Reklama

Chrześcijańskie korzenie przyszłości

Niedziela lubelska 40/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święto Podwyższenia Krzyża św. stało się dla środowiska lubelskiego dniem rozpoczęcia Międzynarodowego Kongresu Kultury Chrześcijańskiej " Sacrum i kultura. Chrześcijańskie korzenie przyszłości". Miejscem wykładów były aule Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, a także udostępnione do tego celu niektóre kościoły. Spotkania modlitewne odbywały się w archikatedrze lubelskiej oraz w kościele akademickim KUL. Towarzyszące Kongresowi imprezy kulturalne, w czasie których można było posłuchać muzyki poważnej i współczesnej, obejrzeć przedstawienia teatralne, projekcje filmowe i wystawy, ubogacały spotkania ludzi szukających w takiej formie przeżywania czasu zjednoczenia różnorako myślących środowisk.

Pierwszym punktem Kongresu była Eucharystia sprawowana późnym wieczorem w archikatedrze lubelskiej. Przeżywana w Liturgii tajemnica krzyża stała się znakiem poszukiwań międzyludzkiej solidarności i budowania odpowiedzialności za kulturę. Współczesność uwypukla potrzebę dostrzegania zadań stojących przed Kościołem na polu przekształcania kultury. Prawdy te przypomniał abp Józef Życiński witając koncelebrujących biskupów, kapłanów, siostry zakonne, przedstawicieli uniwersytetów, władz wojewódzkich, miejskich, oraz zgromadzonych wiernych, w dużej części młodych uczestników pielgrzymek jubileuszowych do Rzymu oraz na Jasną Górę. W sposób specjalny zostali wyróżnieni goście: przewodniczący liturgii kard. Miloslav Vlk (arcybiskup Pragi i przewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy), kard. Paul Poupard (przewodniczący Papieskiej Rady Kultury), arcybiskupi Tadeusz Kondrusiewicz z Moskwy i Tadeusz Gocłowski z Gdańska oraz bp Henryk Tomasik (odpowiedzialnym z ramienia Episkopatu za duszpasterstwo młodzieży w Polsce). Oprawę muzyczną liturgii przygotował Chór Akademicki KUL pod batutą Grzegorza Pecki, który wykonał m.in. Missa Brevis Mozarta.

W homilii Metropolita Lubelski ukazał w krzyżu, jako znaku pojednania, wielki odnośnik do kultury. Współczesne pojednanie ma dziać się przez wcielanie - przyjmowanie wszystkiego co ludzkie, z wszystkimi dobrami, słabościami i efektywną przemianą kultury przez budowanie jedności zasadą solidarności. W procesie globalizacji można budować jedność przez przepływ informacji i naśladowanie dobrych wzorców. Za wzór takich przemian kulturowych - wnoszenia ducha Ewangelii w świat - zostali postawieni biskupi pasterzujący teraz w państwach byłego bloku wschodniego. W dalszej części homilii można było usłyszeć wezwanie do przemian na płaszczyźnie ducha. Potrzeba dzisiaj odrzucenia rozczarowań i pesymizmów, aby duchowa energia przemieniała współczesny świat. Wszystkie te zamierzenia mogą być przeprowadzone tylko pod warunkiem współpracy z Bogiem w osobistej przemianie swojego życia i tworzonej kultury.

Mocnym akcentem Liturgii była rozbudowana modlitwa wiernych. W językach francuskim i czeskim oraz polskim można było usłyszeć przesłanie o wierności prawdzie budowanej na fundamencie ośmiu błogosławieństw; odkrywania prawdy o świecie, człowieku i Bogu; potrzebie budowania pokoju na świecie; wierności Ewangelii w czasie wytyczania szlaków poszukiwań i działań.

Na zakończenie uroczystości przemawiali zaproszeni goście. Kard. Poupard przesłał pozdrowienia dla uczestników Kongresu od Ojca Świętego. Nadzieją na przemianę Europy ma być pamięć o historii oraz nadzieja na przyszłość, którą jest jedynie Jezus Chrystus. On wnosi nowy zapał, dynamikę działań i nadzieję dojścia do celu. Abp Kondrusiewicz zarysował problemy Kościoła w Rosji i zachęcał do wierności krzyżowi Chrystusa oraz stałej obrony przesłania płynącego z tej tajemnicy. Tajemnica odkupienia i zbawienia jest dalej fundamentem kultury Rosji, Polski i całej Europy. Głosem scalającym uroczystą Mszę św. było przesłanie kard. Vlka, który przemawiając w języku św. Wojciecha wyakcentował prawdę, iż kultura ma swoje korzenie w Kościele przez relację odniesienia każdego człowieka do Boga. Kongres może się stać w czasie sekularyzacji drogą nowego przeżywania sacrum: stałego dotykania Boga i przeżywania Go w świecie. Piękno płynące z kultury może stać się odblaskiem Boga. Spotkania kongresowe powinny stać się polem współczesnej ewangelizacji.

Liturgiczne rozpoczęcie kongresu połączył swoją osobą i wystąpieniem następnego dnia kongresu Wielki Kanclerz KUL abp Józef Życiński. Zgromadzonym w auli kard. Stefana Wyszyńskiego w KUL nakreślił potrzebę wymiany myśli przy poszukiwaniu odpowiedzi na problemy dotyczące współczesnej kultury. Potrzeba dzisiaj przede wszystkim kultury solidarności; odpowiedzialności za wartości; odnalezienia zadań, wyzwań i interpretacji, dzięki którym uwyraźni się we współczesnym świecie odpowiedzi płynące z Ewangelii. Wstęp ten stał się komentarzem do przywitania gości kongresu reprezentujących znane ośrodki myśli filozoficznej i teologicznej. W szczególny sposób zostali przywitani przedstawiciele władz państwowych i lokalnych, którzy w szczególny sposób odpowiedzialni są za budowanie " dojrzałej kultury". Punktem centralnym rozpoczęcia kongresu było odczytanie listu Jana Pawła II:

Jego Ekscelencja Ksiądz Arcybiskup Józef Życiński, Metropolita Lubelski, Wielki Kanclerz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Drogi Księże Arcybiskupie, Dziękuję za powiadomienie o mającym się odbyć w dniach 15-17 września br. w Lublinie Kongresie Kultury Chrześcijańskiej. Na ręce Księdza Arcybiskupa - Organizatora tego Kongresu - przesyłam środowisku naukowemu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz wszystkim uczestnikom serdeczne pozdrowienia. Na początku pragnę powtórzyć to, co już kiedyś powiedziałem: "Człowiek żyje prawdziwie ludzkim życiem dzięki kulturze. Jego życie jest kulturą i nie może obejść się bez kultury. On jest sprawcą i twórcą kultury, w niej się wyraża i w niej się potwierdza. Świat wartości i sensu wpływa na naturę ogólnoludzkich więzi, łącząc różnorodne tradycje w kulturalnym dziedzictwie ludzkości. To kultura wyraża kształt i wielkość naszego człowieczeństwa" ( por. Przemówienie w siedzibie UNESCO, 2.06.1980 r.). Od dwóch tysięcy lat religia chrześcijańska kształtuje kulturę europejską, która stała się wspólnym naszym dobrem. Ewangelia ukazuje nam świat wielkich wartości, istotnych dla naszego duchowego dziedzictwa. Naszym wspólnym zadaniem jest poszukiwanie środków, dzięki którym wartości te będą niezmiennie odgrywać swą ważną rolę kulturotwórczą, służąc budowie świata wolności i prawdy, miłości, sprawiedliwości i pokoju. Jezusowe słowa: "Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu" ( Mk 16, 15) stają się tu wezwaniem i przynaglają do działania. W świecie współczesnym, podlegającym procesowi globalizacji, istnieje szczególna potrzeba budowania kultury solidarności opartej na szacunku dla osoby ludzkiej i dla wartości ludzkiego życia. Winniśmy zdawać sobie tu jasno sprawę z zagrożenia, jakie dla naszej epoki stanowi jednowymiarowa wizja kultury. Kultura bowiem winna urzeczywistniać całego człowieka w jego transcendencji nad rzeczami, nie pozwolić mu się rozpłynąć w materializmie czy konsumizmie lub ulec negatywnym niejednokrotnie wpływom wiedzy i technologii. Nie wolno nam nigdy zapomnieć, że jeżeli mówimy i myślimy o kulturze, to przede wszystkim o jej związku z człowiekiem. Jakże ważna staje się w tym kontekście potrzeba sięgania do chrześcijańskiego dziedzictwa, z którego bogactwa czerpały całe pokolenia żyjące przed nami. Myślę tu z wdzięcznością również o twórcach polskiej kultury. Ich dorobek duchowy, a zwłaszcza świadectwo życia przeżywanego jako wielkoduszny dar dla bliźnich, stanowi cenny wkład w kulturę naszego Narodu. Uniwersalne wartości chrześcijańskie uświadamiają nam naszą wspólną odpowiedzialność za przyszłość kontynentu europejskiego, za całą rodzinę ludzką i za kształt kultury w nowym tysiącleciu. Realizując to zadanie, włączamy się w misję zbawczą Kościoła, która przemienia - dzięki łasce Ducha Świętego - oblicze ziemi i formy kultury. Przyczyniamy się tym samym do kontynuowania tej wielkiej tradycji, w której chrześcijaństwo potrafiło konsekwentnie dzielić " radości, nadzieje, smutki i trwogę ludzi współczesnych" (por. "Gaudium et spes", 1). Uczestnikom Kongresu życzę, aby podjęta na tym spotkaniu refleksja nad kulturą stała się pomocna w rozwiązywaniu współczesnych problemów człowieka i budowaniu na naszej ziemi cywilizacji miłości i prawdy. Wszystkim z serca błogosławię.

Watykan, 5 września 2000 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Klinika Gemelli: papież spał dobrze przez całą noc

2025-03-03 08:17

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Vatican Media

Klinika Gemelli

Klinika Gemelli

W 18. dniu pobytu papieża w rzymskiej Poliklinice Gemelli Watykan poinformował w poniedziałek rano, że Franciszek "dobrze wypoczął przez całą noc". Stan 88-letniego papieża określany jest jako stabilny i nadal złożony.

W niedzielnym wieczornym biuletynie medycznym podkreślono, że Franciszek nie potrzebował już mechanicznej wentylacji, którą wcześniej stosowano u niego po piątkowym kryzysie oddechowym.
CZYTAJ DALEJ

Niemcy: samochód wjechał w ludzi w Mannheim

2025-03-03 13:58

[ TEMATY ]

ludzie

wypadek

Niemcy

samochód

fsHH/pixabay.com

W poniedziałek samochód z dużą prędkością wjechał w tłum w centrum Mannheim na południowym zachodzie Niemiec - podały niemieckie media. Według ich ustaleń kilka osób zostało poważnie rannych. Na miejscu trwa duża operacja policyjna.

Policja zaapelowała do mieszkańców Mannheim, by unikali centrum miasta.(PAP)
CZYTAJ DALEJ

Irlandia: Historia o tym, jak pewien ksiądz pomógł zbudować lotnisko

2025-03-03 20:45

[ TEMATY ]

Irlandia

By Djm-leighpark - Own work/commons.wikimedia.org

Ireland West Airport

Ireland West Airport

Spoglądanie w niebo nie jest dla księży niczym niezwykłym. Jednak w małym miasteczku Knock w zachodniej Irlandii pewien ksiądz zwrócił się do nieba w zupełnie inny sposób: podarował Irlandii lotnisko. Historia Jamesa Horana to także historia człowieka, który się nigdy nie poddał.

Horan pochodził z prostej rodziny, jego ojciec był drobnym rolnikiem i winiarzem. Urodził się w 1911 roku, a w 1936 roku został księdzem. Już w pierwszych latach posługi duchownego można zauważyć, że podchodził do swoich obowiązków z wielkim entuzjazmem. Zachodnia część Irlandii była (i częściowo nadal jest) bardzo odległa, nie było tam prawie żadnych dużych miast, a środowisko rolnicze nie oferowało perspektyw. Horan nie akceptuje tego ot tak. Zajmuje się budową sali tanecznej, która ma łączyć ludzi, a także zbiera pieniądze podczas podróży po różnych miastach USA. Już wówczas martwił się, że wiele osób wyprowadza się z powodu ubóstwa, i chce poprawić ich warunki życia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję