Reklama

Miłość ma barwy pamięci

Szkoła odpowiedzialności

Niedziela przemyska 19/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Postępuje rozdźwięk między światem młodych i starszym pokoleniem. Wydaje się, że Asnykowe pragnienie, by młodzi mieli wznieść ołtarze doskonalsze niż te, które zastali, pozostanie w sferze poetyckich marzeń. I nie wiem, kogo za to winić. Historyczne dni polskiej hekatomby pod Smoleńskiem uświadomiły mi, że jest w tym narodzie coś demonicznego. I że są ludzie, którzy chętnie ten niebezpieczny trend (przepraszam za eufemizm, ale nic mocniejszego nie przychodzi mi go głowy) promują. Wskutek rozpętanej wobec mojej osoby internetowej kampanii oszczerstw i pomówień, opartych na zniekształcaniu treści kazania, przez pewien czas nie kupowałem gazet, nie zaglądałem do Internetu. Jednak w dniu pogrzebu wicemarszałków Putry i Szmajdzińskiego przeczytałem relacje i odważyłem się zajrzeć na forum. Powiało grozą. Polskie powiedzenie, że o zmarłych nie inaczej, jak tylko dobrze, zostało sprofanowane doszczętnie. Najpierw inwektywy dotyczące dzietności rodziny Putrów, potem o „komuszkach”, którzy to po śmierci zaglądają do kruchty. Przeczytałem po kilka wpisów i pozostałem w goryczy smutnej refleksji, która trwała cały dzień. Jak można tak brutalnie niszczyć ludzką godność, naruszać spokój zmarłych i smutek, a nawet rozpacz członków rodzin. W tym wszystkim najgorsze jest to, że „autorzy” agresji są anonimowi. Podobno „odpowiedzialni” za fora chętnie promują takie właśnie opinie, zagradzając drogę tym godnym, wyważonym. Nie wiem, może mi to ktoś wytłumaczy. To nie zmienia faktu mojego przerażenia. Dodać do tego należy straszliwy język od strony nie tylko formy, ale i gramatyki, o ortografii nie wspominając. W ten dzień nie zdziwiłem się już (po raz pierwszy), mijając chłopców i dziewczyny z gimnazjum, którzy na mój widok spotęgowali tylko ilość i „jakość” wulgaryzmów. Za moich młodych lat mówiono o szkole janczarów, instytucjach wychowujących młodych ludzi gotowych do walki ideologicznej na sposób brutalny. Podobno ZOMO w dużej mierze korzystało z takich właśnie adeptów janczarskiej szkoły. Teraz fora internetowe hodują nowe pokolenie janczarów zabijających zza węgła anonimowości dobre imię, zastraszających kolejnych ludzi.
I wtedy właśnie włączyła się moja pamięć, przywołując obraz, który uświadomił mi czas młodości, która była durna i chmurna, ale uczono nas odpowiedzialności i szacunku do ludzi. Miałem szesnaście lat i moja mama była w stanie błogosławionym, oczekując na szóste dziecko. Wieś, przyznajmy to uczciwie, nie była wówczas miejscem arkadii szczęścia dla rodzin wielodzietnych. Bardzo źle znosiłem ten czas, zważywszy, że przezwano mnie „dzidziuś”. Bardzo mnie to peszyło, złościło. Którejś niedzieli przyszła do nas ciotka Janka i ujrzawszy mnie w kuchni wypaliła, z pewnością bez namysłu: o, nasz dzidziuś. Zagotowało we mnie, bezsilna złość odebrała mi poczucie instynktu samozachowawczego i wypaliłem na odlew - głupia ciotka. Jeszcze nie wybrzmiały ostatnie tembry słowa, a ja już byłem na pobliskiej łące. Do domu trzeba było jednak wrócić i tutaj czekała „ława przysięgłych” w jednoosobowym składzie mojego taty: wyrok był bezapelacyjny: Masz iść i przeprosić ciotkę. Wiązało się to z utartym już, acz trudnym zwyczajem pocałowania ciotki w rękę i wykrztuszenia słowa przepraszam. I co z tego, że czułem się niewinny, a nawet skrzywdzony. Wyrok musiał zostać wykonany, więc poddałem się temu wyrokowi. Trzeba przyznać, że i ciotka się popłakała i odtąd już nigdy mnie tak nie nazwała.
Takiego szacunku dla starszych i odpowiedzialności za słowo uczyła szkoła. To też pamiętam: mój kolega miał dziadka, który zwał się Krupa. Kiedyś, a mieszkali blisko szkoły, dziadek przechodził obok szkoły, a Staszek, niewiele myśląc, zaczął popisywać się przed nami wołając niewybredne: dziadek krupa… Pan Gofryk usłyszał te popisy wnuka i już na wejście swoją nieodłączną łozinką potraktował „życzliwie” autora sylogizmu, wypędzając go jednocześnie w „te pędy” ku dziadkowi, żeby go pocałował w rękę i przeprosił. Uczynił to na oczach nas wszystkich, bo przecież nie odmówilibyśmy sobie tej przyjemności bycia świadkiem takiej sceny.
A dzisiaj? Jaki jest cel tychże komentarzy na forach internetowych? Przecież to igrzyska prześcigania się w opiniach coraz głupszych, coraz wulgarniejszych. Nie umiem sobie na to odpowiedzieć. Ale może ktoś z Czytelników ma w tej mierze jakąś wiedzę? Czekam.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Madonno z Puszczy, módl się za nami...

2024-05-01 20:29

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Początki kultu Madonny z Puszczy sięgają przełomu XVII i XVIII w. Wiadomo, że w pierwszej połowie XVII stulecia w świątyni znajdowało się 18 wotów oraz 6 nici korali.

Rozważanie 2

CZYTAJ DALEJ

Wchodzi w życie rozporządzenie w sprawie pigułki "dzień po"

2024-05-01 06:56

[ TEMATY ]

Pigułka „dzień po”

Adobe Stock

W środę wchodzi w życie rozporządzenie, na podstawie którego apteki mogą podpisywać umowy umożliwiające sprzedaż tzw. pigułki "dzień po" dla osób od 15. roku życia. Sami farmaceuci nie są jednak pewni, czy mogą sprzedawać pigułki tak młodym pacjentkom bez zgody rodzica.

Rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego w zakresie usług farmaceuty dotyczących zdrowia reprodukcyjnego to dla Ministerstwa Zdrowia realizacja planu B na zwiększenie dostępności do "antykoncepcji awaryjnej".

CZYTAJ DALEJ

10 lat Rycerzy Kolumba w Miliczu

2024-05-01 15:08

ks. Łukasz Romańczuk

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

W dniu odpustu w kaplicy św. Józefa Robotnika w Godnowej swoje dziesięciolecie założenia świętowali Rycerze Kolumba z rady lokalnej nr 15947. Uroczystej Eucharystii przewodniczył ks. Zbigniew Słobodecki, proboszcz parafii św. Andrzeja Boboli w Miliczu i kapelan milickich Rycerzy Kolumba.

10-lecie założenia Rady Lokalnej był okazją do dziękczynienia i modlitwy za tych, co odeszli już do wieczności. W wygłoszonej homilii ks. Marcin Wachowiak, wikariusz parafii św. Michała Archanioła zwrócił uwagę na fakt, że Bóg potrafi zaskakiwać, zachęcając do zastanowienia się do swojej reakcji na takie zaskoczenia Pana Boga. Rozwijając ten temat ks. Marcin ukazał dwie perspektywy. - Pierwsza dotyczy mieszkańców Nazaretu, którzy znali Jezusa. Orientowali się kim On jest, skąd pochodzi, gdzie mieszka. Wiedzieli wszystko o Nim. Na pewno słyszeli o tym, co Jezus zdziałał poprzez nauczanie, czynienie cudów. A gdy Jezus do nich przyszedł, zaczęli w Niego powątpiewać. Zatem to jest ta pierwsza reakcja na działanie Jezusa - powątpiewanie - zaznaczył ks. Wachowiak, wskazując na drugą perspektywę poprzez postawę św. Józefa. - Był to człowiek pracowity, posłuszny, pokornym, przyjmował wolę Bożą. Święty Józef to człowiek, który realizował plan zbawienia w swoim życiu - mówił kapłan, zachęcając wiernych do refleksji nad realizowaną przez nich perspektywą poznania Jezusa. Czy jest to perspektywa mieszkańców Nazaretu czy św. Józefa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję