań, by zostały w nim zachowane najgłębsze fundamenty duchowe i kulturowe naszej cywilizacji.

W imieniu Zarządu Prowincji

Warszawa, 6 marca 2005 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świętość na wyciągnięcie ręki

Niedziela Ogólnopolska 48/2022, str. 8-11

[ TEMATY ]

Carlo Acutis

bł. Carlo Acutis

bł Carlo Acutis

Fot. z publikacji abp Domenico Sorrentino

O fenomenie „świętego w trampkach”, który skradł serca współczesnej młodzieży i stał się dowodem na to, że świętość jest osiągalna dla każdego, z abp. Domenico Sorrentino z Asyżu, autorem książki Oryginały, nie fotokopie. Karol Acutis i Franciszek z Asyżu, rozmawia ks. Jarosław Grabowski.

Ks. Jarosław Grabowski: Błogosławionego Carla Acutisa pochowano w Asyżu, mieście św. Franciszka. Święty Biedaczyna i „święty w trampkach” to dość oryginalne zestawienie. Czterdziestopięcioletni Franciszek zmarł w 1226 r., a zaledwie 15-letni Carlo – w 2006 r. Ksiądz Arcybiskup napisał książkę na ten temat. Wiemy, że te osoby dzieli wiele, nie tylko czas, a co je łączy?

Abp Domenico Sorrentino: Jest wiele elementów wspólnych. Obydwaj byli zakochani w Stwórcy i stworzeniu. U Franciszka natura lśni blaskiem w sposób bardzo poetycki jak w Pieśni słonecznej. Carlo, który żył w naszych czasach, kochał przyrodę, ale także sport, muzykę, a przede wszystkim internet – to współczesne medium komunikacji. Obydwaj wiedli głębokie życie duchowe. I choć żyli w jakże różnych epokach, to obydwaj uznawali, że cały wszechświat – w tym także technologie – jest wielkim darem Boga.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski - historia zawierzenia Matce Bożej

[ TEMATY ]

Matka Boża

3 Maja

zawierzenie

Krzysztof Świertok

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Kościół katolicki w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Uroczystość ta została ustanowiona przez Kościół na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej. Nawiązuje do istotnych faktów z historii Polski - ślubów lwowskich króla Jana Kazimierza, zawierzenia Polski Matce Bożej na Jasnej Górze przez prymasa Wyszyńskiego oraz nowego Aktu Zawierzenia Narodu Polskiego Matce Bożej, którego dokonał obecny przewodniczący KEP z okazji 1050-lecia chrztu Polski - abp Stanisław Gądecki.

W czasie najazdu szwedzkiego, 1 kwietnia 1656 r. w katedrze lwowskiej, przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej Łaskawej, król Jan Kazimierz złożył uroczyste śluby, w których zobowiązywał się m.in. szerzyć cześć Maryi, wystarać się u papieża o pozwolenie na obchodzenie Jej święta jako Królowej Korony Polskiej, a także zająć się losem chłopów i zaprowadzić w państwie sprawiedliwość społeczną.

CZYTAJ DALEJ

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję