Reklama

Oratorium Wodeckiego na inaugurację

Wykonanie „Oratorium Niepołomickiego Urbs Amabilis” autorstwa Zbigniewa Wodeckiego i Leszka Aleksandra Moczulskiego zainaugurowało 12. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kościele Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka na osiedlu Karpackim przed tłumnie zgromadzonym audytorium wystąpili znani w Polsce soliści: Beata Rybotycka, Ewa Uryga, Janusz Radek, Jacek Wójcicki i twórca muzyki oratorium Zbigniew Wodecki. Partiom solistów towarzyszył śpiew młodzieżowego chóru „Resonans con Tutti” oraz muzyka w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Festiwalowej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. O poetycką narrację oratorium zadbali artyści bielskiej sceny teatralnej: Maria Suprun i Kazimierz Czapla.
„Urbs amabilis” - miejsca uświęcone, zostało napisane dla Niepołomic. Dzieło opisuje historię małopolskiego miasta wplecioną w historię Polski. Bp Tadeusz Rakoczy w swoim słowie na rozpoczęcie festiwalu „Sacrum in Musica” podziękował organizatorom za kontynuowane przez 12 lat dzieło. Podkreślił także, że tegoroczna edycja jest szczególna ze względu na bezpośrednią bliskość z uroczystością beatyfikacji Jana Pawła II. - Wsłuchajmy się w harmonię głosów i instrumentów. W uważnym słuchaniu usłyszmy, jak przemawia do nas przez piękno Bóg, źródło tegoż piękna. Życzę, by przeżycia podczas tegorocznego Festiwalu Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica” przyczyniły się do pogłębienia naszych relacji z Bogiem i ludźmi. Niech wszechmocny Stwórca, który dał człowiekowi możliwość tworzenia i kontemplowania dźwięku pozwoli nam wszystkim pewnego dnia uczestniczyć w niebiańskim koncercie i tam ostatecznie zaznawać radości Bożej w całej pełni - powiedział bielsko-żywiecki Ordynariusz.
Prezydent Bieska-Białej podkreślił, że „Sacrum in Musica” należy do największych i najważniejszych przedsięwzięć muzycznych odbywających się w naszym mieście - To zarazem najbardziej zróżnicowany pod względem programowym bielski festiwal - dodał włodarz stolicy Podbeskidzia. Na program tegorocznej edycji festiwalu złożyło się pięć koncertów. 27 kwietnia w bielskim Domu Muzyki wystąpił jeden z najciekawszych interpretatorów i twórców muzyki jidysz - Andre Ochodlo przy akompaniamencie muzyków jazzowych. Następnego dnia w kościele luterańskim ciekawy repertuar przedstawił 22-osobowy chór prawosławny z Petersburga - „The Male Choir of St. Petersburg”. Z kolei gospelowy chór „Spirituals Singers Band” pojawił się 29 kwietnia w pallotyńskim kościele św. Andrzeja Boboli. Wraz z nim zaśpiewała wybitna sopranistka amerykańska, Gwendolyn Bradley.
12. edycję „Sacrum in Musica” zwieńczyło wydarzenie o międzynarodowej renomie. W stolicy Podbeskidzia wykonano słynną „Missa Flamenco”. To monumentalne dzieło o strukturze klasycznej mszy inspirowane andaluzyjskim folklorem flamenco zaprezentował Paco Peńa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

“Chrystus spowity całunem” wystawiony w Rzymie

2025-04-18 22:00

[ TEMATY ]

Rzym

Chrystus spowity całunem

niezwykła rzeźba

Włodzimierz Rędzioch

“Chrystus spowity całunem”

“Chrystus spowity całunem”

W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.

Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
CZYTAJ DALEJ

Święcenie pokarmów

Kościół ustanowił sakramentalia, czyli „święte znaki, które z pewnym podobieństwem do sakramentów oznaczają skutki, przede wszystkim duchowe. Sakramentalia nie udzielają łaski Ducha Świętego na sposób sakramentalny, lecz przez modlitwę Kościoła uzdalniają do przyjęcia łaski i dysponują do współpracy z nią. Wśród sakramentaliów znajdują się najpierw błogosławieństwa (osób, posiłków, przedmiotów, miejsc). Każde błogosławieństwo jest uwielbieniem Boga i modlitwą o Jego dary” (KKK 1667-1671). Modlitwa i błogosławienie pokarmów znane jest już w Starym Testamencie, czyni to także Jezus: „On tymczasem wziął pięć chlebów i dwie ryby, podniósł wzrok ku niebu, pobłogosławił je, połamał i dawał uczniom, aby rozdawali ludziom” (Łk 9, 16).
CZYTAJ DALEJ

Ksiądz z osiedla: warto kultywować tradycję, ale święconka nie jest najważniejsza w Wielkanocy

2025-04-19 07:54

[ TEMATY ]

Wielkanoc

archiwum prywatne

ks. Rafał Główczyński

ks. Rafał Główczyński

Warto kultywować tradycję, ale święconka nie jest najważniejszym elementem Wielkanocy. Od święcenia pokarmów ważniejsze jest uczestnictwo w Triduum Paschalnym, szczera spowiedź i przyjęcie Jezusa w Eucharystii - powiedział PAP ks. Rafał Główczyński, prowadzący na YouTube kanał Ksiądz z osiedla.

W Wielką Sobotę w Kościele katolickim przez cały dzień trwa święcenie pokarmów i adoracja Chrystusa złożonego do grobu. Tego dnia wierni przychodzą do kościołów ze święconkami w koszykach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję