Reklama

Dziewictwo znakiem dla świata

Dziewictwo nie jest koniecznym warunkiem do osiągnięcia Królestwa Niebieskiego, ale jest darem Bożym dla tych, którzy mogą to pojąć. Dziewictwo nie jest wynikiem własnych przemyśleń ani decyzji, nie jest ono także owocem ludzkiego wysiłku czy ascezy, ale przede wszystkim jest powołaniem, zaproszeniem, wewnętrznym apelem

Niedziela rzeszowska 5/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziewictwo jest szczególną łaską Boga daną człowiekowi, aby w tej uprzywilejowanej sytuacji, jaką jest wolność od więzów małżeńskich, mógł bez reszty oddać się Jemu i sprawom Królestwa.

Od Boga ten dar

Reklama

Źródłem życia dziewiczego jest sam Bóg, a ojczyzną jest niebo, i jak podkreślono w „Obrzędzie konsekracji dziewic”:...od Boga jako najczystszego i najświętszego źródła spływa ten dar na niektóre dziewczęta.
Dokumenty historyczne z II wieku wykazują, iż w gminach chrześcijańskich żyły niewiasty - dziewice, które prowadziły głębsze życie duchowe poświęcone modlitwie, ascezie i dobrym uczynkom. W III wieku instytucje dziewic istniały w Egipcie, Syrii i Palestynie. Dziewice zamieszkiwały przeważnie razem i pozostawały pod duchowym kierownictwem biskupów. Liczba dziewic poświęconych Bogu wzrastała, i tak w IV wieku w Konstantynopolu było ich ponad tysiąc. Stało się to okazją do tworzenia wspólnot mieszkających w klasztorach. W 755 r. Synod w Verneuli zobowiązał je formalnie do przebywania w klasztorach z zachowaniem klauzury. Wraz z rozwojem życia monastycznego Kościół powiązał to powołanie z uroczystą profesją trzech rad ewangelicznych, życiem we wspólnocie, w posłuszeństwie przełożonemu i wspólną regułą, a na mocy dekretów Soboru Laterańskiego II (1139 r.) zaprzestano udzielania konsekracji dziewicom żyjącym w świecie. Sobór Watykański II zalecił odnowienie „Obrzędu konsekracji dziewic” i zarazem przywrócił go historycznie prawowitym właścicielkom, czyli kobietom świeckim pragnącym służyć Bogu i bliźnim w dozgonnym dziewictwie, potwierdzonym i przyjętym w uroczystym akcie liturgicznym Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tajemnica dziewictwa

W dzisiejszej epoce, gdy cała kultura przeniknięta jest zmysłowością i nie wykazuje wiele wspólnego z orędziem ewangelicznym, nie rozumie się i często wyśmiewa tajemnicę życia w dziewictwie. Kościół powracając do tego starożytnego obrzędu, odpowiada pod natchnieniem Ducha Świętego na „znaki czasu”. Jest to docenienie dziewictwa przeżywanego w warunkach typowo świeckich, poza strukturami życia zakonnego i murami klasztoru. W świadomości wielu wiernych funkcjonuje przeświadczenie, że dziewictwo konsekrowane może być przeżywane wyłącznie w życiu zakonnym.
Powołanie do dziewictwa konsekrowanego w świecie jest powołaniem indywidualnym. I każda dziewica uzgadnia z ordynariuszem diecezji, na terenie której żyje i posługuje, swój sposób życia, strój, pracę, którą będzie wykonywała. Kościół nie przewidział dla dziewic żadnej instytucji. Stąd, podobnie jak w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, mają one do wyboru różne formy życia: mogą żyć osobno, w rodzinie, mogą się zrzeszać lub żyć w duchowej symbiozie z jakąś rodziną zakonną, aby w ten sposób zapewnić sobie większą pomoc duchową. Dziewice konsekrowane (OV) poświęcają się modlitwie, pokucie, służbie braciom i pracy apostolskiej, stosownie do stanu i odpowiednich charyzmatów ofiarowanych każdej z nich. Są wśród dziewic konsekrowanych katechetki, nauczycielki, lekarki, pielęgniarki, pracownice instytucji naukowych.

Znak dla świata

Pierwsza konsekracja w diecezji rzeszowskiej, według odnowionego „Obrzędu konsekracji dziewic”, miała miejsce 2 maja 1998 r. Konsekrowana została Magdalena Drąg. W tym czasie było w Polsce około dwudziestu dziewic, w tej chwili jest ponad 130 dziewic konsekrowanych, w naszej diecezji 4, a następne kandydatki przygotowują się do przyjęcia konsekracji.
Każda z przyjmujących konsekrację nie zmienia swojego trybu życia. Pozostaje w miejscu zamieszkania i wykonuje nadal zawód, w którym pracowała wcześniej. Można powiedzieć, że w życiu takiej kobiety nie zmienia się nic, ale zmienia się jej status. Przestaje być tym, kim była dotychczas, staje się osobą „konsekrowaną”, „świętą” (tzn. wyjętą z tego, co świeckie) i własnością zarezerwowaną samemu Bogu. Jej życie przestaje być sprawą indywidualną, a przyjmuje wymiar społeczny, przede wszystkim zaś kościelny, bo dziewictwo służy do wyrażenia planu Bożego. Pierwszorzędnym celem dziewicy konsekrowanej jest „być” znakiem - świadectwem - dla świata i środowiska, w którym żyje i pracuje tych rzeczywistości i wartości, które nie są z tego świata, a których świat i cała ludzkość oczekuje. Można powiedzieć, że jej pierwszorzędnym powołaniem jest bycie dla świata żywym znakiem rzeczywistości nadprzyrodzonej, cała natomiast działalność jest następstwem tego i z tego wypływa.
Obok stanu dziewic konsekrowanych, który należy do indywidualnej formy życia konsekrowanego, w Kościele istnieje stan wdów i wdowców konsekrowanych oraz pustelników i pustelnic.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jadowniki Mokre pożegnały śp. abpa Józefa Kowalczyka

2025-08-23 13:35

[ TEMATY ]

abp Józef Kowalczyk

Archidiecezja Gnieżnieńska

- Śp. abp Józef Kowalczyk żył dla Pana, żył i pracował dla Jego Kościoła. Świadkowie jego codziennej pracy zaświadczają, że była gigantyczna - powiedział abp Wiktor Skworc o zmarłym byłym nuncjuszu apostolskim w Polsce i Prymasie. Były biskup tarnowski przewodniczył Mszy św. żałobnej w kościele w Jadownikach Mokrych - rodzinnej parafii abpa Kowalczyka.

Liturgię poprzedziła procesja z trumną byłego nuncjusza apostolskiego w Polsce z Ośrodka Opiekuńczo - Rehabilitacyjnego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Caritas Diecezji Tarnowskiej do kościoła parafialnego. Abp Kowalczyk był inicjatorem powstania ośrodka, a 24 lata temu otwierał go także ówczesny biskup tarnowski Wiktor Skworc.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Filoteos zakłada okulary

2025-08-19 11:18

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.

Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
CZYTAJ DALEJ

Pierwsza rzeźba przyszłego świętego millenialsa – Carla Acutisa

2025-08-24 14:40

[ TEMATY ]

Carlo Casini

Vatican Media

W Asyżu odsłonięto rzeźbę przedstawiającą bł. Carlo Acutisa klęczącego u stóp Chrystusa. Dzieło zostało wykonane z brązu przez znanego kanadyjskiego artystę Timothy’ego Paula Schmalza – informuje agencja SIR. To pierwsza rzeźba, która oddaje hołd przyszłemu świętemu z pokolenia millenialsów, który zostanie kanonizowany 7 września wraz z Pier Giorgio Frassatim.

Acutis, znany jako „influencer Boga”, wykorzystywał internet do szerzenia kultu Eucharystii, dokumentując eucharystyczne cuda z całego świata i ukazując, jak wiara może łączyć się z technologią. W rzeźbie Carlo trzyma laptopa, na którego ekranie widnieją kielich i patena – symbol tego, że za pomocą technologii ukazywał światu Najświętszą Eucharystię. Przy jego plecaku zawieszona jest także proca, którą artysta Schmalz interpretuje jako odniesienie „do Dawida stojącego naprzeciw Goliata: młodzieńca, który stawia czoło współczesnej kulturze świeckiej za pomocą narzędzi świata cyfrowego, a swoją siłę czerpie z filaru krzyża”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję