Reklama

Wrocław uóczy!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co jakiś czas opracowywane są kolejne raporty i rankingi dotyczące nie tylko poziomu nauczania w poszczególnych placówkach, ale również rozwoju w nich samych uczniów. Drugi z tych problemów wzięła na warsztat Centralna Komisja Edukacyjna, publikując raport pracy szkół.
Najnowszy raport jest (zapewne do czasu pojawienia się kolejnego) najbardziej obiektywny. Ocenia nie tylko pojedyncze egzaminy pisane przez ucznia, ale jego rozwój na przestrzeni kilku lat, zestawiając wyniki z testu gimnazjalnego z wynikami maturalnymi. Ponadto bierze pod uwagę nie tylko podstawowe przedmioty, ale całe części: humanistyczną i matematyczno-przyrodniczą. Wszystkie te aspekty tworzą EWD, czyli edukacyjną wartość dodaną - współczynnik być może nie do końca obiektywny i miarodajny, ale jednak ukazujący pewną tendencję.

Od sukcesu do zmarnowania

Reklama

Raport ukazuje także ciekawy podział szkół ze względu na uzyskane wyniki uczniów. Mniej niż w przypadku typowych rankingów liczy się w nim pozycja na liście, a bardziej sama lista i jej nazwa. Szkoły mogły bowiem trafić do pięciu kategorii: szkoły sukcesu (te, które rozwijają potencjał uczniów), szkoły wspierające (przyjmujące uczniów słabych, ale pomagające im w uzyskaniu lepszych wyników), szkoły neutralne (w których poziom uczniów przez 3 lata nie wzrasta ani nie spada), szkoły wymagające pomocy (nie wspierające słabych uczniów) oraz szkoły zmarnowanych szans (marnujące potencjał uczniów). Do której kategorii przyporządkowano placówki zlokalizowane we Wrocławiu - mieście, które przecież tak mocno stawia i, według zapewnień Prezydenta Miasta, nadal będzie stawiać na edukację?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Średnia szkoła

Dawniej określenia „szkoła średnia” bardzo często używano właśnie w stosunku do liceów. W kontekście opublikowanego raportu można by jednak stwierdzić, że Wrocław ma raczej średnie szkoły. Na tle całego kraju nie wyróżniamy się niczym szczególnym. Fakt, że nie jesteśmy też na szarym końcu, ale czy to wystarczające pocieszenie? W części humanistycznej najlepsze wyniki potwierdziły: „dwunastka” i „piątka”. Dołączyła do nich również „czternastka” i inne licea (pełny spis wrocławskich szkół sukcesu obok). Ścisłowców najlepiej rozwijają: „czternastka” i „trójka”. Wsparcia w przedmiotach humanistycznych wymaga siedem miejskich szkół, w matematyczno-przyrodniczych - osiem. Są jednak i takie szkoły we Wrocławiu, które marnują potencjał swoich uczniów.

Czyja wina

Reklama

Nie wypada w tym kontekście nie zapytać, kto za to wszystko odpowiada. Problem w tym, że, jak to zwykle bywa, sukces ma wielu ojców, a porażka najczęściej jest sierotą. Jedni bowiem twierdzą, że te wyniki to wina nauczycieli, którzy nie dość dobrze przekazują wiedzę, używając nieodpowiednich metod. Inni z kolei zrzucą część odpowiedzialności na rodziców oraz na środowisko, w jakim uczniowie funkcjonują poza szkołą. Są wreszcie i tacy, którzy powiedzą, że albo badanie jest nierzetelne, albo po prostu „takie czasy”, że się młodzież uczyć nie chce. Najlepszym wyjściem byłoby winę rozłożyć na wszystkie te aspekty i nad każdym z nich pracować. Problemem pozostaje tylko czas, którego na ratowanie polskiej edukacji zdaje się ubywać. Grunt, żeby zdążyć, zanim w głowach licealistów znów zacznie być aktualne przeświadczenie, że nie matura, a chęć szczera zapewni im w przyszłości byt.

* * *

Wrocławskie Licea Sukcesu:

CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA:
1. XII LO, pl. Orląt Lwowskich
2. V LO, ul. Grochowa
3. XIV LO, al. Brucknera
4. XIII LO, ul. Hauke Bosaka
5. III LO, ul. Składowa
6. VII LO, ul. Krucza
7. II LO, ul. Parkowa
8. IV LO, ul. Świstackiego
9. Liceum Dwujęzyczne nr 4, ul. P. Skargi
10. VIII LO, ul. Zaporoska
11. IX LO, ul. P. Skargi
12. X LO, ul. Piesza

CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA:
1. XIV LO, ul. Brucknera
2. III LO, ul. Składowa
3. VII LO, ul. Krucza
4. XII LO, pl. Orląt Lwowskich
5. XIII LO, ul. Hauke-Bosaka
6. VIII LO, ul. Zaporoska
7. IX LO, ul. P. Skargi

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie do Słowa Bożego: Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka

2025-11-24 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.
CZYTAJ DALEJ

Dykasteria Nauki Wiary: małżeństwo otwiera na nieskończoność

2025-11-25 12:05

[ TEMATY ]

Watykan

małżeństwo

Vatican Media

Opublikowana Nota doktrynalna „Una caro. Elogio della monogamia” (Jedno ciało. Pochwała monogamii) ukazuje małżeństwo jako wyłączną i wzajemną przynależność, w której pełny dar z siebie staje się przestrzenią wolności i otwarciem na nieskończoność. Dokument akcentuje znaczenie miłości małżeńskiej i wrażliwości na ubogich, a zarazem jednoznacznie potępia wszelką przemoc - fizyczną i psychiczną - przypominając, że „małżeństwo nie jest posiadaniem”.

W czasach indywidualizmu i konsumpcjonizmu Dykasteria wzywa do wychowywania młodych do miłości rozumianej jako odpowiedzialność i nadzieja pokładana w drugim człowieku.
CZYTAJ DALEJ

Nigeria/ Uratowano 24 uczennice uprowadzone w zeszłym tygodniu

2025-11-25 21:08

Adobe Stock

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

Wszystkie 24 dziewczynki, które uprowadzili w zeszłym tygodniu ze szkoły uzbrojeni napastnicy w nigeryjskim stanie Kebbi, zostały uwolnione – poinformował we wtorek prezydent Nigerii Bola Tinubu.

Dziewczynki porwano 17 listopada z żeńskiej szkoły z internatem. W tym dniu władze podały, że uprowadzono 25 dziewcząt, ale z wtorkowego oświadczenia prezydenta wynika, że było ich 24. - Czuję ulgę, że wszystkie 24 dziewczynki są już w domu. Musimy teraz pilnie rozmieścić w najbardziej zagrożonych rejonach więcej żołnierzy, by uniknąć kolejnych porwań – oznajmił prezydent.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję