Reklama

Główną bohaterką jest muzyka

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KATARZYNA WOYNAROWSKA: - Znany w Polsce Festiwal "Gaude Mater" ma już 10 lat. Jubileusze zawsze skłaniają do refleksji, podsumowań. Jak przez to dziesięciolecie zmieniał się Festiwal, jego formuła, program, charakter?

MAŁGORZATA NOWAK: - Formuła się nie zmieniła. Jest nią nadal prezentacja muzyki różnych religii. Zmienili się wykonawcy. Na początku w większości były to zespoły amatorskie. Z czasem przybywało coraz więcej profesjonalistów, zawodowców. Pojawiło się więcej imprez towarzyszących: teatr uliczny, działania plastyczne, teatralne. Działania towarzyszące jako część Festiwalu zostały zaakceptowane przez publiczność, ale procentowo zdecydowanie przeważa muzyka.

- Dobra muzyka powinna kreować gusty słuchaczy. Czy po 10 latach Festiwal "Gaude Mater", który cieszy się uznaniem specjalistów, dopracował się też wiernej publiczności? Czy udało się nauczyć ludzi słuchania, niełatwej często, religijnej muzyki poważnej?

- Każda impreza po latach zapracowuje sobie na swoją publiczność. Ale czy kreuje gusty? Myślę, że jest to sztuka znalezienia złotego środka. Trzeba wyważyć to, co my, muzycy, chcemy pokazywać, mając na uwadze potrzeby i oczekiwania słuchaczy. Okazuje się, że te dwie rzeczy są najczęściej rozbieżne. Publiczność bardzo chętnie słucha na przykład muzyki gospel, szczególnie czarnoskórych muzyków, muzyki muzułmańskiej albo tak modnego dzisiaj chorału gregoriańskiego. A nam, organizatorom, chodzi o polską muzykę współczesną, która nie wykreowana, nie będzie egzystować. W pierwszych latach koncerty polskich prawykonań sakralnych miały najsłabszą frekwencję z wszystkich koncertów Festiwalu. Bo polska muzyka współczesna jest trudna w odbiorze dla niewyrobionych słuchaczy, mało komunikatywna. W tej chwili nie mamy problemów z frekwencją na tych koncertach. Ale żeby się udało, musiały być spełnione pewne warunki, przede wszystkim najlepsi wykonawcy - żeby ludzie przyszli "na nazwisko" - i perfekcyjne wykonanie, co daje możliwość dalszej egzystencji, już poza Festiwalem. Paweł Łukaszewski, częstochowski kompozytor, miał tutaj 2 lata temu prawykonanie swojej Missa pro patria. Mimo że muzyka ta stanowiła oprawę Mszy św., na końcu rozległy się oklaski modlących się wtedy w Bazylice Jasnogórskiej ludzi. Od tego czasu utwór miał już 8 wykonań w kraju, wydanie płytowe, kilka emisji radiowych i telewizyjnych. W zeszłym roku Pan Paweł otrzymał za ten utwór Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Kompozytorzy piszący dla Festiwalu muzykę nieodpłatnie dobrze o tym promocyjnym charakterze imprezy wiedzą.

- Co zaliczyłaby Pani do największych sukcesów Festiwalu?

- Sukcesem jest fakt, że udaje się nam zapraszać do Polski naprawdę wielkich ludzi ze świata muzyki. Sukcesem jest też niewątpliwie to, że Festiwal wypracował sobie grono stałych uczestników, i to z grona najlepszych. Co roku śpiewa u nas czołówka polskich chórów: Schola Cantorum Gedanensis, Camerata Silesia, Chór Uniwersytetu im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego (dawniej Chór Akademii Teologii Katolickiej).
Wreszcie jako sukces traktujemy to, że udaje się nam skutecznie promować muzykę i muzyków. W 1991 r. wystąpiła na Festiwalu Akademia Chóralna z Moskwy. Absolutna ekstraliga muzyczna. W 1991 r. sprowadzenie artystów z Rosji było nie lada wyczynem, którego dokonał dyr. Krzysztof Pośpiech. Tamten koncert był rewelacyjny, nieporównywalny z żadnym innym. Kiedy zapraszaliśmy tych artystów ponownie, w 1993 r., mieli już status europejskiej gwiazdy z własnym menedżerem, planami koncertów. Pierwszy raz wystąpili w białych albach, drugi - w smokingach od renomowanych kreatorów mody. Okazało się, że wtedy, w 1991 r., usłyszał ich ktoś na naszym Festiwalu i po prostu "kupił", zaczął sprzedawać, lansować w całej Europie.

- W tym roku po raz drugi Festiwal zaszczyci Krzysztof Penderecki, a wiadomo, że Mistrz niezwykle rzadko występuje w kraju, jest rozchwytywany w świecie. Jak namówiliście go na występ?

- Krzysztof Penderecki ma w zwyczaju brać udział tylko w koncertach poświęconych jakimś ważnym wydarzeniom lub dedykowanych wybitnym osobistościom. Rok temu koncertował w Częstochowie w rocznicę zbrodni katyńskiej. W tym roku mistrz Penderecki zażyczył sobie, by jego występ zadedykować Ojcu świętemu, w związku z 80. urodzinami Jana Pawła II.

- Jubileuszowy Festiwal zobowiązuje do jubileuszowego programu. Czy wobec tego szykuje się jakiś specjalny program?

- Polecam koncert inauguracyjny - Credo Krzysztofa Pendereckiego, utwór nagrodzony w Cannes. Inne hity Festiwalu to: The Jackson Singers, czarnoskórzy muzycy afroamerykańscy, śpiewający gospel; Joseph Malowany, kantor Wielkiej Synagogi Żydowskiej w Nowym Jorku, i Moskiewski Męski Chór Żydowski; cieszący się zawsze dużym zainteresowaniem koncert muzyki cerkiewnej; koncert poświęcony pamięci Jana Sebastiana Bacha; koncert chorału gregoriańskiego w wykonaniu męskiej scholi z Wiednia; zespół "śląsk", który będzie śpiewał pieśni maryjne. Oczywiście - gorąco polecam - kilkakrotne podczas Festiwalu, spotkania z polską muzyką sakralną. Będą to m.in. prawykonania: Msza Jasnogórska Sławomira Stanisława Czarneckiego oraz Pieśni Pielgrzymów Edwarda Bogusławskiego i Chrystus Pantokrator Juliusza Łuciuka. Wydarzeniom muzycznym towarzyszyć będzie wystawa malarstwa Polski pielgrzym, wernisaż malarstwa Stanisława Rodzińskiego - rektora krakowskiej ASP i prezentacje Sceny Plastycznej KUL. Ale, oczywiście, główną bohaterką Festiwalu będzie muzyka.

- Dziękuję za rozmowę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matko z Loreto spod Kamieńczyka, módl się za nami...

2024-05-28 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Wlodzimierz Redzioch / Niedziela

Święty Domek w Loreto

Święty Domek w Loreto

Historia powstania kaplicy w Loretto sięga drugiej połowy XX wieku. Po licznych perypetiach i utrudnieniach ze strony władz, kaplica stanęła wreszcie w stanie surowym w roku 1959. Już 19 marca 1960 roku została odprawiona pierwsza Msza św.

Rozważanie 29

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Włoszczowska

Niedziela kielecka 18/2014, str. 4-5

[ TEMATY ]

Matka Boża

Autorstwa Mqrcin79 - Praca własna, commons.wikimedia.org

Po raz pierwszy na kartach historii Włoszczowa pojawiła się w 1154 r., kiedy to Henryk Sandomierski przekazał Joannitom z Zagości małą wieś o nazwie Vloszczova. Miejscowość przechodziła z rąk do rąk, by w XVI wieku trafić w posiadanie możnego rodu Szafrańców.

Od połowy tego wieku notuje się wzrost znaczenia Włoszczowy. Dzięki Hieronimowi Szafrańcowi, staroście chęcińskiemu, w 1539 r. król Zygmunt I Stary nadaje jej prawa miejskie. Włoszczowa rozwija się, lecz nie jest to rozwój gwałtowny. Na początku XIX wieku jest znowu wsią, a utracone prawa miejskie w latach insurekcji kościuszkowskiej odzyskuje w 1815 r. Kilkadziesiąt lat później, w 1867 r., staje się centrum utworzonego powiatu. Szybko zwiększa się liczba mieszkańców, wśród których znaczny procent to Żydzi. Według ks. Jana Wiśniewskiego „Nad szarzyzną małomiasteczkowych domów góruje tu starożytna świątynia i nowozbudowany gmach miejscowego gimnazjum”. Aż trudno uwierzyć, że jeden z takich szarych małomiasteczkowych domów był miejscem, w którym nastąpiły wydarzenia na trwale zmieniające historię miejscowości. Aby je poznać, trzeba cofnąć się kilkaset lat.

CZYTAJ DALEJ

Nawet wtedy, kiedy spała, Maryja czuwała nad jej bezpieczeństwem. Historia pewnych objawień

2024-05-28 21:27

[ TEMATY ]

książka

objawienia

Mat.prasowy

Prywatne objawienia mogą mieć charakter proroczy i być cenną pomocą w lepszym zrozumieniu i życiu Ewangelią w określonym czasie - pisał papież Benedykt XVI w "Verbum Domini".

Matka Maleńkiego Nic

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję