Tarcza antykryzysowa dla chrześcijan Ziemi Świętej
Rusza nadzwyczajna pomoc dla chrześcijan Ziemi Świętej. Organizuje ją Zakon Rycerskiego Grobu Bożego w Jerozolimie w związku z ogromnym kryzysem gospodarczym wywołanym w tym regionie pandemią koronawirusa. Natychmiastowego wsparcia potrzebuje 10 tys. rodzin oraz 38 katolickich szkół w Palestynie, Strefie Gazy i Jordanii.
Pomoc będzie finansowana z nadzwyczajnego „Funduszu wsparcia humanitarnego COVID-19”, który uzupełni 650 tys. dolarów, jakie Zakon Grobu Bożego przekazał do Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy jeszcze przed wybuchem pandemii. „Obecnie te środki są niewystarczające.
Szczególnie trudna jest sytuacja w rejonie Betlejem
Podziel się cytatem
, gdzie większość chrześcijan pozostała bez środków do życia, ponieważ utrzymuje się z pielgrzymów i turystów, których teraz zabrakło” – mówi Radiu Watykańskiemu kard. Fernando Filoni, będący wielkim mistrzem tego zakonu.
Hierarcha przypomina, że codzienny dochód straciło wielu Palestyńczyków, którzy wcześniej pracowali w Izraelu na dniówkę. Obecnie jest to niemożliwe. Pilnej pomocy żywnościowej i medycznej potrzebuje w tym regionie 10 tys. rodzin. Otrzymają one także środki higieny i wsparcie w edukacji dzieci. Ochrona szkół katolickich prowadzonych przez patriarchat, to jedno z głównych zadań funduszu humanitarnego. Do 38 placówek zatrudniających 1300 osób uczęszcza 15 tys. uczniów.
Pomoc będzie docierać do potrzebujących rodzin dzięki proboszczom, którzy najlepiej znają sytuację na miejscu. Z kolei o przyznaniu funduszy na naukę decydować będą wspólnie dyrektorzy szkół, nauczyciele i pracownicy socjalni. „Ograniczenia wywołane pandemią dotykają nas bardziej niż sam wirus. W Jordanii podwoiło się bezrobocie. Ludzie obawiają się o swą przyszłość. Bez dalszej możliwości powrotu do pracy wielu doświadczy głodu, stąd nasza tarcza antykryzysowa dla chrześcijan” – podkreśla Sami El-Yousef, dyrektor administracyjny w Łacińskim Patriarchacie Jerozolimy dziękując Zakonowi Grobu Bożego za nadzwyczajne wsparcie.
Pośród wojny i napięć, chrześcijanie w Jerozolimie rozpoczęli uroczystymi ceremoniami „święte trzy dni” poprzedzające Wielkanoc. W Wielki Czwartek przed południem Mszy św. Wieczerzy Pańskiej w bazylice Grobu Pańskiego przewodniczył łaciński patriarcha Jerozolimy kard. Pierbattista Pizzaballa, zgodnie z obowiązującym status quo, które reguluje czas modlitwy sześciu wyznań chrześcijańskich w sanktuarium.
W sposób paradoksalny, bolesne obecne okoliczności ułatwiły zrozumienie „trudnej tajemnicy paschalnej” w miejscach, w których działał ziemski Jezus, powiedział kardynał w kazaniu. Nie tyle z powodu skomplikowanych pytań dogmatycznych, ale z powodu sytuacji życiowej: obecne okoliczności nie różnią się od tych sprzed 2000 lat. „Podobnie jak wtedy, pragnienie pokoju jest dziś zbyt łatwo mylone z potrzebą zwycięstwa”, podkreślił kaznodzieja.
Tradycja organizowania jarmarków bożonarodzeniowych sięga średniowiecza. To wówczas w krajach niemieckojęzycznych zaczęły się odbywać pierwsze targi. Były jednodniowe, mieszkańcy zaopatrywali się na nich w mięso - powiedział PAP Michał Świercz, kustosz z Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi.
Z dostępnych źródeł pisemnych dowiadujemy się, że pierwsze jarmarki odbywały się w Wiedniu pod koniec XIII w. "Z Austrii migrowały w XIV wieku do Niemiec i rozpowszechniły się na terenie naszych zachodnich sąsiadów. Organizowano je w wielu dużych i mniejszych miastach. Jednym z najbardziej znanych jarmarków jest Striezelmarkt w Dreźnie, którego pierwsza edycja odbyła się w 1434 r. Trudno uwierzyć, w tym roku odbywa się on po raz 590." - powiedział PAP kustosz.
Najprostszą drogę do Boga odnajdują prostaczkowie. To im Jezus odsłania najgłębsze tajemnice swojego serca.
„Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom” – modli się dziś Jezus w Ewangelii. Ale jak to możliwe, by Bóg chciał przed kimkolwiek cokolwiek zakrywać? Dlaczego miałby to robić akurat przed mądrymi i roztropnymi? Bóg jest przecież hojnym dawcą, jest dobry dla dobrych i złych, Jego deszcz pada na sprawiedliwych i niesprawiedliwych… Aby zrozumieć słowa Jezusa, trzeba wniknąć w mentalność epoki i hebrajski sposób wypowiadania się. To nie Bóg chce zakryć cokolwiek, ale człowiek, który w swej pysze i wyniosłości stawia się nad Bogiem lub na Jego miejscu, staje się ślepy i ograniczony. Ci, którzy opierają się jedynie na ludzkiej mądrości, mogą poznawać tylko sprawy tego świata, pokorni prostaczkowie otrzymują natomiast zdumiewające objawienie Wszechmocnego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.