Reklama

Duchowość

Poezja na trudny czas - wprowadzenie do Triduum Paschalnego

W niełatwym czasie pandemii szukamy różnych sposóbów na wzajemne umocnienie wiary. Dziś szczególnie polecamy zgłębienie sztuki poezji, mogącej pomóc nam dobrze rozpocząć czas Triduum Paschalnego.

[ TEMATY ]

poezja

Triduum Paschalne

Wielkanoc

©ptnphotof – stock.adobe.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Proponowane przez nas wiersze są autorstwa Klaudii Jeznach - nauczyciela języka polskiego i doktorantki z zakresu literaturoznawstwa na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym w Częstochowie.

„Łza”

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po policzku płynie łza

jak rwąca rzeka

- nurt ciągnie ją w dół

do stóp.

A ona figlarna zostawia

dwie małe krople

na dłoniach

rozproszone w sękatych szczelinach

pełnych ran.

I nagle te łzy wirują

w natchnieniu

jak pędzle malarza.

By dalej być kroplą

tej samej łzy

zmienionej

w barwę rubinu.

*

„Psalm codzienności”

Chwal duszo moja Pana

jak bajeczne żurawie szybujące po niebie

jak mozaika kwiatów wypuszczająca swe pąki

jak ptak co czuszyka na znak połączenia

jak pszczoła z okruchem nektaru w swym koszyczku

Chwał duszo moja Pana

bez zbędnych słów

całym swym jestestwem

w ciszy zadumania

nad życiodajnym chlebem

*

„Szukam”

Odsłonięte zasłony nieba

przesunęły obraz promieni

Z ciemności wyłoniła się Cisza

wołając – choć przyjacielu!

Ty nie bacząc na mrok

schodzisz głęboko w dół

podążasz za głosem

melodyjnie wygrywanym na lirze.

Na pierwszym piętrze – PRZYSTAŃ

Myślisz, że dotarłeś do celu

lecz twoja dusza radosna

Reklama

przybiera postać bieli.

I znowu ten głos doniosły

brzmi jak crescendo – mój przyjacielu!

Drżącymi stopami stawiasz

kolejne kroki.

Upadasz – raniony.

Kolejne piętro

odbija się blaskiem

w twych zielonych oczach.

Już wiesz, że czas iść dalej

Ktoś podarował czerwoną różę,

mówiąc o życiu w otwartości

Serce jak łódź brodzić zaczyna

epileptycznymi skokami wygrywa

psalm rozłączenia

…z rozumiem…

Dostrzegasz namiot

na drugim brzegu.

Podróżnik

za daleko jest i za blisko

A pochylony nad taflą wody

zauważasz Promienie Słoneczne.

Falują, migoczą, promieniują Ojcostwem

załamując się w ciemnej głębi.

Moment spotkania

jest powiewem wiatru

łoskotem lśniących przestrzeni

Miejsce opoką

gajem oliwnym

kartką o czystym papierze…

*

„Spotkanie”

Szept porannego pacierza

unosi się w powietrzu jak kurz

Dokąd wzlatuje?

Za tęczowym mostem

Kawałek nieba

Przypomina ciepło domowego ogniska

zapach parzonej kawy

i szum mikro strumienia

Wirująca droga oplata strome góry

Śnieżnobiałe baranki uśmiechają się

bijącym ciepłem

Zza kulis słów i niezrozumienia

przebija się pasmo dźwięków

Pater noster

Anielska melodia

odbija się duszy dreszczem

Reklama

Bezcielesna wędrówka na wyspy szczęścia

Opromienia twoje codzienne słabości

Czuły dotyk Oblubieńca

Zalewa cię źródłem Miłości

Migotliwe spojrzenia

osnute srebrzystą mgłą

Zacierają granicę

na perły złoty szczyt

Sześciopiętrowa drabina

zamyka swe drzwi

W onirycznym wspomnieniu

zarzuca cię w dół

Bezwiednie opadając jak postrzelony ptak

widzisz wysublimowany ciała kształt

Wiesz, że ta, na której narodził się czas

jest podnóżkiem dla stóp Najpiękniejszej z Gwiazd

Z letargu obudzony

przez słowiczy śpiew

czujesz jak twój pacierz

opromienia cię

AMEN wybrzmiewa tysiącem nut

tworzących trójbarwny sklepienia łuk

trzech cnót

2020-04-08 15:44

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Budzik: czasem trzeba utracić dobra, żeby je właściwie cenić

[ TEMATY ]

Triduum Paschalne

episkopat.pl

Trzeba nam czasem utracić pewne oczywiste dobra, żeby je właściwie cenić i za nie odpowiednio dziękować. Oby z tej tęsknoty wyrosła wielka wdzięczność wobec Boga, który nas gromadzi w swoim Kościele - powiedział abp Stanisław Budzik. Metropolita lubelski w obecności najbliższych współpracowników przewodniczył Mszy krzyżma, podczas której konsekrował oleje potrzebne do sprawowania sakramentów.

W homilii abp Stanisław Budzik odniósł się do trwającej pandemii koronawirusa i jej skutków, jakie ma na życie społeczne na świecie. Zwracając uwagę na pustą archikatedrę lubelską, wyraził tęsknotę za corocznym zgromadzeniem lokalnego duchowieństwa. - Dzisiaj pielgrzymujecie w duchu do tego miejsca, gdzie dojrzewało wasze powołanie. Do tego miejsca, w którym narodziło się wasze kapłaństwo. Ta świątynia to Wieczernik i zarazem Nazaret, gdzie Matka Boża Katedralna wychowuje swoich synów-kapłanów, wskazując na Jezusa. Duch Święty namaścił nas i posłał, abyśmy podjęli zbawczą misję Chrystusa, abyśmy szli między ludzi i rozdawali Jego słowo, Jego ciało i Jego przebaczenie – mówił.
CZYTAJ DALEJ

Bł. Bronisława – umartwiała się ścisłym postem, włosiennicą i rózgami

[ TEMATY ]

Św. Bronisława

pl.wikipedia.org

Obraz Widzenie bł. Bronisławy

Obraz Widzenie bł. Bronisławy

Bronisława pochodziła z Kamienia Śląskiego. Ur. się ok. 1200 r. w bogatej rodzinie Odrowążów, która wydała również św. Jacka i bł. Czesława. Była wychowywana w duchu pobożności i szlachetności. Mając 16-17 lat wstąpiła do klasztoru norbertanek w Krakowie. Bronisława ofiarnie pielęgnowała chorych, karmiła głodnych i rozdawała lekarstwa i ubrania. Przeżyła najazd tatarski.

Bronisława miała wielkie nabożeństwo do Męki Pańskiej. Kontemplowała cierpienia i śmierć Chrystusa. Prowadziła życie pełne wyrzeczeń. Umartwiała swe ciało ścisłym postem, sypianiem na twardej podłodze, czuwaniem, ostrą włosiennicą i rózgami. Miała objawienie Chrystusa, który obiecał: „Bronisławo, krzyż mój jest twoim, lecz i chwała moja twoją będzie”.
CZYTAJ DALEJ

Prace domowe są potrzebne uczniom

2025-09-02 07:29

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Adobe Stock

Zaczynamy obserwować duży rozłam między dziećmi , które odrabiają prace domowe a tymi które tego nie robią. Prace domowe – nie będące przeciążeniem i w nadmiarze - pełnią ważną rolę we wdrażaniu uczniów do systematyczności i pomagają utrwalać wiedzę – podkreśla ekspert KUL dr Renata Kołodziejczyk.

Decyzją Minister Edukacji Narodowej od kwietnia ubiegłego roku w klasach 1-3 szkół podstawowych nauczyciele nie mogą zadawać uczniom prac domowych. W klasach 4-8 takie prace są nieobowiązkowe i nieoceniane. Ta zmiana miała pozwolić „przeciążonym obowiązkami” dzieciom na rozwijanie swoich zainteresowań i kontaktów społecznych. - Czas pokazał, że to nie udało się, a wręcz negatywnie odbiło się na rozwoju dzieci. Pozbawiono je bardzo ważnego w procesie nauki narzędzia – uważa polonista, logopeda, prywatnie mama trójki dzieci doktor Renata Kołodziejczyk z Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL. Z obserwacji nauczycieli wynika, że nie osiągnięto ważnej zmiany w zachowaniu dzieci – przekierowania zainteresowania z komputerów na kontakty społeczne z innymi dziećmi. Dzieci, które do tej pory nie korzystały z kół zainteresowań, nadal tego nie robią, wybierając telefony czy Internet.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję