Reklama

Papież i młodzi

Międzynarodowe Spotkania Młodych stały się inicjatywą kościelną organicznie związaną z pontyfikatem Jana Pawła II. Obecny Papież jest ich inicjatorem, ale i duchowym inspiratorem, a co drugi rok ich uczestnikiem i centralną postacią od początku, gdy sam był jeszcze młody i w pełni sił fizycznych, do dzisiaj, gdy zmęczony jest starością, przytłoczony nieznośnym ciężarem uporczywej choroby, uciążliwym ubytkiem sił fizycznych, przeobrażającym się w - z ogromnym wysiłkiem znoszone - kalectwo.
Ukształtowany przez wydany w 1985 r. "List do młodych" pień międzynarodowych Spotkań Młodych w miarę rozrastania się niejako w potężny organizm życia kościelnego pokrywał się nowym listowiem w zależności od miejsca, gdzie się odbywał, klimatu życia Kościoła, falowania losów życia ludzkości. Dwa ostatnie międzynarodowe Spotkania - w 2000 r. w Rzymie i w 2002 r. w Toronto - zachowując swoją fundamentalną łączność i czasową bliskość - posiadały swój własny koloryt i swoistą dynamikę. Wydaje się, że będzie celowe zestawienie tych dwu wielkich wydarzeń w życiu Kościoła, zwłaszcza że w obydwu brał czynny udział Ojciec Święty, ale w jakżeż różnych uwarunkowaniach swego zdrowia oraz atmosfery, jaka wokół pontyfikatu Jana Pawła II panowała w okresie pierwszego i drugiego Spotkania.

Niedziela Ogólnopolska 41/2002

Adam Bujak/Biały Kruk

Droga Krzyżowa wśród wieżowców w centrum Toronto

Droga Krzyżowa wśród wieżowców w centrum Toronto

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rzym, 15-20 sierpnia 2000. XV Światowy Dzień Młodzieży

To był inny aniżeli zazwyczaj Rzym, Miasto Wieczne. Nie było w nim prawie jego stałych mieszkańców. Wiadomo - mese Agosto - czas wakacyjnych emigracji. Ale był inny jeszcze powód tego pustego wtedy Wiecznego Miasta. Władze Rzymu w perspektywie Jubileuszowego Spotkania Młodych zaapelowały do mieszkańców miasta, ażeby, w miarę możności, zostawić je dla spodziewanego napływu młodzieży. Miał to być napływ wyjątkowy i taki był. Reprezentanci 163 narodowości w dwumilionowej masie zalali Święte Miasto, ale nie tylko fizyczną obecnością. Rzym - stolica Roku Jubileuszowego. Atmosfera głębokiego religijnego skupienia nurtowała te setki tysięcy młodych dusz ludzkich. Budzącymi zdumienie i głębokie zamyślenie transparentami tego religijno-mistycznego zauroczenia wypełniającego jubileuszowy Rzym żywiołu młodości były cztery wydarzenia: tłumne odwiedzanie świętych bram bazylik odpustowych z Bazyliką św. Piotra na czele, manifestacyjna spowiedź w Circo Massimo, masowa wręcz, półmilionowa Droga Krzyżowa w Koloseum i nocne czuwanie z 19 na 20 sierpnia na Tor Vergata, zwieńczone Mszą św. w niedzielę 20 sierpnia z ostatnim przemówieniem Papieża - tego Papieża, który był dominującą postacią tych wielkich dni i tego imponującego zgromadzenia ludzi młodych, których różniły z Papieżem wiekowo dziesiątki lat. Różniły, ale nie dzieliły. Przeciwnie, magnetyczna siła przyciągała ich do siebie, manifestując się entuzjazmem nasyconym miłością, przywiązaniem tej dwumilionowej rzeszy i rozpromienieniem bezgranicznym szczęściem twarzy Papieża. Na pożegnanie z dwoma milionami swoich młodych przyjaciół dał im w gorące dłonie jak płonącą żagiew hasło: Chrystus wczoraj, dziś i na zawsze, a oni sami klarownie wyjaśnili rdzeń tego magnetyzmu, który ich trzyma z niepohamowaną siłą przy nim: "On nas rozumie, a my rozumiemy jego".
XV Jubileuszowe Spotkanie Młodych w Rzymie wycisnęło niewątpliwie swój szczególny ślad na pniu Spotkań Młodych, ale też posiadało po temu szczególnie przyjazne warunki. Centralne ogniwo Wielkiego Jubileuszu - te 2 miliony uczestników i Papież, co prawda nękany już chorobą, ale jeszcze w pełni fizycznie sprawny. To były atuty, które wpłynęły na to, że Jubileuszowe Spotkanie Młodych w Rzymie było wydarzeniem o wyjątkowym wymiarze i wyjątkowym promieniowaniu na Kościół już i tak rozedrgany duchowo łaską Wielkiego Jubileuszu.
Piszącemu te słowa dane było być obecnym w samym centrum tego wyjątkowego wydarzenia Wielkiego Jubileuszu, jakim było XV Spotkanie Młodych Świata w Rzymie. Z następnym Spotkaniem - w Toronto było inaczej. Z głównymi autorami tego wydarzenia i całej wielkiej pielgrzymki do Gwatemali i do Meksyku miał okazję spotkać się zaraz, nazajutrz po ich powrocie, i tym razem ich oczyma zobaczyć to kolejne wydarzenie - spotkania się przedstawicieli 170 narodowości ze sobą, ale przede wszystkim z nim, następcą św. Piotra - Janem Pawłem II.

Toronto 18-28 lipca 2002. XVII Światowy Dzień Młodzieży

Jak Spotkanie w Rzymie, Spotkanie w Toronto miało elementy wspólne (katechezy, dialogi, spowiedź św. i Msze św. codzienne, wigilia, nocne czuwanie i zakończenie Mszą św. pod przewodnictwem Ojca Świętego z programowym kazaniem). Ale miało też elementy własne, specyficzne, nadające temu właśnie Spotkaniu szczególne oblicze i swoiste zabarwienie.
Toronto jest w Ameryce, a Ameryka, w tym Kanada, nie jest już po 11 września ub. r. taką samą Ameryką, jaką była przedtem. Runęły pewne mity, zamajaczyły nie do pomyślenia upiory, pojawiły się dokuczliwe ograniczenia, wzmożona troska o bezpieczeństwo. Kanada przeżywa to w mniejszym stopniu aniżeli Stany Zjednoczone, ale nie jest tego wszystkiego całkowicie pozbawiona.
I tak wiadomo, że rząd kanadyjski odmówił wiz wielu pragnącym uczestniczyć w Spotkaniu Młodych z pewnością głównie ze względu na ewentualne pozostanie w Kanadzie ich uczestników, ale na pewno także z obawy przed napływem potencjalnych terrorystów. Nie pozostało to, rzecz jasna, bez wpływu na liczbę uczestników Spotkania w Toronto. Chociaż, jak zapewniał kard. James Francis Stafford, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Świeckich, poczucie lęku istniało raczej u rodziców, aniżeli u samych młodych.
Choć ogólna liczba uczestników nie była tak imponująca, jak podczas niektórych poprzednich Spotkań, to Toronto w niczym nie ustępowało w liczebności narodowościowej. Liczba narodów, które reprezentowali uczestnicy, urosła do 170, w poważnej mierze pochodzili oni z Azji (Japonia, Korea, Indonezja, Filipiny). Liczba ta nadawała Spotkaniu w Toronto ogólnoświatowy rozmach i uniwersalistyczny trend nowej ewangelizacji.
W tym zróżnicowanym żywiole młodych zaznaczała się wyraźnie grupa polska - trzy i pół tysiąca młodych przybyłych z kraju, wzmocniona przez młodzież polonijną kanadyjsko-amerykańską. To, co podkreślali moi rozmówcy, to urzekająca gościnność Polonii kanadyjskiej, która prześcigała się w chęci pomocy i uczynności.
Przechodząc już do wymiaru czysto religijnego, poza wyeksponowaniem Krzyża oraz Drogi Krzyżowej, "inscenizowanej" na jednej z głównych ulic Toronto - głęboki podziw budziły spowiedzi, traktowane w sposób widoczny głęboko na serio w kościołach, w których odbywały się katechezy. Nic więc dziwnego, że - jak zauważył wspomniany już kard. Stafford - mieszkańcy Toronto w metrze znajdowali klimat religijnego śpiewu, serdecznej przyjaźni i braterskiej bliskości.
Pozostało na zakończenie dramatyczne przemówienie Ojca Świętego, zamykające Spotkanie w Toronto. Dramatyczne, bo wygłoszone przy końcu gwałtownej ulewy, ale już w promieniach wyglądającego zza ciężkich chmur słońca; dramatyczne - bo w niemal zdechrystianizowanym kraju na wzór krajów Europy Zachodniej, w swojej osnowie jako program dla tych młodych przyszłych gospodarzy świata XXI wieku podawał ewangeliczny radykalizm Ośmiu Błogosławieństw, przedstawiając go jako receptę na prawdziwe szczęście, ale do zrealizowania tylko za cenę dźwigania krzyża jak Chrystus, na sam szczyt Kalwarii. Tylko w ten sposób mogą stać się solą życia dla butwiejącego świata i światłem dla zagubionego w gmatwaninie pozorów i kłamstwa, coraz to bardziej ogarniętego beznadzieją człowieka. A zakończył swe żarliwe przemówienie dramatyczną modlitwą do Chrystusa, gdy sam jeszcze raz przemówił do tych młodych językiem Ośmiu Błogosławieństw i "uczynił ich mężczyznami i kobietami Błogosławieństw - ażeby słowem i czynem rozlewali w tym świecie światło i sól Ewangelii". "Niech staną się świetlanym odblaskiem samego Chrystusa, który jest światłem prawdziwym, które przyszło na ten świat, aby - ktokolwiek w Niego uwierzy - nie umarł, ale miał życie wieczne" (por. J 3, 16).
I tu nastąpił zaskakujący finał: oddaleni o przeszło 50 lat od mówiącego te twarde słowa, schorowanego człowieka w białej sutannie, nie zostali wobec nich obojętni. Wręcz przeciwnie: te 800 tys. ludzi, reprezentujących cały prawie okrąg świata, wybuchnęło entuzjastyczną burzą aprobaty dla przedstawionego im programu, ale i żarliwą miłością i przyjaźnią dla jego autora - Jana Pawła II. Szalejącą burzę przed Mszą św. zakończył, kończąc zarazem XVII Międzynarodowe Spotkanie Młodzieży w Toronto, już nie z czarnych obłoków zachmurzonego nieba pochodzący, ale z tych setek tysięcy młodych serc wypływający potężny grzmot słów-legendy: "Janie Pawle, kochamy Cię".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł ks. Tomasz Burghardt

2025-04-17 15:01

https://ostfriesland.parafialnastrona.pl/wydarzenia-i-galerie

16 kwietnia zmarł ks. Tomasz Burghardt. Kapłan zmarł w 59. roku życia oraz 31. roku kapłaństwa.

Kapłan urodził się 26 lipca 1965 roku we Wrocławiu. Święcenia kapłańskie przyjął 22 maja 1993 roku z rąk kard. Henryka Gulbinowicza. Po święceniach został skierowany na swoją pierwszą placówkę wikariuszowską do parafii pw. Podwyższenia Krzyża św. w Środzie Śląskiej [1993-1996], następnie był wikariuszem w parafii pw. św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu [1996-1997], by następnie trafić do parafii pw. Narodzenia NMP w Lądku Zdrój [1997-2000]. Kolejna placówką wikariuszowską była parafia pw. św. Józefa w Bierutowie [2000-2001] oraz parafia pw. św. Karola Boromeusza w Wołowie [2001-2002]. W 2002 roku ks. Tomasz trafił do parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Oławie [2002-2005]. W latach 2005-2010 został mianowany dyrektorem Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Po 2010 roku pełnił posługę w Niemczech. Najpierw do 2013 roku w Polskiej Misji Katolickiej w Münster, a po 2013 roku aż do dziś był proboszczem w czterech katolickich niemieckojęzycznych Parafiach: Geeste, Dalum, Groß Hesepe i Osterbrock w Dekanacie Emsland Mitte oraz Duszpasterzem dla Katolików Języka Polskiego w Ostfriesland i Emsland.
CZYTAJ DALEJ

Abp Marek Jędraszewski w Kalwarii Zebrzydowskiej: Teraz odbywa się sąd nad Polską

2025-04-18 14:17

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

Kalwaria Zebrzydowska

fot. Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

- Teraz odbywa się sąd nad Polską. Głównym prześladowanym i najbardziej zagrożonym jest bowiem dzisiaj małe, niewinne i bezbronne dziecko, które zabija się śmiertelnym uderzeniem w jego serce. Zabija się je dosłownie i w przenośni – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski w Wielki Piątek podczas Drogi Krzyżowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Arcybiskup powiedział do zebranych, że Chrystus, zawieszony między ziemią a niebem, osądził cały świat w imię Krzyża, który stał się najgłębszym, wzruszającym i przejmującym wyrazem miłości miłosiernej Boga do ludzi. Chwila, w której Zbawiciel wypowiedział ostatnie słowa, stała się momentem ostatecznej klęski ojca wszelkiego kłamstwa, zła i śmierci. – Pokonując szatana, sprawcę wszelkiego kłamstwa i grzechu, zawieszony na Krzyżu Jezus osądził również wszystkich świadomych i mniej świadomych współpracowników oraz współuczestników dzieła szatana. Odbywając sąd nad światem, Jezus odbył także sąd nad tymi, którzy Go sądzili. Sąd Najwyższej Prawdy – powiedział metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję