16 lutego w płockiej farze odbyła się piąta z kolei katecheza multimedialna, na którą złożył się wyświetlony film ewangelizacyjny oraz spotkanie ze specjalnym gościem. Czas, w którym została zorganizowana - „ostatkowy” weekend - doskonale wpisał się w jej tematykę, czyli „walkę karnawału z postem”.
Hasło lutowej katechezy stanowi w istocie tytuł jednego z obrazów XVI-wiecznego flamandzkiego malarza Pietera Bruegla (starszego). Do tego dzieła odwołał się w swoich rozważaniach gość spotkania ks. Rafał Huzarski SJ, redaktor „Przeglądu Powszechnego”. Jezuita, analizując sceny przedstawione na obrazie, wskazał przede wszystkim na dwie grupy postaci ukazanych u dołu płótna. Z jednej strony artysta umieścił gromadę piewców karnawału: pijanych i tańczących, z drugiej zaś umartwiających się i poszczących. Ks. Huzarski zwrócił uwagę, że w centrum całego dzieła, przedstawiającego średniowieczne, wypełnione chaotycznym tłumem miasto, znajduje się pusta studnia, z której jedna z postaci usiłuje nadaremnie czerpać wodę, symbolizującą przecież życie i prawdę. Ta ostatnia nie leży zatem ani po stronie rozbawionego i pijanego tłumu, ani po stronie biczowników.
Czym zatem jest w istocie post i na ile obecny jest w dzisiejszym świecie, który wydaje się eliminować umartwienie, wyrzeczenie, a ceni sobie dobrą zabawę i przyjemności? Ks. Rafał Huzarski podkreślił, że paradoksalnie we współczesnym świecie jest wiele samodyscypliny i umartwiania. Człowiek od początku uczony jest podporządkowania się pewnym zasadom, musi wywierać na siebie presję, która zwiększa się wraz z podejmowanymi obowiązkami. Szczególną dyscyplinę, poświęcenie i wyrzeczenia narzuca dorosłemu człowiekowi jego praca zawodowa. Przykładem współczesnej formy „umartwienia” są także różnego rodzaju katorżnicze diety odchudzające, przestrzegane dla zachowania pięknej figury. Ale to wszystko nie ma nic wspólnego z prawdziwym, chrześcijańskim postem.
Aby można było mówić o właściwym poście, muszą być, zdaniem gościa katechezy multimedialnej, spełnione pewne zasady. Przede wszystkim post podejmuje się zawsze w jakiejś ważnej, godziwej intencji, ofiarowanej Bogu; innymi słowy trzeba po prostu wiedzieć, dlaczego się pości. Post nie jest także jakąś walką, represją dokonywaną na sobie samym; musi być on podjęty i realizowany z wolnej woli. Prawdziwy post nie powinien być także przyczyną frustracji, złości i demonstracyjnego smutku. Osoba podejmująca post nie może izolować się i liczyć tylko na własne siły; potrzebna jest tu pomoc kierownika duchowego. Jednocześnie jego pełnej realizacji sprzyja wewnętrzne wyciszenie się. Ks. Huzarski podkreślił również, że post powinien przejawiać się w konkretnych, dobrych czynach, nie w abstrakcyjnych postanowieniach, takich jak np.: „nie będę źle myślał o innych”.
Tradycyjnie już katecheza została poprzedzona filmem przygotowanym przez redakcję „Frondy”.
Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.
Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
Gdy dzwonek zabrzmi inaczej 1 września 2025 roku uczniowie usłyszą szkolny dzwonek, ale jego ton nie będzie już taki sam. Ministerstwo Edukacji postanowiło gruntownie przebudować plan lekcji, kalendarz roku szkolnego i system oceniania. W życie wchodzą nowe przedmioty, zmienia się rytm ferii zimowych, wprowadzane są testy sprawnościowe i nowe metody oceniania uczniów z niepełnosprawnościami. Cele reform – jak podkreśla MEN – to przygotowanie młodzieży do rynku pracy, rozwój kompetencji cyfrowych i wyrównanie szans edukacyjnych.
Brzmi jak techniczna modernizacja. Jednak w tym całym zamieszaniu pojawia się pytanie o coś bardziej fundamentalnego – o wychowanie duchowe młodego pokolenia.
Z przesłaniem, by nie bać się zdobywać osobistą świętość, budować międzyludzkie mosty, troszczyć się o pokój w swoim sercu, w najbliższych środowiskach, wypraszać go u Boga dla świata, dzielić się swoją maryjną duchowością, na Jasną Górę dotarła 100. Piesza Pielgrzymka Łódzka. Przyszło ponad 2,2 tys. pątników z kard. Grzegorzem Rysiem. Pielgrzymkę relacjonowało z trasy oraz na wejście Radio Jasna Góra.
Pielgrzymkę łódzką tworzyły grupy o różnym duchu jak np.: rodzinna, zakonna, która prowadził paulin, akademicka, młodzieżowa, ciszy-słuchania, miłosierdzia czy franciszkańska. Łączyło ich jedno: wdzięczność za stulecie pieszego pielgrzymowania i modlitwa o pokój, o którą w tych dniach szczególnie prosił papież. Była też modlitwa o powołania kapłańskie i zakonne, z tą intencją szczególnie szedł łódzki biskup pomocniczy Zbigniew Wołkowicz.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.