Hiszpania: ludzie Kościoła krytykują ograniczenia dot. udziału w nabożeństwach
W Hiszpanii nasila się krytyka ze strony hiszpańskich biskupów oraz stowarzyszenia Chrześcijańskich Adwokatów w związku z obowiązującymi w kraju restrykcjami sanitarnymi ograniczającymi udział wiernych w nabożeństwach.
W większości regionów w Mszach św. nie może uczestniczyć więcej niż 25 osób. Do środy publicznie skrytykowali utrzymywane pomimo spadku dynamiki zakażeń limity w dostępie do świątyń m.in. ordynariusze diecezji Burgos, Valladolid, Santander oraz Walencji.
Jedną ze wspólnot autonomicznych Hiszpanii, która zniosła w ostatnich dniach limit udziału 25 osób w nabożeństwach była Kastylia i Leon, gdzie na lokalne władze naciskały zarówno władze organizacji Chrześcijańskich Adwokatów, jak też lokalni biskupi. Zadowolenie z usunięcia ograniczeń wyraził też sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Hiszpanii bp Luis Argüello. Hierarcha wskazał, że zakaz wstępu jedynie 25 osób, bez uwzględniania powierzchni świątyni, był nielogiczny, “przesadny i dyskryminujący wiernych”, a jego likwidację uznał za uzasadnioną.
Krytyczny wobec ograniczeń w dostępie do świątyń jest również biskup Santander Manuel Sanchez Monge. Hierarcha wskazał, że w czterech położonych na terenie jego diecezji gminach liczbę wiernych podczas mszy św. zredukowano do 10. Opowiedział się za koniecznością wprowadzenia zasady wyliczania limitów w liczbie wiernych podczas nabożeństwa w zależności od wielkości kościoła.
Zgromadzenie Sióstr Adoratorek Niewolnic Najświętszego Sakramentu i Miłości otrzymało 13 kwietnia w Madrycie Nagrodę Praw Człowieka Króla Hiszpanii. Uhonorowano je za pracę na rzecz kobiet – ofiar handlu żywym towarem i przemocy. W uroczystości wręczenia nagrody wzięli udział król Hiszpanii Filip VI, Obrońca Ludu [hiszpański odpowiednik rzecznika praw obywatelskich – KAI] – Soledad Becerril i rektor stołecznego Uniwersytetu Alcalá de Henares prof. Fernando Galván.
„Dziękuję, zwłaszcza w imieniu «ich», licznych młodych kobiet, a nawet dziewcząt, które po bolesnym doświadczeniu wykorzystywania, po długim procesie przyjęcia ich i wyzwolenia żyją dziś zintegrowane ze społeczeństwem” – powiedziała, odbierając wyróżnienie, przełożona generalna tej wspólnoty zakonnej s. Teresa Valenzuela Alborno. Podkreśliła, że kobiety te później często same działają na rzecz poprawy sytuacji w rodzinach i w swoim otoczeniu. „Są to mężne niewiasty, odważne bojowniczki, które codziennie uczą nas oporu, wytrzymałości, zdolności odzyskiwania sił, pokładania nadziei w możliwościach swoich i naszych jako całego społeczeństwa” – stwierdziła s. Teresa.
Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym
Ciała bezdomnych często chowane są w anonimowych grobach. Zmienić to postanowiła Warszawska Fundacja Kapucyńska. To pierwszy taki pomysł w kraju
Choć każdy z nas po śmierci może liczyć na takie same mieszkanie w Domu Ojca, to na ziemi panują inne zasady. Widać to doskonale na cmentarzu południowym w Antoninie, gdzie są całe kwatery, w których nie ma kamiennych pomników. Dominują skromne ziemne groby z próchniejącymi drewnianymi krzyżami. Wiele z nich zamiast imienia i nazwiska ma na tabliczce napisaną jedynie datę śmierci, numer identyfikacyjny oraz dwie litery N.N.
- O tym, że przybywa takich bezimiennych mogił dowiedziałem się od przyjaciół. Wówczas postanowiliśmy rozpocząć akcję rozdawania bezdomnym nieśmiertelników, czyli blaszek podobnych do tych, które noszą wojskowi. Na każdej z nich wygrawerowane jest imię i nazwisko właściciela - mówi kapucyn br. Piotr Wardawy, inicjator akcji nieśmiertelników wśród bezdomnych.
O skuteczność tej akcji przekonamy się w przyszłości. Jednak pierwsze skutki już poznaliśmy, gdy jeden z kapucyńskich „nieśmiertelnych” zmarł na Dworcu Centralnym. - Dzięki metalowym blachom na szyi policja wiedziała, jak on się nazywa oraz skontaktowali się klasztorem kapucynów przy Miodowej. Tu bowiem był jego jedyny dom - mówi Anna Niepiekło z Fundacji Kapucyńskiej.
Kapucyni zorganizowali zmarłemu pogrzeb z udziałem braci, wolontariuszy oraz innych bezdomnych. Msza św. z trumną została odprawiona na Miodowej, a później pochowano go z imieniem i nazwiskiem na cmentarzu południowym w Antoninie. - Dla całej naszej społeczności była to bardzo wzruszająca uroczystość - podkreśla Niepiekło.
Żyjemy w epoce, w której cyfrowy świat stał się nowym kontynentem - miejscem rozmów, idei i poszukiwania sensu. Pojawia się pytanie: kim jest „katolicki influencer” i jak wygląda jego misja w cyfrowym świecie - przestrzeni pełnej możliwości, ale i zagrożeń? „W świecie ulotności i półprawd trzeba głosić nadzieję, która jest trwała i zakorzeniona w Chrystusie” - wskazała dr hab. Monika Przybysz, medioznawca z Instytutu Edukacji Medialnej Wydziału Teologicznego UKSW.
28 i 29 lipca w Rzymie odbędzie się jubileusz dedykowany katolickim influencerom i ewangelizatorom internetowym. To historyczne wydarzenie zgromadzi cyfrowych ewangelizatorów z całego świata, by wspólnie się modlić, dzielić doświadczeniami i umacniać w misji głoszenia Chrystusa w sieci.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.