NIEMCY
Niemiecki Sąd Konstytucyjny zażądał, aby land Brandenburg umożliwił
nauczanie religii w szkołach. Do chwili obecnej land ten - położony
na terytorium byłej NRD - przewiduje w swoich planach nauczania jeden
neutralny z punktu widzenia wyznaniowego przedmiot zwany LER (Lebenskunde
- nauka o życiu; Ethik; Religionen), mający na celu przekazywanie
wartości. Jednak w 1996 r. Kościół katolicki i luterański, 113 rodziców
i uczniów wraz z frakcją CDU złożyło w Sądzie Konstytucyjnym w Karlsruhe
postulat wprowadzenia do szkół przez rządy landów wyznaniowej nauki
religii.
Artykuł 7 Ustawy Zasadniczej uznaje religię jako oficjalny
przedmiot nauczania w szkołach i dobrowolny udział uczniów w lekcjach
religii. Obecnie religia jest przedmiotem nauczania we wszystkich
landach z wyjątkiem Berlina, Bremy i Brandenburga, a nadto w dziesięciu
spośród szesnastu landów, jeżeli nie uczęszcza się na religię, istnieje
obowiązek uczestnictwa w lekcjach z etyki.
W Brandenburgu jedynie 20% uczniów wyznaje jakąś religię,
z tego 4% stanowią katolicy. Dotychczas, wobec obowiązku uczęszczania
na lekcje LER, Kościół luterański nauczał religii w salach szkolnych
bez zezwolenia władz poza godzinami zajęć lekcyjnych, natomiast Kościół
katolicki uczył dzieci religii w pomieszczeniach parafialnych.
Obecnie Sąd Konstytucyjny zaproponował stronom porozumienie
kompromisowe. Przewiduje ono zachowanie LER w szkołach jako jedynego
zwyczajnego przedmiotu związanego z religią, z tym, że uczniowie
uczestniczący w lekcjach religii udzielanych przez Kościoły mogą
być zwolnieni z LER. Równocześnie państwo ma obowiązek pomocy finansowej
celem zorganizowania klas o charakterze wyznaniowym i obowiązek zapewnienia
odpowiedniego miejsca dla lekcji religii w rozkładzie zajęć.
Kościoły uczestniczące w sporze wyraziły swoje zadowolenie
z propozycji sędziów w Karlsruhe, jakkolwiek zamierzają zbadać możliwości
praktycznej realizacji tego rozstrzygnięcia.
FRANCJA
Dyskusja nad możliwością pogodzenia nauczania religii i reformy
godzin lekcyjnych toczy się we Francji. Tam religia jest nauczana
poza szkołą, lecz ustawa Ferry z 1882 r. przewiduje, że "podstawowe
szkoły publiczne winny mieć jeden wolny dzień w tygodniu, oprócz
niedzieli, ażeby rodzice mogli zapewnić swoim dzieciom nauczanie
wybranej przez siebie religii". Dotychczas takim wolnym od lekcji
szkolnym dniem jest środa. W soboty przed południem odbywają się
normalne lekcje.
Wraz z upowszechnieniem weekendów wielu rodziców i nauczycieli
domaga się zaprowadzenia wolnej soboty i przeniesienia sobotnich
lekcji na inny dzień tygodnia. Kościół nie chce się zgodzić na to,
ażeby wolna od lekcji sobota została zaprowadzona kosztem środowych
lekcji religii, jeżeli bowiem lekcje religii zostaną przeniesione
na sobotę, należy się obawiać, że liczne rodziny przestaną posyłać
dzieci na sobotnią naukę religii.
Rektor Akademii Paryskiej, najwyższej władzy szkolnej
w stolicy Francji, zaproponował po pięć godzin lekcyjnych od poniedziałku
do piątku do godz. 16.00, natomiast w środę lekcje te miałyby się
kończyć o godz. 15.30 - celem umożliwienia zorganizowania katechezy.
Kard. Jean-Marie Lustiger pyta: Kto dowiezie dzieci ze
szkół do parafii?
Pomóż w rozwoju naszego portalu