Reklama

Festiwal „Wratislavia Cantans”

Muzyczne modlitwy w kościołach Wrocławia i Dolnego Śląska

Niedziela wrocławska 36/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zapraszam serdecznie do Wrocławia i innych miast Dolnego Śląska na 43. już edycję Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans”.
Choć festiwal od początku swojego istnienia miał na tyle pojemną formułę, iż znajdowało się w niej miejsce dla różnorodnych wykonawców i bardzo zróżnicowanych repertuarów, naczelne miejsce zajmowały w nim zawsze kantaty i dzieła oratoryjne. Utwory te, wychodzące spod pióra licznych kompozytorów i powstające w wielu okresach historycznych, w przeważającej swej części są poświęcone Bogu. Można zatem powiedzieć, że w tym roku, jak zwykle, trzon festiwalu stanowią dzieła o tematyce religijnej.
Wrocław jest miastem spotkań, a „Wratislavia Cantans” daje szansę nie tylko na spotkania wybitnych artystów oraz melomanów z całej Polski, ale z różnych zakątków świata. Dla chrześcijańskiej publiczności festiwalowe koncerty mogą stać się również niezwykłą i jedyną w swoim rodzaju okazją do spotkania ze Stwórcą w muzycznej kontemplacji - takiej, która jest kontynuacją modlitwy.
Program festiwalu, pieczołowicie przygotowany przez dyrektora artystycznego Paula McCreesha, tym razem składa się głównie z dzieł kompozytorów brytyjskich, do których należy inaugurujące festiwal przejmujące oratorium „Sen Gerontiusa” Edwarda Elgara. Muzyczną opowieść o drodze duszy ku zbawieniu, lęku przed śmiercią i trudnych pytaniach o sens przemijania przedstawią znakomici chórzyści z Krakowa i Manchesteru oraz orkiestra i chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją szefa artystycznego tej instytucji Jacka Kaspszyka. W kolejnych festiwalowych prezentacjach wystąpi także wielu innych wybitnych muzyków, dyrygentów i solistów. Usłyszymy też zespoły o światowej renomie, takie jak Gabrieli Consort & Players czy Schola Cantorum of Oxford.
Wśród utworów, jakie przedstawią nasi artyści, znajdą się zarówno dzieła współczesne (np. „Triduum” honorowego gościa Festiwalu Jamesa Mcmillana, który sam wyraźnie wskazuje na religijne inspiracje swojej twórczości), jak i te pochodzące z odległej już przeszłości, m. in. Bachowskie kantaty. Warto pamiętać, że bezpośrednim źródłem całej twórczości sakralnej Bacha był chorał protestancki, który w założeniu zwracał się ku prostocie, miał odsłaniać głębię przeżyć religijnych.
Wydarzenia z kilku ostatnich tygodni stworzyły wyjątkowo bolesny w swojej aktualności kontekst do zaprezentowania wielkiego dzieła Brittena „Requiem dla ofiar wojny” oraz angielskich pieśni wojennych. Należy pamiętać, że na rozgrywającą się na oczach całego świata tragedię Gruzji składają się setki jednostkowych, osobistych dramatów, takich jak te zawarte w wierszach angielskich autorów. Wsłuchiwanie się w ich słowa porusza sumienia i skłania do przemyśleń nad powinnościami chrześcijanina we współczesnym świecie. Przekonuje, że język sztuki jest bardziej wymowny od medialnych doniesień. „Wratislavia Cantans” po raz kolejny stworzy okazję nie tylko podziwiania piękna muzyki, ale i głębszej zadumy nad prawdami wiary.
Jeszcze raz serdecznie zachęcam do udziału w festiwalowych koncertach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 11.): Popsuty termometr

2024-05-10 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Co zrobić, jeśli nikt nie widzi we mnie dobra? Kto jest w stanie przywrócić mi wiarę w siebie? Jak działa Maryja na serce przygniecione złem? Zapraszamy na jedenasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o tym, że Matka Boża z każdego potrafi wykochać dobro.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

150 minut do potęgi

2024-05-11 09:02

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko projekt infrastrukturalny, lecz także manifestacja polskiej determinacji i ambicji. W kraju, gdzie przez lata samo mówienie o potrzebie rozwoju i byciu na równi z zachodem było kwestionowane. Gaszenie polskich ambicji pustymi hasłami o „megalomanii”, „mocarstwowości” i „machaniu szabelką” to zmora ostatnich 35 lat. Dziś sama idea CPK stanowi punkt zwrotny, jako symbol odrzucenia kompleksów na rzecz przyszłościowych inwestycji.

Zacznijmy od faktu, że projekt CPK to nie tylko lotnisko, ale cała, rozległa sieć kolei, którą może zobrazować jedna liczba: 2,5 godziny, czyli 150 minut. Tyle zajmowałby dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Warszawy z każdej aglomeracji w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję