W sobotni poranek szlak poświęcony Patronowi pielgrzymów w Szczyrku i Simoradzu otworzył proboszcz, ks. Andrzej Loranc. Proboszcz szczyrkowskiej parafii poświęcił także jedną z 5 monumentalnych drewnianych figur świętego, które dodatkowo zdobią malowniczą trasę.
W uroczystości wzięli udział członkowie Bractwa św. Jakuba ze Szczyrku i Simoradza, przedstawiciele lokalnych władz i parafianie. Zasadzono także pamiątkowy dąb św. Jakuba, który upamiętni Jubileuszowy Rok Jakubowy. Podobne sadzonki otrzymali przedstawiciele parafii jakubowych w Polsce obecni na podczas uroczystości na Karkoszczonce.
Po oficjalnym otwarciu, uczestnicy spotkania wyruszyli w procesji z figurą św. Jakuba w stronę szczyrkowskiego sanktuarium na Górce. Tam odprawiono uroczystą Mszę św. dziękczynną, której przewodniczył kustosz sanktuarium św. Jakuba z Jakubowa, ks. Stanisław Czerwiński.
Proboszcz szczyrkowskiej parafii podkreśla, że szlak ma zachęcać ludzi do przeżywania piękna i duchowych przemyśleń. - Szlaki Jakubowe mają na celu pobudzenie pobożności, dają także sposobność do przemyślenia swojego życia, swoich spraw. Można tę drogę przejść zachwycając się pięknem stworzonego świata, a poprzez to pięknem samego Boga - mówi ks. Andrzej Loranc, podkreślając, że widoki na trasie ze Szczyrku do Simoradza nie ustępują pięknem pejzażom hiszpańskim.
Dzień wcześniej czciciele św. Jakuba ze Szczyrku i Simoradza modlili się na drugim końcu wytyczonego szlaku. W piątkowy wieczór w zabytkowej świątyni w Simnoradzu odprawiono nabożeństwo do Patrona parafii i celebrowano Eucharystię. Po Mszy św. proboszcz parafii wręczył muszle św. Jakuba członkom nowo powstałej dziecięcej Grupy Przyjaciół św. Jakuba.
Beskidzka droga jest czwartą częścią Szlaku św. Jakuba. Trasa rozpoczynająca się w zabytkowej świątyni w Szczyrku wiedzie przez miejsca kultu, m.in. maryjne sanktuarium na Górce, Kaplicówkę, aż do kościoła w Simoradzu. Pozostałe części projektowanej Beskidzkiej Drogi św. Jakuba zaczynają się od Starego Sącza do Myślenic (I odcinek), z Myślenic przez Kalwarię Zebrzydowską do Wadowic (II odcinek) oraz z Wadowic przez Rzyki, Groń Jana Pawła II, Rychwałd, Żywiec do Szczyrku (III odcinek).
Dysponujemy dużą liczbą relacji pielgrzymów, którzy odbyli wędrówkę do grobu apostoła św. Jakuba Starszego w hiszpańskiej Composteli. Podkreślają oni piękno przebytej drogi i głębokie przeżycia duchowe pozostające na zawsze w pamięci pątników. Niekiedy nawet zmieniające ich życie, zapoczątkowujące wiarę lub powrót do niej.
Św. Kamil de Lellis, założyciel Zakonu Ojców Kamilianów. Urodził się 25 maja 1550 r. Rodzice przyjęli narodziny syna z radością, ale i z niepokojem, którego powodem był sen
matki. Ujrzała chłopca stojącego na czele grupy rówieśników. Każdy z chłopców nosił na piersi czerwony krzyż. Takim krzyżem znaczono przestępców skazanych na karę śmierci. W wieku
17 lat Kamil poszedł wraz z ojcem na wojnę z Turkami. Nie trwało to długo, obydwu złamała choroba. Po śmierci rodziców jeszcze kilkakrotnie zaciągnął się do wojska, jednak wszystkie
zarobione pieniądze tracił, uprawiając hazard. Taki styl życia doprowadził go do skrajnego ubóstwa. Pracując przy budowie klasztoru w Manfredonii, spotkał się po raz pierwszy z życiem
zakonnym. Wtedy nastąpiło jego nawrócenie i radykalna odmiana życia. Wkrótce Kamil otrzymał upragniony habit franciszkański. Jednak zaniedbana rana na nodze otworzyła się na nowo i Kamil
zmuszony był poddać się leczeniu. W szpitalu św. Jakuba w Rzymie spotkał się z ludzką niemocą i cierpieniem. Doświadczenie to spowodowało, że w 1586 r.
założył Stowarzyszenie Sług Chorych, a papież Sykstus V nadał towarzystwu przywilej noszenia na zakonnym habicie czerwonego krzyża. 21 września 1591 r. papież Grzegorz XIV podniósł Towarzystwo
do rangi Zakonu i nadał mu nazwę: Zakon Kleryków Regularnych Posługujących Chorym.
‘Nasi chłopcy’. Wystawa o przemilczanej historii. To opowieść o pokoleniach dorastających w cieniu przemilczeń, o potomkach, którzy próbują dziś zrozumieć decyzje swoich dziadków i pradziadków” - w taki sposób miasto Gdańsk reklamuje ekspozycję poświęconą służbie mieszkańców Pomorza w armii niemieckiej w czasie II wojny światowej. Informacje o wystawie, która „nie ocenia, lecz tłumaczy” wywołały potężne oburzenie w sieci. „To jawna realizacja niemieckiej narracji, a prowadzą ją przecież instytucje, które powinny strzec polskiej pamięci historycznej” — napisał na X Mariusz Błaszczak, były szef MON.
"Ekspozycja opowiada o losach dziesiątek tysięcy mieszkańców Pomorza, którzy – najczęściej pod przymusem – zostali wcieleni do armii III Rzeszy. To historia bliska, losy naszych sąsiadów, krewnych, przodków. Tytułowi „nasi chłopcy” to nie metafora – to świadome nawiązanie do terminu, jakim określano w trakcie wojny, będących w podobnej sytuacji Luksemburczyków („Ons Jongen”)" — czytamy na stronie Gdansk.pl, w artykule zapowiadającym wystawę „Nasi chłopcy”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.