Reklama

Wiara

Czym tak naprawdę jest autorytet Kościoła?

Czym jest autorytet Kościoła? Dlaczego mamy słuchać hierarchów i do czego potrzebne nam posłuszeństwo? Wyjaśnia znany katolicki pisarz Alan Ames.

[ TEMATY ]

duchowość

Kościół

flickr.com/episkopatnews

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stawiając św. Piotra na czele Kościoła, Chrystus udzielił swojej władzy jemu samemu, a także apostołom, którzy mieli pomagać w budowaniu i rozwijaniu Kościoła. Pan swoimi własnymi słowami daje tę moc apostołom („Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, cokolwiek zwiążecie na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążecie na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” – Mt 18, 18). W tych świętych słowach Pan oznajmił wszystkim, którzy chcieli słuchać, że każdy musi żyć według nauk apostolskiego Kościoła, uznać dany od Boga autorytet Kościoła i być mu posłusznym.

Ludzie, którzy tak nie postępują, odrzucają słowo Boga zawarte w Piśmie Świętym, a także słowo Boga w Jego świętym, apostolskim Kościele („Kto was słucha, Mnie słucha, a kto wami gardzi, Mną gardzi; lecz kto Mną gardzi, gardzi Tym, który Mnie posłał” – Łk 10, 16). Po- twierdzeniem nadania mocy apostolskiemu Kościołowi jest także rozesłanie apostołów („Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi. Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem” – Mt 28, 18–20; „Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam” – J 20, 21).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autorytet św. Piotra

To nadane przez Boga zwierzchnictwo często jest kwestionowane i odrzucane – szczególnie w przypadku otwierającego listę apostołów św. Piotra, ale także jego następców. Niektórzy nawet nazywają papieża Antychrystem, lekceważąc przez to fakt, że Pismo Święte – święte słowo Boga – poświadcza daną mu moc.

W ten sposób, odrzucając słowo i autorytet Jezusa Chrystusa, ludzie występują przeciwko nim, w pewnym sensie sami stając się antychrystami.

Pan mówił o przewodnictwie św. Piotra („Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Opoka] i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” – Mt 16, 18–19; „«Paś baranki moje». [...] «Paś owce moje». [...] «Paś owce moje»” – J 21, 15–17; „Ty ze swej strony utwierdzaj twoich braci” – Łk 22, 32).

Reklama

Zostało ono ukazane także kilkakrotnie w Dziejach Apostolskich (por. Dz 1, 13–26 – Piotr przewodniczył zebraniu, na którym wybrano Macieja na apostoła; Dz 2, 14 – Piotr przewodzi apostołom głoszącym Ewangelię w dzień Pięćdziesiątnicy; Dz 2, 41 – przyjął pierwszych nawróconych; Dz 3, 6–7 – Piotr dokonał pierwszego cudu po Pięćdziesiątnicy, uzdrawiając chromego żebraka; Dz 15 – św. Piotr prowadził pierwszy sobór i podjął pierwszą decyzję dogmatyczną, którą poparli potem inni apostołowie oraz cały Kościół).

Także św. Paweł, składając św. Piotrowi wizytę po nawróceniu („[...] udałem się do Jerozolimy, aby poznać się z Kefasem, i zatrzymałem się u niego [tylko] piętnaście dni” – Ga 1, 18), potwierdził jego prymat.

Podziel się cytatem

Reklama

Niektórzy mówią, że ponieważ św. Paweł otwarcie sprzeciwił się św. Piotrowi („Gdy następnie Kefas przybył do Antiochii, otwarcie mu się sprzeciwiłem, bo na to zasłużył” – Ga 2, 11), odrzucił w ten sposób jego zwierzchnictwo. Nigdzie jednak Paweł nie zakwestionował roli Piotra jako przewodnika. Owszem, powiedział wprost, w czym jego zdaniem św. Piotr się pomylił, ale nigdy nie podważył jego autorytetu.

Reklama

To znak dla wszystkich członków Kościoła, że gdy pojawia się w jego łonie błąd, można wystąpić i przedyskutować sprawę z zamiarem naprawienia wszelkich możliwych pomyłek. Święty Paweł nie opuścił Kościoła ani nie doprowadził do jego rozłamu, lecz nadal go rozwijał i umacniał jego jedność – to kolejny znak potwierdzający, że wszyscy, którzy kochają naszego Pana, Jezusa Chrystusa, są do tego wezwani („Usiłujcie zachować jedność Ducha dzięki więzi, jaką jest pokój. Jedno jest Ciało i jeden Duch [...]. Jeden jest Pan, jedna wiara, jeden chrzest” – Ef 4, 3–5; „[...] wezwani w jednym Ciele” – Kol 3, 15).

Każdy z członków Kościoła został powołany do tego, by go jednoczyć, umacniać oraz pomagać mu się rozwijać. Aby to było możliwe, każdy musi się poddać woli Boga oraz Jego władzy, nie zaś woli człowieka. Od czasu do czasu w Kościele będą się zdarzały nieporozumienia, a nawet błędy. Każdy człowiek powinien jednak pamiętać o tym, że Kościół jest Ciałem Chrystusa napełnionym Duchem Świętym i że gdy pojawi się niezgoda i błąd, Bóg je naprawi na swój sposób i we właściwym czasie.

Podziel się cytatem

Reklama

Prosi On natomiast każdego, by bronił tego, co właściwe. Niech nie czyni tego jednak ze złością, rozżaleniem i chęcią szkodzenia Kościołowi, ale z pewnością, że Bóg nad wszystkim panuje. Niech każdy robi to z łagodnością, miłością, życzliwie i w duchu przebaczenia. Bóg prosi, żebyśmy się modlili o naprawę błędów i o to, by Kościół z każdej próby, którą przechodzi, wyszedł umocniony i świętszy.

Reklama

Powinniśmy postrzegać takie chwile jako sprawdzian wiary i posłuszeństwa. Jeśli wówczas ktoś całkowicie ufa, że Bóg naprawi każdy błąd, i ofiarowuje Mu z miłością te trudności, a nawet cierpienia, przez które przechodzi, Bóg posługuje się tym, by wylać łaskę umocnienia Kościoła i tej osoby.

Reklama

Przeciwna postawa może osłabić w nas wiarę do tego stopnia, że odmówimy posłuszeństwa wybranym przez Boga ludziom, a przez to także Bożej woli. To w takich chwilach Szatan za pomocą swoich sztuczek stara się zwieść nas na manowce zwątpienia, niepewności, chaosu i buntu, dostrzegając okazję do podzielenia i osłabienia Kościoła Bożego. W tych właśnie czasach ludzie muszą dołożyć szczególnych starań, by zaufać Bogu, że to właśnie Jego wola się stanie.

Artykuł zawiera fragment z książki Alana Amesa "Co jest prawdą?", wyd. Esprit. Sprawdź więcej: Zobacz

2021-09-02 10:29

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czytanie duchowne - jego znaczenie

[ TEMATY ]

duchowość

wiara

Magdalena Kucova/fotolia.com

Nie lekceważąc więc metod ścisłych i stosując je tam, gdzie mogą być pożyteczne, kierownik duchowy musi mieć inne również sposoby, które mogą ducha modlitwy wykrzesać i rozwinąć. Zwróci więc bardzo pilną uwagę na czytanie religijne. Ogół dusz cierpi dziś na zastraszającą „awitaminozę”. Cóż dziwnego, że trudno się modlić, jeżeli duch ludzki jest pozbawiony myśli o Bogu i poznania Boga.

Wyschnięty, stwardniały, zmęczony pracą idzie na modlitwę bez ochoty. Na modlitwie zupełnie nie ma skąd czerpać: jego umysł jest jałowy, jego uczucie odrętwiałe, od dawna nie rozgrzane gorącością Bożej prawdy. I chcemy by z serca tego człowieka płynęła modlitwa, a tymczasem on jest duchowym głodomorem. Gdy chce się modlić osaczają go nieprzebrane roje roztargnień.

CZYTAJ DALEJ

Dni Krzyżowe 2024 - kiedy wypadają?

2024-04-25 13:08

[ TEMATY ]

Dni Krzyżowe

Karol Porwich/Niedziela

Z Wniebowstąpieniem Pańskim łączą się tzw. Dni Krzyżowe obchodzone w poniedziałek, wtorek i środę przed tą uroczystością. Są to dni błagalnej modlitwy o urodzaj i zachowanie od klęsk żywiołowych.

Czym są Dni Krzyżowe?

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję