Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Niech wszelkie stworzenie wielbi Boga

Niedziela Ogólnopolska 29/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dn 3, 57-88. 56 - z Jutrzni na niedzielę III tygodnia

1. W trzecim rozdziale Księgi Daniela umieszczona jest niezwykła modlitwa litanijna, prawdziwa pieśń stworzeń, której różne fragmenty zawarte są w wielu miejscach w Liturgii Godzin.
Przed chwilą wysłuchaliśmy podstawowej części tej pieśni, usłyszeliśmy jakby chór kosmiczny, ujęty - niczym w ramy - w dwie podsumowujące antyfony:
"Błogosławiony jesteś na sklepieniu nieba - pełen chwały i sławny na wieki.
Wszystkie Pańskie dzieła, błogosławcie Pana, chwalcie i wywyższajcie Go na wieki!" (Dn 3, 56-57).
Między tymi dwiema aklamacjami wznosi się uroczysty hymn chwały, którego wyrazem jest powtarzające się wezwanie: "Błogosławiony" - formalnie chodzi tu o zachętę do wychwalania Boga, skierowaną do całego stworzenia; w rzeczywistości mamy tu do czynienia z pieśnią wdzięczności, jaką wierni zanoszą do Pana za wszystkie cuda wszechświata. Człowiek przemawia w imieniu całego stworzenia, by chwalić Boga i Mu dziękować.
2.Hymn ten, śpiewany przez trzech młodych Żydów, którzy zachęcają wszystkie stworzenia do wychwalania Boga, przechodzi w sytuację dramatyczną. Trzej młodzieńcy, prześladowani przez władcę Babilonii, znajdują się w rozpalonym piecu z powodu swej wiary. Chociaż grozi im śmierć męczeńska, nie wahają się śpiewać radośnie i sławić Boga. Przeszywający, przejmujący ból próby ustępuje, zdaje się znikać wobec modlitwy i kontemplacji. Właśnie ta postawa ufnego zawierzenia powoduje interwencję Boga. W Księdze Daniela czytamy sugestywną opowieść: " Anioł Pański zstąpił do pieca wraz z Azariaszem i jego towarzyszami i usunął płomień ognia z pieca, sprowadzając do środka pieca jakby orzeźwiający powiew wiatru, tak że ogień nie dosięgnął ich wcale, nie sprawił im bólu ani nie wyrządził krzywdy" (Dn 3, 49-50). Koszmary rozwiewają się niczym mgła w promieniach słońca, strach mija, cierpienie ustępuje, gdy całe jestestwo człowieka staje się chwałą i ufnością, oczekiwaniem i nadzieją. Taką siłę ma modlitwa, gdy jest czysta, intensywna, pełna zawierzenia Bogu - daje bezpieczeństwo i zbawienie.
3. W Pieśni trzech młodzieńców ukazana jest swego rodzaju kosmiczna procesja, która wyrusza z nieba zamieszkanego przez anioły, gdzie świeci słońce, jest księżyc i są gwiazdy. Stamtąd, z nieba, Bóg zsyła na ziemię dar wód (por. Dn 3, 60), tzn. deszcze i rosy (por. Dn 3, 64).
I oto zaczynają wiać wichry, wybucha żar, a wraz z porami roku przychodzą upał i chłód, skwar lata, ale także szron, lody i śniegi (por. Dn 3, 65-70. 73). Do pieśni chwalącej Stwórcę poeta włącza rytm czasu, dzień i noc, światło i ciemności (por. Dn 3, 71-72) . W końcu wzraca uwagę także na ziemię, poczynając od górskich szczytów, które zdają się łączyć ziemię z niebem (por. Dn 3, 74-75).
W tym momencie do wysławiania Boga przyłączają się wszystkie rośliny rosnące na ziemi (por. Dn 3, 76), źródła niosące życie i świeżość, morza i rzeki ze swymi obfitymi i tajemniczymi wodami ( por. Dn 3, 77-78). Śpiewak obok ryb przywołuje również "wieloryby i stworzenia morskie" (por. Dn 3, 79), jako znak pierwotnego chaosu wód, któremu Bóg narzucił granice (por. Ps 93 [92], 3-4; Hi 38, 8-11; 40, 15-41, 26). Potem ukazane zostaje rozległe i urozmaicone królestwo zwierząt, które żyją i poruszają się w wodzie, na ziemi i na niebie ( por. Dn 3, 80-81).
4. Człowiek - to ostatnia postać stworzenia, która pojawia się na scenie. Najpierw jest spojrzenie na wszystkich "synów ludzkich" (por. Dn 3, 82); potem uwaga skupia się na Izraelu, ludzie Bożym (por. Dn 3, 83); następnie przychodzi kolej na tych, którzy poświęcili się całkowicie Bogu, nie tylko jako kapłani (por. Dn 3, 84), ale także jako świadkowie wiary, sprawiedliwości i prawdy. Są to "słudzy Pańscy", "duchy i dusze sprawiedliwych", "święci i pokornego serca", wśród których wyróżniają się trzej młodzieńcy: Chananiasz, Azariasz i Miszael, którzy stali się głosem wszystkich stworzeń w powszechnej i nieustannej pieśni chwały (por. Dn 3, 85-88).
Ustawicznie rozbrzmiewają trzy słowa wysławiające Pana, niczym w litanii: "Błogosławcie, chwalcie, wywyższajcie". To właśnie jest prawdziwa istota modlitwy i śpiewu: sławić Pana bez ustanku, w radości spowodowanej przynależnością do chóru obejmującego wszystkie stworzenia.
5. Na zakończenie naszego rozważania oddajmy głos Ojcom Kościoła, jak Orygenes, Hipolit, Bazyli z Cezarei, Ambroży z Mediolanu, którzy komentowali opowieść o sześciu dniach stworzenia ( por. Rdz 1, 1-2, 4a) biorąc pod uwagę właśnie Pieśń trzech młodzieńców. Ograniczymy się do przytoczenia komentarza św. Ambrożego, który, odnosząc się do czwartego dnia stworzenia (por. Rdz 1, 14-19), wyobraża sobie, że ziemia przemawia, a mówiąc o słońcu, widzi wszystkie stworzenia zjednoczone w wysławianiu Boga: "Zaprawdę dobre jest słońce, ponieważ służy, pomaga mej płodności, karmi moje owoce. Zostało ofiarowane dla mojego dobra, dane, aby się dla mnie trudziło. Jęczy wraz ze mną, aby nadeszło przybranie za synów i odkupienie rodzaju ludzkiego, abyśmy i my mogli zostać wyzwoleni z niewoli. U mego boku wraz ze mną sławi Stwórcę, wraz ze mną zanosi hymn do Pana Boga naszego. Gdzie słońce błogosławi, tam błogosławi i ziemia, błogosławią drzewa owocowe, błogosławią zwierzęta, błogosławią wraz ze mną ptaki" (Sześć dni stworzenia, SAEMO, I, Mediolan-Rzym 1977-1994, ss. 192-193).
Nikt nie jest wykluczony z błogosławieństwa Pana, nawet potwory morskie (por. Dn 3, 79). Mówi bowiem dalej św. Ambroży: " Również węże wysławiają Pana, albowiem natura ich i ich wygląd ukazują naszym oczom jakieś piękno i pokazują, że mają jakieś usprawiedliwienie" ( Sześć dni stworzenia, ss. 103-104). Tym bardziej więc my, istoty ludzkie, powinniśmy dołączyć do tego pochwalnego chóru nasz radosny i ufny głos, któremu towarzyszy konsekwentne życie, zgodne z zasadami wiary.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Miał wady, ale pięknie kochał” – wywiad z siostrzenicą bł. P. G. Frassatiego

[ TEMATY ]

bł. Pier Giorgio Frassati

Luciana Frassati/Wikipedia

Bł. Pier Giorgio Frassati

Bł. Pier Giorgio Frassati

„Bł. Pier Giorgio żył w świecie na sto procent. Miał wady, był prawdziwym człowiekiem. Ale przy tym był prawdziwym chrześcijaninem. To były jego dwie komplementarne tożsamości i jedna nie zawadzała drugiej. Do tego był bardzo kreatywny, a jednocześnie niesłychanie praktyczny" – mówi Wanda Gawrońska, 95-letnia siostrzenica bł. Pier Giorgia Frassatiego. W Krakowie znajduje się ulica Luciany Frassati-Gawrońskiej, jej matki i ukochanej siostry bł. Pier Giorgia. Jej wujek jest z kolei patronem tegorocznych ŚDM w Lizbonie. Z Wandą Gawrońską rozmawiałam w Rzymie, gdzie mieszka na stałe.

Izabela Hryciuk (IH): Mówi się, że Pier Giorgio miał trudne relacje z ojcem. Czy wiadomo, jak ojciec przeżył śmierć syna?

CZYTAJ DALEJ

Słowacja: w kwietniu przyszłego roku narodowa pielgrzymka do Rzymu

2024-07-04 18:17

[ TEMATY ]

Rzym

Słowacja

#Pielgrzymka

Adobe Stock

Biskupi zapraszają wszystkich ludzi dobrej woli na Narodową Pielgrzymkę do Rzymu. Odbędzie się ona w dniach od 3 do 6 kwietnia 2025 roku - czytamy w komunikacie z obrad słowackiego episkopatu, które miały miejsce w dniach 3 i 4 lipca w Wyższym Seminarium Duchownym w Nitrze.

Słowaccy biskupi mówili o swej wizycie ad limina Apostolorum, która odbyła się w dniach 2-8 czerwca br. Chwalili jej dobre przygotowanie i przebieg, zwłaszcza uroczystości przy grobach Apostołów, spotkania w urzędach Kurii Rzymskiej i innych instytucjach oraz rozmowę z Ojcem Świętym. Przewodniczący episkopatu, abp Bernard Bober wskazał, że główne przesłanie papieża do wiernych na Słowacji to zachęta do pogłębienia życia modlitwy i nadziei płynącej z przebaczenia i pojednania.

CZYTAJ DALEJ

„Jesteśmy dla pielgrzymów” - rozpoczęły się praktyki paulińskich kleryków

2024-07-04 20:13

[ TEMATY ]

Jasna Góra

klerycy

Paulini

BPJG

Na Jasnej Górze rozpoczęły się praktyki paulińskich kleryków. Jest zwyczajem, że w wakacje bracia z Wyższego Seminarium Duchownego Zakonu Paulinów z krakowskiej Skałki przybywają tutaj, by pełnić różne posługi m.in. w Kaplicy Matki Bożej, Bazylice, zakrystii, ale też np. w refektarzu. Jak podkreślają najważniejszy jest dla nich czas spędzony z pielgrzymami.

- Każde praktyki na Jasnej Górze są inne i z każdych wynosimy coraz więcej. Na czwartym roku przyjmujemy posługę akolitatu czyli mamy możliwość np. udzielania wiernym Komunii Świętej, dla mnie to najpiękniejsza służba, bo „dajemy Boga innym” – powiedział br. Mateusz Konkol z IV roku. Zauważył, że przyjmowanie intencji mszalnych w jasnogórskiej zakrystii i pomaganie pielgrzymom jest dla niego „wchodzeniem w ich życiowe problemy”, ale też możliwością wsłuchania się w historie o cudach, które wydarzyły się za wstawiennictwem Matki Bożej, np. jak zostali uzdrowieni z ciężkiej choroby czy doświadczyli nawrócenia.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję