Reklama

Ofiara przemocy nie musi być bierna (3)

Przemoc stosowana wobec członków rodziny jest przestępstwem i jako takie podlega osądzeniu i karze.

Niedziela legnicka 43/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ANNA GUZIK: - Kiedy mamy do czynienia z przemocą w rodzinie w świetle prawa?

REGINA HANISZEWSKA: - Przestępstwo przemocy w rodzinie opisane jest w art. 207 § 1 kodeksu karnego. Z przepisu tego wynika, że „kto znęca się psychicznie lub fizycznie nad osobą najbliższą...”, podlega karze pozbawienia wolności do lat pięciu. Osoba najbliższa to mąż, żona, dzieci, rodzice, rodzeństwo, członkowie rodziny szeroko rozumianej. Najczęściej jednak tymi osobami są kobiety i dzieci, a sprawcami przemocy - mężczyźni, nierzadko będący pod wpływem alkoholu.

- Na jaką pomoc w zakresie prawnym może liczyć ofiara przemocy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Osoba pokrzywdzona przemocą w rodzinie powinna zgłosić się w tej sprawie na policji lub do prokuratury. Jeśli składa zawiadomienie na piśmie, opisuje pokrótce, kto i w jaki sposób się nad nią znęcał. Jeżeli po przyjęciu zawiadomienia od pokrzywdzonego policja ustali, że zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa znęcania, wszczyna dochodzenie i zbiera dowody. Są to zeznania pokrzywdzonej, świadków, w tym także członków rodziny, znajomych, sąsiadów, orzeczenia lekarskie o doznanych obrażeniach ciała i inne. Podczas pierwszego przesłuchania osoba pokrzywdzona otrzymuje na piśmie pouczenie o przysługujących jej uprawnieniach w prowadzonym postępowaniu. Istotą tych pouczeń jest to, aby pokrzywdzony wiedział, że jest stroną postępowania, że może składać wnioski dowodowe, brać udział w postępowaniu przed sądem, jako oskarżyciel posiłkowy itp. W sytuacji kiedy znęcanie się sprawcy nad członkami rodziny ma charakter drastyczny i zagrażający ich bezpieczeństwu, istnieje możliwość ustanowienia zakazu kontaktowania się sprawcy z pokrzywdzonymi lub nakazania mu opuszczenia mieszkania zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonymi, a nawet zastosowania wobec niego tymczasowego aresztu. Ofiara przemocy w rodzinie powinna w przypadku awantury wywoływanej najczęściej przez pijanego męża zawiadomić o tym właściwą jednostkę policji, która w takiej sytuacji sporządza tzw. niebieską kartę, będącą dowodem przemocy w rodzinie. Postępowania w sprawie przemocy w rodzinie nie są łatwe i wymagają wielu czynności dowodowych. Znacznym utrudnieniem jest fakt, że do takich sytuacji dochodzi nie w miejscach publicznych, a w tzw. czterech ścianach. Często ofiary cierpią w milczeniu przez dłuższy czas, nie szukają pomocy, nie wiedzą, gdzie ją znaleźć. Często także wydaje się im, że muszą cierpieć dla dobra rodziny, a szczególnie dzieci, ze wstydu, bo co ludzie powiedzą… W sytuacji, kiedy osoba pokrzywdzona szuka pomocy w różnych instytucjach, np. w ośrodku pomocy społecznej, ośrodku leczenia uzależnień, psychologa, lekarza, udowodnienie sprawcy winy jest dużo łatwiejsze.

- Najważniejsze jest więc, żeby ofiara przemocy zdecydowała się podjąć jakieś kroki prawne?

Reklama

- Tak, choć i tu zdarzają się sytuacje, gdy kobieta zgłosi się na policję, złoży zawiadomienie o przestępstwie, a po jakimś czasie wycofuje się z tego. Na usprawiedliwienie swojej decyzji podaje, że to był tylko jednorazowy wypadek, nic się nie stało, mąż się poprawił i ona chce dać mu szansę. Policja nie jest związana taką deklaracją. Jednakże trudno jest prowadzić postępowanie wbrew woli pokrzywdzonej. Ona jest w takiej sprawie najważniejszym źródłem informacji, ale ma prawo aż do zakończenia postępowania przed sądem odmówić składania zeznań. Nie pomaga uświadamianie, że skoro sprawca stosował przemoc wcześniej, to z całą pewnością zrobi to ponownie. Pozostaje zatem umorzenie prowadzonego postępowania. Ale często po niezbyt długim czasie od umorzenia pokrzywdzone ponownie zgłaszają stosowanie przemocy przez sprawcę. Wtedy jednak są bardziej zdecydowane i zależy im na pozytywnym dla nich zakończeniu postępowania. Niekiedy dodatkową trudność w uzyskaniu od pokrzywdzonej zeznań o znęcaniu się nad nią i dziećmi przez męża stanowi fakt, że jest on jedynym żywicielem rodziny. Wystąpienie przeciw niemu oznacza pozbawienie siebie i dzieci środków do życia. W takiej sytuacji duża rola przypada organizacjom pozarządowym i ośrodkom pomocy społecznej niosącym pomoc materialną pokrzywdzonym.

- O ile przemoc fizyczna może być łatwa do udowodnienia, o tyle trudniej jest wykazać, że członkowie rodziny są molestowani psychicznie. Jak udowodnić psychiczne znęcanie?

- Istotnie, jest w tym przypadku pewna trudność, ale to nie powinno zrażać osoby pokrzywdzonej przed zawiadomieniem organów ścigania o takim zachowaniu sprawcy. Ważne wówczas są jej konsekwentne zeznania i wskazanych przez nią świadków, a także orzeczenia lekarskie, jeśli w związku z taką formą przemocy korzystała z pomocy lekarza, np. psychiatry oraz informacje uzyskane z komisji ds. zwalczania uzależnień, jeśli sprawca znęcania stawał przed taką komisją.

- Od jakiegoś czasu słyszymy wiele o brutalnych zachowaniach wobec dzieci.

- W takich sytuacjach podejmujemy szczególne starania, aby dla dobra dzieci matka lub ojciec chcieli współpracować z prokuratorem i policją i doprowadzić do ukarania sprawcy. Jeśli pokrzywdzonymi są małoletnie dzieci, przesłuchuje się je jednorazowo i w szczególnych warunkach. Oprócz tego, że przeciwko sprawcy prowadzone jest dochodzenie, to prokuratura występuje do sądu rodzinnego o ograniczenie lub pozbawienie władzy rodzicielskiej sprawców znęcających się nad dziećmi. Kieruje też wniosek do komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi o zobowiązanie sprawcy do leczenia odwykowego, jeśli źródłem przemocy jest alkohol.

Reklama

- A przemoc seksualna w małżeństwie?

- Do współżycia seksualnego potrzebna jest zgoda i męża, i żony. Zatem kiedy któreś z małżonków przy użyciu przemocy zmusza drugiego do współżycia, możemy mówić o gwałcie. Zdarzają się sytuacje, kiedy pokrzywdzona w sprawie o znęcanie zeznawały o zmuszaniu ich przy użyciu siły do współżycia. W takim wypadku sprawca odpowiada nie tylko za znęcanie, ale także za zagrożony surowszą karą gwałt.

- Gdy kobieta jest konsekwentna, udaje się uzyskać wyrok skazujący sprawcę. Na ile jest to skuteczne narzędzie w zwalczaniu przemocy domowej?

Reklama

- Kiedy jest to dla sprawcy pierwszy wyrok za łagodniejsze formy znęcania (wyzywanie, awantury, poszturchiwania itp.), sąd orzeka karę pozbawienia wolności z warunkowym jej zawieszeniem np. na 2 lata. Oznacza to, że sprawca nie odbywa kary. Sąd może także zobowiązać skazanego do zaprzestania kontaktowania się z pokrzywdzoną, do podjęcia leczenia odwykowego, do zaprzestania nadużywania alkoholu. Jeżeli w okresie, na jaki sąd zawiesił wykonanie kary, skazany znęca się nad rodziną i pokrzywdzona zawiadomi o tym prokuraturę lub sąd, może nastąpić zarządzenie wykonania kary. Niestety, z doświadczenia wiem, że nawet odbycie kary nie oducza przemocy. W takiej sytuacji pokrzywdzona powinna ponownie zawiadomić o negatywnym zachowaniu sprawcy. Czasem przychodzą do mnie kobiety i pytają, co można zrobić, bo mąż po powrocie z więzienia znów się znęca?

- Co zatem jeszcze pozostaje?

- Oprócz tego, że prowadzi się kolejne postępowanie karne i w konsekwencji dochodzi do ponownego skazania sprawcy na surowszą karę, to pokrzywdzone osoby powinny podjąć działania, które uchronią je w przyszłości od negatywnych zachowań sprawcy. Mogą złożyć wniosek o eksmisję męża, czy o separację. Powinny też szukać pomocy różnych instytucji, aby stawić czoła tej niełatwej sytuacji, jaka je dotyka. Mogą jej oczekiwać np. od ośrodków pomocy społecznej. I nie chodzi tu tylko o pomoc materialną, ale także o poradnictwo psychologiczne, prawne, socjalne, udzielenie schronienia w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Święta dyplomatka

Niedziela Ogólnopolska 17/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

święta

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

Katarzyna Benincasa urodziła się 25 marca 1347 r. w Sienie (Włochy). Zmarła 29 kwietnia 1380 r. w Rzymie

Święta Katarzyna ze Sieny, doktor Kościoła i patronka Europy, w 1363 r. wstąpiła do Sióstr od Pokuty św. Dominika (tercjarek dominikańskich) w Sienie i prowadziła tam surowe życie.
CZYTAJ DALEJ

Medialne konklawe, czyli kandydaci na papieża

2025-04-29 20:53

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Dziennikarze, a nawet watykaniści specjalizujący się w tematyce Stolicy Apostolskiej jeszcze za życia papieża Franciszka rozpoczęli medialne konklawe, typując kandydatów na jego następcę. Ci, którzy nakładają na wybór papieża pewien schemat polityczny, zwykle błądzą w swoich prognozach. Kiedy szukają kandydata według klucza: konserwatysta, liberał, progresista, ich przewidywania niemal zawsze kończą się niepowodzeniem. Kardynałowie kierują się zupełnie innymi kryteriami. W tym przypadku - kryteriami aktualnych potrzeb Kościoła roku 2025.

Poza tym konklawe, co zobaczymy w czasie bezpośrednich transmisji z jego rozpoczęcia 7 maja, jest w dużej mierze aktem liturgicznym. Kardynałowie większą część czasu konklawe spędzają nie na głosowaniach, tylko na modlitwie. Na samym jego początku przyzywają Ducha Świętego - i to jest kluczowy moment tego wydarzenia, bo - jak wierzymy - otwierają się na działanie Boga, którego wyrazem ma być ich głosowanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję