Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Dziękczynienie za przebaczenie grzechów

Niedziela Ogólnopolska 22/2004

Podczas audiencji generalnej 19 maja 2004 r.

Podczas audiencji generalnej 19 maja 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 32 [31], 1-11 - z Nieszporów na czwartek I tygodnia
Audiencja generalna, 19 maja 2004 r.

1. „Szczęśliwy ten, komu została odpuszczona nieprawość, którego grzech został puszczony w niepamięć” (Ps 32 [31], 1). To błogosławieństwo, które otwiera Psalm 32 [31], przed chwilą proklamowany, pozwala nam zrozumieć, dlaczego został on przyjęty przez tradycję chrześcijańską do serii siedmiu Psalmów pokutnych. Po wstępnym, podwójnym błogosławieństwie (por. ww. 1-2) znajdujemy nie jakąś ogólnikową refleksję nad grzechem i przebaczeniem, lecz osobiste świadectwo nawróconego.
Kompozycja Psalmu jest dość złożona: po osobistym świadectwie (por. ww. 3-5) znajdujemy dwa wersety, które mówią o niebezpieczeństwie, o modlitwie i o wybawieniu (por. w. 6-7), następnie jest Boża obietnica rady (por. w. 8) i napomnienie (por. w. 9), a w końcu powiedzenie mądrościowe (por. w. 10) oraz zaproszenie do radowania się w Panu (por. w. 11).

Reklama

2. Podejmujemy teraz tylko niektóre elementy z tej kompozycji. Modlący się opisuje żałosną sytuację swojego sumienia, gdy „milczał” (por. w. 3), gdyż popełnił ciężkie przestępstwa i nie miał odwagi wyznać przed Bogiem swoich grzechów. Były to straszne męki wewnętrzne, opisane w mocnych słowach. Kruszyły mu się kości jakby w strasznej gorączce, żar dręczył jego moc, wyniszczając go, jęczał nieustannie. Grzesznik czuł na sobie ciężar Bożej dłoni, świadom, że Bóg nie jest obojętny wobec zła, jakie popełniło jego stworzenie, gdyż On jest stróżem sprawiedliwości i prawdy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Grzesznik, nie mogąc już dłużej wytrzymać, zdecydował się wyznać swoją winę w jasnej deklaracji, która wydaje się być uprzedzeniem wyznania syna marnotrawnego z przypowieści Jezusa (por. Łk 15, 18). Powiedział z całą szczerością serca: „Wyznaję nieprawość moją wobec Pana”. To tylko kilka słów, ale zrodziło je sumienie; Bóg natychmiast odpowiada wielkodusznym przebaczeniem (por. Ps 32 [31], 5). Prorok Jeremiasz przytaczał takie wezwanie Boga: „Wróć, Izraelu-Odstępco - wyrocznia Pana. Nie okażę wam oblicza surowego, bo miłosierny jestem - wyrocznia Pana - nie będę pałał gniewem na wieki. Tylko uznaj swoją winę, że zbuntowałaś się przeciw Panu, Bogu swemu” (Jer 3, 12-13).
W ten sposób zamyka się przed „każdym wierzącym”, skruszonym i proszącym o przebaczenie, horyzont bezpieczeństwa, zaufania, pokoju, mimo różnych prób życiowych (por. Ps 32 [31], 6-7). Może jeszcze nadejść czas goryczy, jednakże fale strachu nie przeważą, gdyż Pan poprowadzi swojego wiernego na miejsce bezpieczne: „Tyś dla mnie ucieczką, z ucisku mnie wyrwiesz, otoczysz mnie radościami ocalenia” (w. 7).

4. W tym miejscu mówi Pan, ażeby przyrzec, że On będzie prowadził skruszonego grzesznika. Nie wystarczy bowiem być oczyszczonym, trzeba potem chodzić drogą sprawiedliwości. Zatem, jak czytamy w Księdze Izajasza (por. Iz 30, 21), Pan przyrzeka: „Pouczę cię i wskażę drogę, którą pójdziesz” (Ps 32 [31], 8), i zaprasza do posłuszeństwa. Wezwanie to jest pełne troski, a zarazem naznaczone swoistą ironią, w której znajdujemy żywe porównanie do muła i konia, symboli ociągania się (por. w. 9). Prawdziwa mądrość prowadzi bowiem do nawrócenia, zostawiając przyzwyczajenie i ciemną moc własnego egoizmu. Prowadzi jednak przede wszystkim do radości pokoju, który wypływa z uwolnienia i przebaczenia.
Św. Paweł w Liście do Rzymian odnosi się bezpośrednio do początku naszego Psalmu, aby sławić wyzwalającą łaskę Chrystusa (por. Rz 4, 6-8). Możemy zastosować to do sakramentu Pojednania. To w nim, w świetle Psalmu, doświadczamy świadomości grzechu, tak często zamazywanego w naszych czasach, oraz radości przebaczenia. Słowom „przestępstwo - kara” odpowiada „przestępstwo - przebaczenie”, gdyż Pan jest Bogiem, który „przebacza niegodziwość, niewierność, grzech” (por. Wj 34, 7).

5. Św. Cyryl Jerozolimski (IV wiek) posługuje się Psalmem 32 [31], aby uczyć katechumenów głębokiej odnowy przez chrzest, który jest fundamentalnym oczyszczeniem z wszelkiego grzechu (Procatechesi, nr 15). On również wychwala, opierając się na słowach Psalmu, Boże miłosierdzie. Jego słowami zamykamy naszą katechezę: „Bóg jest miłosierny i nie odmawia swojego przebaczenia... Nie przewyższy wielkości Bożego miłosierdzia nawet wielka liczba twoich grzechów: nie przewyższy zdolności najwyższego Lekarza ciężar twoich ran, jeżeli całkowicie zdasz się na Niego. Pokaż Lekarzowi twoje zło, porozmawiaj z Nim słowami, jakie wypowiedział Dawid: «Wyznam Panu moją nieprawość». W ten sposób spełnią się inne słowa: «Ty przebaczyłeś nieprawość mojego serca»” (Katechezy, Rzym 1993, ss. 52-53).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Podwójna radość z kanonizacji Frassatiego i Acutisa

2025-09-08 09:11

[ TEMATY ]

Watykan

kanonizacja

św. Carlo Acutis

św. Pier Giorgio Frassati

Vatican Media

Kanonizacja św. Carlo Acutis i św. Pier Giorgio Frassati

Kanonizacja  św. Carlo Acutis i św. Pier Giorgio Frassati

To radość osobista i radość dla Kościoła – mówi o nowych świętych Kościoła ks. dr Bogusław Turek CSMA, podsekretarz Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. Rozmówca Radia Watykańskiego-Vatican News podkreśla, że choć św. Piotr Jerzy Frassati i Karol Acutis to przede wszystkim patroni młodych, to ich świadectwo może trafiać do każdego, niezależnie od wieku.

Polski duchowny, pełniący funkcję podsekretarza Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, jest przekonany, że takie uroczystości jak ta niedzielna w Watykanie, stanowią pokazanie owoców pracy w Dykasterii. „To bardzo radosne doświadczenie (…) Dwóch młodych świętych, dla młodego pokolenia, ale też dla każdego pokolenia, którzy świadczą o miłości do Boga niezależnie od wieku, niezależnie od pochodzenia, od stanu. Świadczą o tej radości z przeżywania Słowa Bożego i jego realizacji we własnym życiu” – zaznacza ks. Bogusław Turek.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystości pogrzebowe Stanisława Soyki

2025-09-08 06:37

[ TEMATY ]

Stanisław Soyka

Wikipedia.pl

Pogrzeb wokalisty, pianisty, skrzypka, kompozytora i aranżera Stanisława Soyki odbędzie się w poniedziałek. Rozpocznie się w południe mszą w Kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy przy ul. Alfreda Nobla 16 w Warszawie, następnie o godz. 14 zaplanowano uroczystości pogrzebowe na Cmentarzu Wojskowym przy ul. Powązkowskiej.

W swojej twórczości Soyka łączył jazz, pop, soul, poezję śpiewaną i muzykę klasyczną, a jego charakterystyczny głos i emocjonalny sposób interpretacji sprawiły, że zyskał miano jednego z najwybitniejszych interpretatorów polskiej piosenki.
CZYTAJ DALEJ

Nowe Sanktuarium w Archidiecezji Wrocławskiej

2025-09-08 19:08

ks. Łukasz Romańczuk

Ks. Jarosław Olejnik, kusztoszem sanktuarium w Głębowicach

Ks. Jarosław Olejnik, kusztoszem sanktuarium w Głębowicach

Kościół pw. NMP z Góry Karmel w Głębowicach został podniesiony do rangi sanktuarium. Jako dzień ogłoszenia dekretu wybrano Święto Narodzenia Maryi. Podczas Eucharystii dekret abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego przeczytał ks. Jacek Froniewski, kanclerz Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej.

Wsłuchując się w słowa dekretu można było usłyszeć: - Historia parafii w Głębowicach nierozłącznie związana jest z osobą barona Jana Adama de Garniera, który ufundował zarówno kościół, jak i klasztor. Ostatecznie podpisanie aktu fundacyjnego przez Garniera i prowincjała karmelitów o. Bernarda od obrazu Maryi nastąpiło 31 lipca 1676 roku. Karmelici, zgodnie z tradycją swego zakonu, szczególnie gorliwie szerzyli wśród miejscowej ludności kult Matki Bożej Pośredniczki Łask Wszelkich. Pomocna im w tym była słynąca łaskami rzeźba przedstawiająca Matkę Bożą z Dzieciątkiem, trzymającą w ręce szkaplerz. Głębowice słynęły z wielkich odpustów, z okazji dorocznego święta patronki kościoła Matki Bożej Szkaplerznej - 16 lipca i patrona św. Eliasza, proroka - 20 lipca. [...]. W następstwie sekularyzacji klasztor został rozwiązany w 1810 roku. Z czasem usunięto figurkę z kościoła. W 2011 roku wizerunek po zawierusze II wojny światowej odnaleziono na stronie internetowej Sióstr Karmelitanek z Niemiec, ze szczegółową adnotacją skąd pochodzi, dlatego postanowiono wykonać kopię cudownej figury Matki Bożej Szkaplerznej, którą uroczyście poświęcono 19 lipca 2020 roku. Od tego czasu kult maryjny na nowo rozwija się dynamicznie w parafii Głębowice. Miejsce to jest ośrodkiem umacniania wiary i wzrastania w łasce dla licznych wiernych. To szczególne miejsce w naszej archidiecezji jest inspiracją dla wiernych pielgrzymujących we wspólnocie Kościoła do Domu Ojca. Każdego 16 dnia miesiąca odbywa się specjalne nabożeństwo ku czci Matki Bożej Szkaplerznej. Odbudowano także zespół poklasztorny ojców karmelitów “Garnierówka”, służący jako centrum rekolekcyjne. Biorąc pod uwagę wszystkie podane wyżej rację na prośbę księdza proboszcza, działając na mocy kanonu 1230 KPK, niniejszym dekretem, w szczególnym Roku Jubileuszowym ustanawiam Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel w Głębowicach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję