Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Efekt zbiórki przerósł ich oczekiwania. Sprzęt medyczny już pomaga

Paulina Grochowska, Kuba Jurzyk oraz Golden Gate String Quartet wystąpili na 9. „Pogorskim kolędowaniu”. Przy tej okazji drogą internetową odbyła się zbiórka pieniędzy na zakup koncentratorów tlenu. Efekt zbiórki przerósł oczekiwania organizatorów.

[ TEMATY ]

kolędowanie

koncert charytatywny

koncentratory tlenu

Pogórskie Kolędowanie

Od prawej: ks. Ignacy Czader, Dariusz Kupka i Michał Augul z zakupionymi koncentratorami tlenu.

Od prawej: ks. Ignacy Czader, Dariusz Kupka i Michał Augul z zakupionymi koncentratorami tlenu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Występ miał wymiar charytatywny, dlatego organizatorzy uruchomili wirtualny koszyk. Również w trakcie kolędowania trwała zbiórka pieniędzy na koncentratory tlenu do darmowej wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego działającej przy parafii NMP Królowej Polski w Pogórzu.

Sprzęty wypożyczane są nie tylko parafianom, ale każdemu potrzebującemu bez względu na miejsce zamieszkania i wyznanie. Na ekranie podczas transmisji pojawiały się kwoty wpłacone za pośrednictwem platformy „Donate” i „zrzutka.pl”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bez zbiórki charytatywnej te koncerty nie miałyby sensu. Wiele osób, także w Pogórzu, zachorowało na Covid-19, a niektórzy utracili to, co mieli najcenniejszego – życie. Obecnie coraz więcej starszych osób najzwyczajniej boi się położyć w szpitalu. Dlatego postanowiliśmy, że będziemy zbierać na sprzęt, który pomaga przetrwać chorobę w warunkach domowych, gdy nie wymaga ona hospitalizacji – zaznaczają inicjatorzy kolędowania Dariusz Kupka i Michał Augul, który założył charytatywny koszyk na platformie zrzutka.pl. – Zakładaliśmy, że super scenariuszem będzie zakup 4 urządzeń do wypożyczalni w Pogórzu. Udało się kupić 5 koncentratorów tlenu dla chorych dzięki ofiarności ludzi dobrej woli! – nie kryją radoścu Dariusz Kupka i Michał Augul. Jeden z koncentratorów od razu został wypożyczony po przywiezieniu do Pogórza.

Reklama

Kolędowanie w wykonaniu gwiazd odbyło się na pogórskiej scenie w niedzielę 27 grudnia. W kościele NMP Królowej Polski w Pogórzu wystąpili: Paulina Grochowska, Kuba Jurzyk oraz Golden Gate String Quartet.

Z powodu sytuacji epidemicznej to wydarzenie, organizowane rokrocznie z wielkim rozmachem i gromadzące w kościele setki ludzi, tym razem było transmitowane online.

Epidemia zmieniła wiele w naszym życiu, także to, w jaki sposób się komunikujemy. Dlatego tym razem „Pogorskie kolędowanie” grało w domach. Zachęciliśmy widzów, by pisali komentarze w mediach społecznościowych w trakcie transmisji, dając nam tym samym znak, że są z nami – mówi Dorota Kochman, która prowadziła muzyczne spotkanie z Dariuszem Kupką. – Zawsze ilekroć pozwolisz, by Bóg pokochał innych przez ciebie, jest Boże Narodzenie. Takiego Bożego Narodzenia życzyliśmy publiczności w tych trudnych czasach będących z nami przed ekranami komputerów i telewizorów – dodaje D. Kochman.

Reklama

Koncert rozpoczął się noworocznymi życzeniami, które złożył w gwarze cieszyńskiej Patryk Domagała z Drogomyśla – laureat powiatowego konkursu w Pierśćcu „Tu sóm moji korzynie”. Następnie zaproszone gwiazdy wykonały znane i mniej znane polskie kolędy. – U mnie w domu zawsze śpiewało się kolędę: „Przybieżeli do Betlejem pasterze”. W święta Bożego Narodzenia gdy tylko ktoś wchodzi do mieszkania, śpiewem tej kolędy witam przybyłych gości – mówi Kuba Jurzyk. – Mimo iż pochodzę z Lubelszczyzny – mieszkałam jakiś czas na Pomorzu – to pośrednio jestem związana z tymi terenami, ponieważ mój teść pochodzi ze Skoczowa. Dlatego dedykowałam wszystkim mieszkańcom tych terenów kolędę: „Przybieżeli do Betlejem” – dodaje Paulina Grochowska.

Proboszcz parafii ks. Ignacy Czader zapewnia, że odbiór oglądających transmisję w domu był znacznie lepszy, niż w świątyni dzięki staraniom operatora dźwięki Marcina Macheja. – To był rzeczywiście prawdziwy koncert kolęd. Wykonawcy swoją grą i śpiewem wprowadzili w kościele niezwykły nastrój. Występ artystów był godny świątyni i tej tajemnicy, którą tutaj głosili i wyśpiewali – zaznacza ks. Ignacy Czader. Koncert można obejrzeć na kanale YouTube „Pogorskie kolędowanie”.

O wydarzeniu pisaliśmy w Niedzieli na Podbeskidziu nr 3 na 17 stycznia 2021 r.

2021-01-26 21:06

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bartnicky zagrał w Cieszynie. Koncert dostępny online

[ TEMATY ]

kolędowanie

koncert online

Bartnicky

MJscreen COK Dom Narodowy

Zespół Bartnicky wystąpił w Cieszynie.

 Zespół Bartnicky wystąpił w Cieszynie.

Zespół Bartnicky wystąpił w kościele św. Marii Magdaleny w Cieszynie. Ten koncert był inny od poprzednich – wykonawcy i publiczność spotkali się tym razem… wirtualnie. Premiera była transmitowana na Facebooku Cieszyńskiego Ośrodka Kultury.

– Ponieważ nie możemy być razem w kościele, to chociaż w ten sposób – wirtualnie – chcemy się z wami dzielić radością, głosić ją i przekazywać, że Bóg się narodził, że ponownie możemy przeżywać tę tajemnicę. Życzymy, abyście w słowach kolęd odnaleźli Jezusa i aby ta radość towarzyszyła wam w waszych domach – powiedział wikariusz parafii ks. Jakub Kuliński, witając publiczność zgromadzoną online na koncercie.
CZYTAJ DALEJ

Św. Katarzyna z Genui

Drodzy bracia i siostry! Dzisiaj chciałbym wam powiedzieć o kolejnej, po św. Katarzynie Sieneńskiej i św. Katarzynie z Bolonii świętej noszącej imię Katarzyna. Myślę o św. Katarzynie z Genui, znanej przede wszystkim z powodu jej wizji czyśćca. Tekst, który opisuje jej życie i myśl, został opublikowany w tym liguryjskim mieście w 1551 r. Jest podzielony na trzy części: „Życie i nauka”, „Udowodnienie i wyjaśnienie czyśćca” - bardziej znana jako Traktat oraz „Dialog między duszą a ciałem”. Redaktorem końcowym był spowiednik Katarzyny, ks. Cattaneo Marabotto. Katarzyna urodziła się w Genui w 1447 r. Była ostatnią z pięciorga dzieci. Została osierocona przez ojca, Giacomo Fieschi, gdy była jeszcze dzieckiem. Matka, Francesca di Negro, dała jej dobre wychowanie chrześcijańskie, na tyle, że starsza z dwóch córek została zakonnicą. W wieku szesnastu lat Katarzyna został wydana za mąż za Giuliano Adorno, człowieka, który po wielu doświadczeniach militarnych i handlowych na Bliskim Wschodzie, powrócił do Genui, aby się ożenić. Życie małżeńskie nie było łatwe, także ze względu na charakter małżonka, uzależnionego od hazardu. Sama Katarzyna miała początkowo skłonność do prowadzenia pewnego rodzaju życia światowego, w którym jednakże nie mogła odnaleźć spokoju. Po dziesięciu latach, w jej sercu było głębokie poczucie pustki i goryczy. Nawrócenie rozpoczęło się 20 marca 1473 r., dzięki wyjątkowym przeżyciom. Udawszy się do kościoła świętego Benedykta i klasztoru Matki Bożej Łaskawej, aby się wyspowiadać, klękając przed kapłanem, „otrzymała - jak sama pisze - ranę w sercu, ogromną miłość ku Bogu”, z bardzo jasną wizją swojej nędzy i wad, a jednocześnie dobroci Boga, że omal nie zemdlała. Z tego doświadczenia zrodziła się decyzja, która ukierunkowała całe jej życie: „Nigdy więcej świata, nigdy więcej grzechów” (por. Vita mirabile, 3rv). Wówczas Katarzyna uciekła, przerywając spowiedź. Gdy wróciła do domu, weszła do najodleglejszego pokoju i długo płakała. W tym momencie była już wewnętrznie pouczona o modlitwie i świadoma ogromnej miłości Boga względem niej, grzesznej. Było to doświadczenie duchowe, którego nie mogła wyrazić słowami (por. Vita mirabile, 4r). To właśnie przy tej okazji ukazał się jej cierpiący Jezus, niosący krzyż, jak jest to często przedstawiane w ikonografii świętej. Kilka dni później wróciła do księdza, by w końcu dokonać dobrej spowiedzi. Tutaj zaczęło się owo „życie oczyszczenia”, które przez długi czas było przyczyną jej stałego bólu za popełnione grzechy i pobudziło do przyjmowania pokuty i ofiar, aby ukazać Bogu swoją miłość. Na tej drodze Katarzyna coraz bardziej przybliżała się do Pana, aż do wejścia w to, co nazywa się „życiem zjednoczenia”, to znaczy relacji wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem. W Vita mirabile napisano, że jej dusza była prowadzona i pouczana wewnętrznie jedynie słodką miłością Boga, który dawał jej wszystko, czego potrzebowała. Katarzyna oddała się niemal całkowicie w ręce Pana, aby żyć przez około dwadzieścia pięć lat - jak pisze - „bez pośrednictwa jakiegokolwiek stworzenia, żyć pouczana i rządzona przez samego Boga”(Vita mirabile, 117r-118r), karmiąc się nade wszystko nieustanną modlitwą i Komunią Świętą przyjmowaną każdego dnia, co w jej czasach nie było powszechne. Dopiero wiele lat później Pan dał jej kapłana, który zatroszczył się o jej duszę. Katarzyna zawsze niechętnie zwierzała się i wyrażała doświadczenie swej mistycznej komunii z Bogiem, przede wszystkim ze względu na głęboką pokorę, jaką doświadczała w obliczu łask Pana. Jedynie perspektywa uwielbienia i możliwości pomagania w rozwoju duchowym innych ludzi pobudziła ją, aby powiedzieć innym, co się w niej wydarzyło, począwszy od chwili nawrócenia, które było jej doświadczeniem pierwotnym i podstawowym. Miejscem jej wstąpienia na szczyty mistyki był szpital Pammatone, największy kompleks szpitalny w Genui, którego była dyrektorką i inspiratorką. Tak więc Katarzyna żyła życiem w pełni czynnym, pomimo owej głębi swego życia duchowego. W Pammatone utworzyła się wokół niej grupa zwolenników, uczniów i współpracowników, zafascynowanych jej życiem wiary oraz miłością. Sam jej małżonek Giuliano Adorno, został nim na tyle pozyskany, że porzucił rozpustne życie, aby stać się tercjarzem franciszkańskim, przenieść do szpitala, i pomagać swej żonie. Zaangażowanie Katarzyny w opiekę nad chorymi trwało aż do końca jej ziemskiej pielgrzymki, 15 września 1510 r. Od nawrócenia do śmierci nie było wydarzeń nadzwyczajnych, ale dwa elementy charakteryzują całe jej życie: z jednej strony doświadczenie mistyczne, to znaczy głębokie zjednoczenie z Bogiem, odczuwane jako unia oblubieńcza, a z drugiej opieka nad chorymi, organizowanie szpitala, służba bliźniemu, zwłaszcza najbardziej potrzebującym i opuszczonym. Te dwa bieguny - Bóg i bliźni wypełniają całkowicie jej życie, praktycznie spędzone w obrębie szpitalnych murów. Drodzy przyjaciele, nigdy nie wolno nam zapominać, że im bardziej miłujemy Boga i trwamy w modlitwie, tym bardziej potrafimy prawdziwie kochać otaczające nas osoby, ponieważ będziemy zdolni do dostrzeżenia w każdej osobie oblicza Pana, który kocha bezgranicznie, nie czyniąc różnic. Mistyka nie tworzy dystansu wobec bliźniego, nie tworzy życia abstrakcyjnego, lecz raczej przybliża do drugiego człowieka ponieważ zaczyna się postrzegać świat oczyma i sercem Boga. Myśl Katarzyny o czyśćcu, ze względu na którą jest ona szczególnie znana, jest skondensowana w ostatnich dwóch częściach cytowanej księgi: „Traktat o czyśćcu” i „Dialogu między duszą a ciałem”. Ważne, aby zauważyć, że Katarzyna w swym doświadczeniu mistycznym nie ma nigdy szczególnych objawień o czyśćcu czy też doznających tam oczyszczenia duszach. Jednakże w pismach inspirowanych naszą Świętą jest to element centralny, a sposób jego opisania ma cechy oryginalne, na tle swej epoki. Pierwszy rys indywidualny dotyczy „miejsca” oczyszczenia dusz. W jej czasach przedstawiano go głównie odwołując się do obrazów związanych z przestrzenią: sądzono, że istnieje pewna przestrzeń, gdzie miałby się znajdować czyściec. U Katarzyny jednak czyściec nie jest przedstawiony jako element krajobrazu wnętrzności ziemi: jest to ogień nie zewnętrzny, ale wewnętrzny. Czyściec jest ogniem wewnętrznym. Święta mówi o drodze oczyszczenia duszy ku pełnej komunii z Bogiem, wychodząc od swojego doświadczenia głębokiego bólu z powodu popełnionych grzechów, w porównaniu z nieskończoną miłością Boga (por. Vita mirabile, 171v). Słyszeliśmy, że w czasie nawrócenia Katarzyna nagle odczuwa dobroć Boga, nieskończoną odległość swego życia od tej dobroci oraz palący ogień w swym wnętrzu. To jest ten ogień, który oczyszcza, jest to wewnętrzny ogień czyśćca. Także i tu jest rys oryginalny w porównaniu z myślą tamtej epoki. W istocie nie wychodzi się od zaświatów, aby powiedzieć o mękach czyśćcowych - jak to było w zwyczaju w tym czasie, a być może jeszcze dziś - aby następnie wskazać drogę do oczyszczenia i nawrócenia. Nasza Święta wychodzi od własnego doświadczenia życia wewnętrznego na drodze ku wieczności. Dusza - mówi Katarzyna - przedstawia się Bogu jako nadal związana pragnieniami i cierpieniami wynikającymi z grzechu, a to uniemożliwia jej, aby cieszyła się uszczęśliwiającą wizją Boga. Katarzyna stwierdza, że Bóg jest tak święty i czysty, że dusza zbrukana grzechem nie może się znaleźć w obecności Bożego majestatu (por. Vita mirabile, 177r). Także i my czujemy, jak bardzo jesteśmy oddaleni, jak bardzo jesteśmy pełni tak wielu rzeczy, które uniemożliwiają nam widzenie Boga. Dusza jest świadoma ogromnej miłości i doskonałej sprawiedliwości Boga, i w konsekwencji cierpi, że nie odpowiedziała w sposób prawidłowy i doskonały na tę miłość, a właśnie sama miłość wobec Boga staje się tym samym płomieniem, sama miłość oczyszcza z rdzy grzechu. U Katarzyny można dostrzec obecność źródeł teologicznych i mistycznych, z których zazwyczaj czerpano w owym czasie. W szczególności odnajdujemy typowy obraz zaczerpnięty od Dionizego Areopagity, to jest złotą nić, łączącą serce człowieka z samym Bogiem. Kiedy Bóg oczyścił człowieka, wiąże go cieniutką złotą nicią, jaką jest Jego miłość, i pociąga go ku sobie uczuciem tak silnym, że człowiek staje się „pokonanym, zwyciężonym, pozbawionym siebie”. W ten sposób serce człowieka jest opanowane przez miłość Boga, która staje się jedynym przewodnikiem, jedynym poruszycielem jego egzystencji (por. Vita mirabilis, 246 rv). Owa sytuacja wyniesienia ku Bogu i powierzenia się Jego woli, wyrażona obrazem nici, jest używana przez Katarzynę, aby wyrazić działanie światła Bożego na dusze w czyśćcu, światła, które je oczyszcza i unosi do wspaniałości promienistego blasku Bożego (por. Vita mirabilis, 179r). Drodzy przyjaciele! Święci w swoim doświadczeniu zjednoczenia z Bogiem, osiągają tak głębokie „poznanie” Bożych tajemnic, w którym nawzajem przenikają się miłość i poznanie, że stanowią pomoc dla teologów w ich wysiłkach badawczych, intellectus fidei rozumienia tajemnic wiary, rzeczywistego zgłębienia tajemnic, na przykład, czym jest czyściec. Poprzez swe życie święta Katarzyna poucza nas, że im bardziej kochamy Boga i wchodzimy w zażyłość z Nim na modlitwie, to tym bardziej pozwala się On poznawać i rozpala nasze serca swoją miłością. Pisząc o czyśćcu, Święta przypomina nam podstawową prawdę wiary, która staje się dla nas zachętą do modlitwy za zmarłych, aby mogli oni osiągnąć uszczęśliwiającą wizję Boga w komunii świętych (por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 1032). Pokorna, wierna i wielkoduszna służba, jaką Święta zaoferowała przez całe życie w szpitalu Pammatone, to jasny przykład miłości dla wszystkich i szczególna zachęta dla kobiet, które wnoszą fundamentalny wkład na rzecz społeczeństwa i Kościoła, wraz ze swą cenną pracą, ubogaconą przez ich wrażliwość i poświęcenie się dla najbiedniejszych i najbardziej potrzebujących. Dziękuję. Tłum. st (KAI)/Watykan
CZYTAJ DALEJ

Toruń/ Zawalił się podwieszany sufit w galerii handlowej

2025-09-15 21:38

[ TEMATY ]

Toruń

stock.adobe

Podwieszany sufit zawalił się w poniedziałek w galerii handlowej Toruń Plaza, w części zajmowanej przez kino Cinema City, ale nikomu nic się nie stało. Po wyjściu klientów i personelu obiekt zamknięto – poinformowała rzeczniczka KW PSP w Toruniu st. bryg. Małgorzata Jarocka-Krzemkowska.

Straż pożarna o zdarzeniu została poinformowana krótko przed godz. 18.00. Na miejsce skierowano cztery zastępy straży pożarnej. Okazało się, że oberwał się podwieszany sufit o powierzchni około 100 mkw. nad otwartą przestrzenią będącą holem kina z kasami. Spadający system uszkodził instalację zraszającą będącą częścią systemu przeciwpożarowego, polała się woda i uruchomił się alarm.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję