Reklama

Żale Matki Boskiej pod Krzyżem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nasze redakcyjne korytarze, galeryjka na drugim piętrze i schody stały się na jedno popołudnie stacjami Drogi Krzyżowej, którą przeszła Matka Boża idąc na Golgotę śladem skazanego na śmierć Syna. Jej cierpienie i boleść stały się udziałem widzów - Czytelników i pracowników Niedzieli - za sprawą Elżbiety Jabłonki, aktorki częstochowskiego Teatru im. A. Mickiewicza, która przygotowała monodram Żale Matki Boskiej pod Krzyżem. Monolog, w jej wykonaniu pełen niezwykłej ekspresji, ukazał ludzki wymiar matczynego bólu i sprawił, że widzowie przeżywali go wraz z nią.

Inspiracją do przygotowania tego misterium był Lament Świętokrzyski, arcydzieło polskiej literatury średniowiecznej. Tekst ten przetrwał w jedynym, nie istniejącym już zresztą dzisiaj, zapisie ręcznym, sporządzonym ok. 1470 r. Reżyser i autor scenariusza, Szczepan Szczykno wykorzystał jednak również fragmenty tekstów późniejszych, jak Utarczka krwawie wojującego Boga..., fragmenty dawnych dialogów pasyjnych oraz pieśni wielkopostne. - Ten monodram to pewien rodzaj rekolekcji, ale nie tylko - mówi reżyser. - Dzięki niemu wracamy również do źródeł naszego teatru europejskiego. Przecież misteria, odtwarzanie historii Męki Pańskiej, odbywały się najpierw w kościołach, potem zaczęto organizować je na zewnątrz, często na przykościelnych cmentarzach, w końcu na ulicach miast. Średniowieczne misteria trwały czasem kilka dni.

Prace nad Żalami Matki Boskiej rozpoczęły się blisko rok temu. - Konkretny pomysł przyszedł dość nieoczekiwanie - wspomina Szczepan Szczykno. Od siedmiu lat w kościele Księży Salezjanów w Częstochowie reżyseruję Misteria Wielkopostne. W ubiegłym roku Elżbieta Jabłonka występowała w nich w roli Matki Bożej i przedstawiła tę rolę w tak indywidualny i przejmujący sposób, że pomyślałem, że będzie znakomitą wykonawczynią Lamentu Świętokrzyskiego.

Koncepcja dojrzewała stopniowo. Jak podkreśla reżyser, Wielki Post i Wielkanoc są czasem pięknych znaków, które prowadzą nas drogą Chrystusa, przez Golgotę do Zmartwychwstania. Dlatego do przedstawienia zostały wprowadzone rozmaite elementy, które są czytelnymi znakami religijnymi przemawiającymi do wyobraźni i wrażliwości widza: kołatki, całun, cierniowa korona, gwoździe. Zupełnie niezwykłą inspiracją okazały się prace częstochowskiego rzeźbiarza, Jana Wewióra, zwanego również rzeźbiarzem aniołów. Jego dziełem jest oszczędna, lecz bardzo sugestywna dekoracja: krzyż i wyrzeźbione w drewnie anioły.

Przejmującym doświadczeniem była dla mnie praca nad tekstem, który mimo archaicznego już dziś języka sięga bardzo głęboko w duszę - mówi Szczepan Szczykno. - Zachwyciły mnie zastosowane w tym średniowiecznym tekście środki wyrazu. Chociażby "Spróchniało we mnie ciało i moje wszystki kości", to metafora na miarę największych poetów współczesnych. Oczywiście sposób przedstawienia Lamentu, aktorska koncepcja roli pozostaną zawsze sprawą indywidualnej decyzji twórców, bo my tak naprawdę nie wiemy i nie dowiemy się co się działo w duszy Maryi. Najważniejsze, że ten monodram pobudza do refleksji.

Premiera Lamentu Matki Boskiej pod Krzyżem odbyła się 24 lutego na scenie "Histrion" Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie w obecności metropolity częstochowskiego abp. Stanisława Nowaka i ks. inf. Ireneusza Skubisia, redaktora naczelnego Tygodnika Katolickiego Niedziela. Już dnia następnego w redakcji Niedzieli, która objęła patronat medialny nad tym monodramem, uczestniczyli w niej czytelnicy i przyjaciele Tygodnika Katolickiego Niedziela. - Po pierwszych przedstawieniach, a także po kilku próbach z udziałem publiczności mogę powiedzieć, że odbiór jest niezwykły - mówi Elżbieta Jabłonka. - Każde spotkanie jest inne, bo jest to spotkanie z różnymi ludźmi. Podczas spotkania w Niedzieli czułam niezwykłe wzajemne przenikanie się ducha. W pewnym momencie mijałam kobietę, która zaczęła płakać wraz ze mną, a potem mnie przytuliła. Wielu widzów odbiera tekst w niemalże modlitewnym skupieniu, a po zakończeniu przedstawienia zwykle przez dłuższą chwilę trwa cisza nim złożą dłonie do oklasków. Nie rozchodzą się od razu, wielu odczuwa potrzebę rozmowy, wymiany myśli.

Szczególną rolę w spektaklu pełni Anita Szamocka, która jest inspicjentem i suflerem, ale przede wszystkim dyskretnie i umiejętnie czuwa nad atmosferą, wspaniale towarzyszy Elżbiecie Jabłonce w śpiewach, uderzaniu kołatką. Jej zasługą jest, że niektórzy widzowie podejmują śpiew pieśni wielkopostnych. Wspólnotowe i religijne przeżycie, jakimi są Żale... ma przede wszystkim znaczenie oczyszczające. - Takie przeżycie jest nam bardzo potrzebne - mówi - nie trzeba się tego wstydzić, nie trzeba skrywać łez.

Redaktor naczelny Niedzieli ks. inf. Ireneusz Skubiś uważa, że monodram Żale Matki Boskiej pod Krzyżem jest ważnym wydarzeniem artystycznym. - Jest to głęboko religijne misterium. Wizja artystyczna Elżbiety Jabłonki przedstawiającej postać Matki Bożej jest niezwykle dramatyczna i sugestywna, wprowadza w głębię i ukazuje mistykę modlitwy. Podczas spotkania zorganizowanego dla Ruchu Czytelników i Przyjaciół Niedzieli byliśmy świadkami, że aktor poprzez wykonywaną rolę może również głęboko się modlić. Wielką rolę odgrywają tutaj umiejętnie wkomponowane w scenariusz piękne pieśni wielkopostne. Dlatego uważam, że trzeba umożliwić to wspaniałe przeżycie artystyczne i religijne innym. Dzięki prostej scenografii monodram można przenosić do kościołów i kaplic. Warto zachęcić księży proboszczów, aby zapraszali ekipę teatralną, by można było ludziom udostępnić to przeżycie.

Reżyser i wykonawczynie otrzymali już szereg zaproszeń do zaprezentowania tego misterium, m.in. 14 marca wystąpią dwukrotnie dla Wspólnot "Betel", w Częstochowie i Wieluniu, 17 marca przedstawią Żale... na Jasnej Górze. Ponieważ jednak nadal pragną dzielić się swoimi przeżyciami i przemyśleniami z wszystkimi, którzy czują potrzebę odbycia takich szczególnych rekolekcji, w miarę możliwości będą przyjmować dalsze zaproszenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bodnar wzywa m.in. Profeto, RTCK i Fidei Defensor do zwrotu pieniędzy

2025-03-31 14:29

[ TEMATY ]

Fundusz Sprawiedliwości

Adam Bodnar

PAP/Piotr Nowak

Adam Bodnar

Adam Bodnar

Szef MS, prokurator generalny Adam Bodnar wezwał osiem podmiotów, m.in. Fundację Profeto i Stowarzyszenie Fidei Defensor, do zwrotu pieniędzy z Funduszu Sprawiedliwości - poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Sprawiedliwości. Według resortu kwota nienależnie pobranych dotacji to łącznie 90 mln zł.

W komunikat MS jest napisane, że poprzednie władze resortu sprawiedliwości przyznały pieniądze tym podmiotom, "choć nie spełniały one wymaganych kryteriów bądź miały być przeznaczone na cele odmienne od tych, które finansować miał Fundusz".
CZYTAJ DALEJ

Św. Balbina, męczennica II wieku

[ TEMATY ]

święty

patron

pl.wikipedia.org

Pomnik św Balbiny w Rzymie

Pomnik św Balbiny w Rzymie

Balbina prawdopodobnie była córką św. Kwiryna – trybuna wojskowego na dworze cesarza Hadriana. Kwiryn wraz z całą swoją rodziną przyjąć miał chrzest z rąk świętego papieża Aleksandra I. Jak doszło do tak spektakularnego nawrócenia się całej tej zamożnej, rzymskiej familii?

CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący Episkopatu: Dzięki św. Janowi Pawłowi II wielu odnalazło drogę ku Chrystusowi

2025-04-01 08:01

[ TEMATY ]

abp Tadeusz Wojda

Vatican News

Chcemy wyrazić naszą głęboką wdzięczność za tak wiele dobra, które Papież wniósł w naszą społeczność, w życie całego świata. Dzięki niemu wielu odnalazło drogę ku Chrystusowi i otworzyło się na drugiego człowieka - podkreślił przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC z okazji 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II do Domu Ojca.

Przewodniczący Episkopatu przypomniał, że 2 kwietnia br. mija dwadzieścia lat od śmierci Papieża Jana Pawła II. „Myślę, że Papież pozostaje wciąż w sercach nie tylko wierzących, ale i wielu innych, którzy choć nie wyznawali tej samej wiary w jedynego Boga, to jednak zawsze, i po dzień dzisiejszy, są mu wdzięczni za jego pontyfikat, za jego świadectwo życia, za jego świadectwo umiłowania prawdy i za jego świadectwo świętości” - podkreślił Przewodniczący KEP. Przywołując słowa papieża Benedykta XVI zauważył, że św. Jan Paweł II towarzyszy nam już nie jako Papież z okna watykańskiego czy w czasie licznych pielgrzymek, ale z okna Domu Ojca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję