Reklama

Gorzkie żale, przybywajcie…

O tym, co znaczy sromać, sprośny i goreć oraz dlaczego żołdactwo to nie to samo co żołnierze, opowiada wrocławski językoznawca dr Jan Kamieniecki

Niedziela wrocławska 8/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początki

Gorzkie żale to nabożeństwo, które powstało na początku osiemnastego wieku, gdy literatura pasyjna była już bardzo rozwinięta. Wiele rozmyślań o męce Pańskiej spotykamy już w literaturze średniowiecznej, a ich cechą charakterystyczną jest duży realizm. Gorzkie żale w przeciwieństwie do nich zachowują pewien umiar w obrazowaniu. Nawiązaniem do dawniejszego sposobu pisania jest ostatnia z trzech części nabożeństwa - dialog z Matką Boską. Formą tą posługiwano się już w średniowieczu, zarówno w rozważaniach męki Pańskiej, jak i przeżyć Matki Boskiej. Przykładem jest tu znany wiersz: „Posłuchajcie bracia miła”.

Kto żałuje?

Tekst nabożeństwa przedstawia żale nad Jezusem. Można zadać pytanie: kto żałuje? Najpierw dowiadujemy się, że żałują aniołowie. Są czystymi duchami, stoją najwyżej, ale nawet one żałują. Następnie żałuje przyroda nieożywiona: „słońce, gwiazdy omdlewają”. Warto zauważyć, że słońce i gwiazdy reagują nie tylko na mękę Jezusa. One będą się też dziwnie zachowywać pod koniec świata. Napisane jest w Apokalipsie, że spadną na ziemię. Jest to zatem bardzo znaczący obraz. Omdlewają z powodu wielkiego żalu. Omdlewać można albo - tak jak tu - z żalu, albo z miłości, o czym jest mowa w Pieśni nad Pieśniami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Gorejąca dusza

Reklama

Podmiot liryczny nigdy nie występuje wprost, jako „ja”, natomiast występuje jako dusza lub serce: „me serce mdleje, przypatrz się duszo, jak Cię Bóg miłuje”. Dusza przedstawiona jest jako cały człowiek. Jest ona przede wszystkim oziębła: „duszo oziębła czemu nie gorejesz?”. Dziś nie powiedzielibyśmy w ten sposób. Użylibyśmy raczej sformułowania: czemu nie płoniesz?. „Goreć” to bardzo stare słowo, wywodzące się z języka prasłowiańskiego. Kiedyś oznaczało: palić, płonąć, ale też gorączkować. Tak więc „czemu nie gorejesz”, to tyle co: czemu nie płoniesz?

Opoki się twarde krają…

O tym, jak wielki żal przeżywają modlący się, świadczy zdanie: „opoki się twarde krają”. Dzisiaj słowo „opoka” znane jest głównie z fragmentu Pisma Świętego, kiedy Jezus zwraca się do Piotra: „ty jesteś Piotr opoka i na tej opoce zbuduje kościół mój”. Znamy to zdanie dzięki przekładowi Jakuba Wujka. Kiedyś opoką nazywano twardą skałę. Słowniki etymologiczne podają, że była to skała twarda, zwłaszcza wapienna. Zatem zamiast „opoki się twarde krają”, można powiedzieć pękają skały. Te opoki to jednak nie tylko skały w znaczeniu fizycznym, to opoki również w znaczeniu przenośnym, jako skały serca. Potwierdza to wers: „uderz Jezu bez odwłoki, w twardych serc naszych opoki”.

Ogród, ogrodziec, ogrójec

Tekst nabożeństwa po kolei przypomina nam ważne etapy drogi Jezusowej, która zaczęła się w Ogrójcu. Kiedyś wyraz ten brzmiał „ogrodziec”, od słowa ogród. Z czasem jednak, pod wpływem zmian fonetycznych, zmienił się w ogrójec. Zgadza się to z tym, co jest napisane w Piśmie Świętym Akcja wszystkich wydarzeń związanych z męką Pańską zaczyna się w Ogrodzie Oliwnym.

Kto męczy Jezusa?

Reklama

Analizując tekst, dowiadujemy się, że Chrystusa męczy „pospólstwo”. Dziś dla nas synonimem tego słowa jest motłoch. Ale wyraz „pospólstwo” miał też inne znaczenia. Od XVI w. oznaczał również dość dużą grupę ludzi. W tym kontekście należy rozumieć je jednak jako motłoch. Prócz pospólstwa w tekście pojawia się też żołdactwo. Słowo być może dzisiaj już niezrozumiałe. Trudno zastąpić je innym. Żołdactwo to nie tylko żołnierze, to żołnierze, którzy z własnej i nieprzymuszonej woli robili komuś krzywdę.

Sromotnie, sprośnie i uczciwie

Zastanawiać nas może też, co znaczy, że Jezus był „sromotnie” za włosy targany. Dziś czasownik - „sromać” jest nieużywany, ale dawniej oznaczał: wstydzić się. Słowo to zachowało się tylko w nazwach, czego przykładem jest muchomor sromotnikowy. Jezus był nie tylko „sromotnie za włosy targany”, ale również: do „sromotnego drzewa przykowany”, a więc do drzewa, którego należało się wstydzić. Zgadza się to z wiedzą o tym, że śmierć na krzyżu była czymś wstydliwym, haniebnym. Kolejnym niezrozumiałym już dziś słowem jest wyraz sprośnie. Jako przymiotnik występuje już w zabytkach z XV w. w znaczeniu „lichy i niegodziwy”. Sprośnie obrażać, to tyle co: obrażać niegodziwie. Jezus został także „od Józefa uczciwie i Nikodema w grobie pochowany”. Możemy zapytać: dlaczego pochowano Go uczciwie? Uczciwy, to przecież ten, kto postępuje zgodnie z prawem. Jednak jeszcze w XV w. i w czasach późniejszych słowo to znaczyło także godziwie przyzwoicie, z szacunkiem.

Gorzkie żale - pieśni powstałe

w nurcie dawnych misteriów, czyli przedstawień męki Pańskiej, które w średniowieczu urządzano w kościołach. Autor Gorzkich żali jest nieznany. Po raz pierwszy ogłosił je drukiem ks. Wawrzyniec Benik, opiekun Bractwa św. Rocha przy kościele św. Krzyża w Warszawie, w r. 1707 pt. „Snopek Myrry”. Mirra to żywica w proszku, jeden z darów, jaki trzej królowie złożyli Bożemu Dzieciątku. Dar mirry był zapowiedzią męki i śmierci zbawczej Chrystusa.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Michała Archanioła

[ TEMATY ]

nowenna

św. Michał Archanioł

Agata Kowalska

Nowennę do św. Michała Archanioła rozpoczyna się 20 września i odmawia przez kolejne 9 dni aż do święta świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała (29 września).

Nowennę odmawia się w następujący sposób:
CZYTAJ DALEJ

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię św. podczas Eucharystii?

2025-09-27 20:03

[ TEMATY ]

Eucharystia

Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.

Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików: „Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
CZYTAJ DALEJ

Stężyca. Bezcenny dar - relikwie Drzewa Krzyża

2025-09-28 18:57

Paweł Wysoki

Przychodźcie do źródła, które bije u stóp krzyża – zaapelował bp Mieczysław Cisło.

Parafia Podwyższenia Krzyża Świętego w Stężycy świętowała jubileusz 100-lecia istnienia. Główne uroczystości odbyły się 14 września pod przewodnictwem bp. Mieczysława Cisło. Jednej z najmniejszych wspólnot w naszej diecezji abp Stanisław Budzik ofiarował bezcenną relikwię Drzewa Krzyża, która została uroczyście wprowadzona do kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję