Reklama

Analiza globalizacji

Instytut Akcji Katolickiej Diecezji Sosnowieckiej we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie zorganizował 24 listopada br. w Domu św. Józefa w Będzinie międzynarodową konferencję naukową pod honorowym patronatem bp. Adama Śmigielskiego SDB zatytułowaną „Bezdroża globalnej wioski”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W konferencji wzięli udział ks. prof. dr hab. Andrzej Zwoliński oraz ks. prof. dr hab. Jan Orzeszyna z Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, prof. dr Ivan Strgaèić z Uniwersytetu w Zadarze, a także prof. dr hab. Janusz Teczke, dr Piotr Buła z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i ks. dr Grzegorz Noszczyk z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego.
- Konferencja miała na celu zaprezentowanie przeglądu istniejących stanowisk, przyjęcie klarownych kryteriów wartościujących związanych z nauczaniem społecznym Kościoła i w tym właśnie kontekście ukazanie - nie negując pozytywów - najdalej idących uchybień aksjologicznych związanych z procesem globalizacji - powiedział „Niedzieli” ks. dr Grzegorz Noszczyk, organizator sympozjum.
Rozważania otworzył wykład ks. prof. dr. hab. Andrzeja Zwolińskiego zatytułowany „Kultura globalnej wioski”. Autor, wychodząc od analizy pojęcia rozwoju zwrócił uwagę, że proponowane przez Kościół normy etyczno-moralne dotyczące rozwoju, sprowadzają się do dwóch głównych zasad, gwarantujących jego ludzki charakter. Powinien on być zarówno integralny, jak i solidarny. Tymczasem kultura globalna, która niesie ze sobą różnego rodzaju pułapki zmierzające do kryzysu cywilizacyjnego, nie gwarantuje rozwoju człowieka w najgłębszym, chrześcijańskim rozumieniu tego terminu. Mówiąc o rozwoju ludzkości nie można bowiem ograniczać się jedynie do sfery materialnej, do ekonomicznego i przemysłowego postępu w świecie. Praca przedsięwzięta na rzecz rozwoju integralnego jest w tym obszarze wymogiem nowej ewangelizacji, realizacją miłości, której uczy Jezus Chrystus. Autor przestrzegał, że podejmowane próby sekularyzacji życia społecznego są wymierzone przeciw prawidłowemu rozwojowi świata.
„Czy Kościół powinien obawiać się globalizacji?” - na to pytanie odpowiadał w swym wystąpieniu ks. prof. dr hab. Jan Orzeszyna. Zgodnie z nakazem Chrystusa - jak stwierdził autor: - Kościół nie ma żadnego powodu obawiać się globalizacji, chrześcijanie są bowiem posłani do świata. Co więcej, to właśnie Kościół jest kompetentny w dziedzinie „cywilizowania” globalizacji i oczyszczania jej z licznych nieprawidłowości. Dlatego wyraźnie powinien mówić, że nie można akceptować takiej globalizacji, która byłaby oparta wyłącznie na pieniądzu i zysku za wszelką cenę. Innymi słowy, musi zdecydowanie odrzucać model globalizacji w stylu wieży Babel i zabiegać o to, aby dokonywała się ona w duchu uniwersalizmu Zielonych Świąt.
Prof. dr hab. Janusz Teczke oraz dr Piotr Buła z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w swoich wykładach na temat „Biznes międzynarodowy w układach sieciowych” zaprezentowali egzemplifikację teoretycznych podstaw globalizacji w obszarze działalności gospodarczej. Tendencje globalizacyjne i regionalizacyjne rozwijające się równocześnie, determinują niestabilność otoczenia, w jakim funkcjonują współczesne przedsiębiorstwa. Rozwiązaniem problemu, co zasugerowali prelegenci, może okazać się organizacja sieciowa, będąca rodzajem formy pośredniej. Jeśli bowiem globalizacja ma przynieść efekty korzystne dla poszczególnych obszarów działania przedsiębiorstw, winna większą niż dotąd uwagę poświęcić istniejącym tendencjom regionalizacyjnym.
Prof. dr Ivan Strgaèić z Uniwersytetu w Zadarze w swoim wystąpieniu „Skutki globalizacji w Chorwacji” ukazał niezwykle interesującą diagnozę skutków globalizacji, cenną z punktu widzenia uczestników konferencji. Chorwacja to kraj, który zaledwie dwanaście lat temu zakończył wojnę i przeszedł od komunizmu do gospodarki wolnorynkowej. Profesor, choć zwracał uwagę na pewne pozytywne aspekty globalizacji, jednak stwierdził, że bezkrytyczne przejmowanie kulturowych wzorców Zachodu prowadzi do destrukcji kultury rodzimej. Również o prywatyzacji i gospodarce kapitalistycznej prof. Strgaèić wypowiedział się w sposób krytyczny. Z analizy procesu globalizacji na świecie i jego katastrofalnego wpływu na chorwacką gospodarkę wynika, że konieczne jest zaprowadzenie w tym kraju porządku gospodarczego opartego na nowych, nie tylko naukowych, ale i pomijanych dotąd moralnych podstawach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego człowiek tak bardzo boi się Boga?

2025-12-17 08:49

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Nie bój się – mówi do Józefa anioł Pański. Z podobnym wezwaniem zwracał się wcześniej do Maryi. Nie bój się, Maryjo – mówił, zwiastując Jej, że została wybrana, by stać się Matką Jezusa Chrystusa.

Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego. Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją potajemnie. Gdy powziął tę myśl, oto Anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów». A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: «Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel», to znaczy Bóg z nami. Zbudziwszy się ze snu, Józef uczynił tak, jak mu polecił Anioł Pański: wziął swoją Małżonkę do siebie.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Ostatnie dni na przekroczenie Drzwi Świętych. Kiedy będą zamykane?

2025-12-21 09:21

[ TEMATY ]

Watykan

Drzwi Święte

Vatican Media

Zbliżając się do końca Jubileuszu Nadziei, rzymskie bazyliki większe przygotowują się do zamknięcia Drzwi Świętych, przez które w czasie Roku Świętego przeszły 32 miliony pielgrzymów - informuje Vatican News. Zbliżające się dni są ostatnią okazją, by przekroczyć Drzwi Święte, które ponownie zostaną otwarte dopiero w 2033 r. W sensie duchowym, kiedykolwiek zdecydujemy się wrócić do Boga, nigdy nie znajdziemy zamkniętych drzwi - mówił kard. Baldassare Reina podczas otwarcia Drzwi Świętych w bazylice św. Jana na Lateranie.

Zgodnie z bullą Spes non confundit papieża Franciszka, Drzwi Święte w Bazylice św. Jana na Lateranie, w Bazylice Matki Bożej Większej i w Bazylice św. Pawła za Murami zostaną zamknięte do 28 grudnia br. Rok Święty, który powoli dobiega końca, dał pielgrzymom „żywe doświadczenie Bożej miłości, która wzbudza w sercu pewną nadzieję zbawienia w Chrystusie”, jak pisał argentyński papież w bulli ogłaszającej Jubileusz Zwyczajny roku 2025.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję